Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Swopop
Upptäckte en del stenskott idag, framför allt på fronten, men även två lite större på bakluckan :shock:

Tänkte ta en heldag med bilen nästa vecka och ge mig på att fixa dem i samband med att jag byter till sommardäck och bromsbelägg,
Jag har dock några funderingar, då jag är helt novis inom det här området..

Först och främst, i höstas, så lämnade jag in bilen till en lackerare för att laga 4 stenskott som det uppkommit rost i, precis ovanför framrutan.
Dem blandade till lacken och lacken som blev över fick jag med mig hem. Denna lack har stått orörd i min garderob sedan dess.
Går den lacken att använda till att dutta i stenskotten eller kan färgen bli dålig efter ett tag? Bättre att köpa lackstift från volvo?

Bild Bild

Sen till en annan fråga.

På bakluckan så finns två hål i lacken, där lacken runt om skadan, "bulat" sig lite. Någon rost finns ej.

Bild

Ursäkta den suddiga bilden. Min mobilkamera är inte vad den har varit.. :wink: Bilden visar den största skadan.

Hur går man tillväga?

Jag har läst mig till att rost i stenskott kan man skrapa bort försiktigt med spetsen av en kniv. Funderade först på om man försiktigt kunna skrapa bort lacken som "bulat" sig, men risken finns väl att man drar med sig mer lack än nödvändigt. Så våtslipa kanske vore något?

Känner att jag fumlar lite i mörkret, så rätta mig gärna.
Hur får man bäst resultat, utan att lämna iväg bilen?

Färgen på bilen är orinoco blå metallic.

Jag har googlat ämnet men inte fått tillräckligt med kött på benen.
Vet ni någon tråd som behandlar liknande frågor så peka mig gärna dit.

Mvh
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]