Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Såg OKQ8 reklamen på teve, killen i den sa att tvätta nerifrån och upp och sen schamponera uppifrån ner så blir bilen renare... jag förstår inte riktigt hur det där med att spruta nerifrån å upp skulle va bättre än uppifrån ner? För uppifrån ner skulle ju liksom mer medverka till att skiten rinner neråt, än att transportera den uppåt liksom. Nån?
av 2444ever
Som jag förstår det så menar han nerifrån o upp (med högtryckstvätten?), men även då riktar man (snett) neråt. Det är väl vid torr bil och tanken är förmodligen att avrinningen blir bättre. Har också reagerat på det o det är min teori.

Därmed INTE sagt att jag håller med.

I samma reklam ses det som bra att använda de här "fasta" borstarna så jag vet inte hur mycket man ska ta fasta på det.
Användarvisningsbild
av PalmE
Har du lagt på avfettning så ska du spola av den nerifrån annars rinner ju avfettningen av om du börjar överst på bilen. Sen får ju var och en tvätta hur dom vill :wink:
av 2444ever
Tvivlar inte på det du skriver, men vad är skillnaden på om man spolar av avfettningen (nerifrån), eller om den först rinner av om du spolar uppifrån o ner, och sedan det sista spolas av när du kommit ner?
Förutsatt att avfettningen suttit på lika länge i bägge fallen.
Ingen "tjabbfråga" endast nyfiken.
av Droopy
2444ever skrev:Tvivlar inte på det du skriver, men vad är skillnaden på om man spolar av avfettningen (nerifrån), eller om den först rinner av om du spolar uppifrån o ner, och sedan det sista spolas av när du kommit ner?
Förutsatt att avfettningen suttit på lika länge i bägge fallen.
Ingen "tjabbfråga" endast nyfiken.
Risken fins att den smuts du spolar ner brinner fast på den skitiga ytan annars, bilen blir flammig/smutstränder.
av qwerty
Min svärfar har jobbat med recond av bilar hela sitt liv, hade egen firma tills en bilolycka satte stopp för detta jobb.

Han sa alltid att man lägger på kemikalier (avfettning osv) nedifrån och upp för att slippa ringingar, om en kemikalie rinner ned för torr lack och smuts hinner en del att torka, extremt lite men nog för att ge märken i lacken som syns senare, dessa måste isf poleras bort.

Likaså spolar man nedifrån och upp av samma orsak, mycket av smutsen på bilen är kemikalier från bilarnas utsläpp och petroleumprodukter som olja efter läckande bilar, börjar man uppfrån blandar man denna med vatten och du får rinningar.

Röda bilar påverkas lättast. Stämde bra på mina 2 röda bilar då jag hade dom.

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]