Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
Lemerok skrev:
AramisKD skrev:Ok. Men hur gör ni när ni tvättar. Högtryck, sedan bilschampo och sedan spola av eller har ni nåt speciellt för er? :P
Jag tvättar lätt förklarat såhär:

Steg 1: Avfettning
På vintern oftast Kallavfettning, spola, alkalisk avfettning, spola.
Medan medlen verkar kan man putsa av fälgarna med.
Vår/sommar/höst blir det endast en svagare blandad alkalisk avfettning, kallavfettning endast vid behov.
Här står lite om de olika sorters avfettningar som finns: http://dahlbergsbilservice.se/bilvard/b ... vfettning/

Steg 2: Tvätt med bilschampo
Tvätta uppifrån och ner.
Gärna en tvätthink med schampoblandning och en med rent vatten, sköljer tvätthandsken i sköljhinken efter varje panel.

Steg 3: Slutspolning och torkning
Spola rent bilen, om möjligt helst med öppen slang på slutet, blir mindre vatten kvar på bilen då. Om man har en vaxad eller skyddad lack.
Torka torr bilen för att slippa vattenfläckar, jag gillar mjuka mikrofiberdukar, snällast mot lacken, men våffeldukar fungerar bra med.
Det finns betydligt bättre dukar idag än sämskskinn.
Man kan även köra snabbvax/våtvax eller liknande samtidigt som man torkar om man vill, ger lite mer glans och lättare att torka då.

Sen kan man gå in betydligt mer på varje del, finns massor att läsa och lära. :)
Fråga på om ni undrar något så ska jag hjälpa så gott jag kan.

Tack så mycket för tipsen! Jag är väl mest dålig på att veta vilken avfettning jag ska använda. Står även att man inte ska ha avfettning på glasrutorna etc på vissa ställen. Stämmer det? Något speciellt schampo som är bra att använda som finns att köpa lättillgängligt?

Oftast tycker jag det blir dåligt när jag tvättar för man ser en fläck eller två där man antingen missat tvätta av avfettningen eller med schampot? Det blir lixom en yta med damm kvar medan resten av bilen är helt ren.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hsr gjort en lackförsegling ett par veckor efter jag hämtat mina bilar. Ena gången mrcap sndra gången ditec. Tycker dom känns likvärdiga.. Blev ditec andra gången p.g.a logistik. :)

Det har gjort att skiten rinner av lite enklare. Jag tvättar kanske 2-4ggr i månaden, och då högst en gång i månaden (vintertid blir det mer sällan) handtvätt med högtryck, hink och svamp.
De andra gångerna kör jag i utomhustvättar med högtryck och avfettning/schampo/hetvax.

Igår körde jag nya bilen i Statoils tvätt.. Fast borstlöst så man inte riskerar repor. Blev bra resultat.. Fick bort det mesta.. Endast lite smuts kvar på baken som runnit fram bakom reg-skylten. Samlas mycket skit där!

Håller man efter med jämna mellanrum med avspolning så hinner inte skiten sätta dig då hårt. Då kan man bänta lite längre mellan handtvättomgångarna och ändå inte behöva slita som en hund för att få bort det som grott inn sig. :)
av Lemerok
AramisKD skrev: Tack så mycket för tipsen! Jag är väl mest dålig på att veta vilken avfettning jag ska använda. Står även att man inte ska ha avfettning på glasrutorna etc på vissa ställen. Stämmer det? Något speciellt schampo som är bra att använda som finns att köpa lättillgängligt?

Oftast tycker jag det blir dåligt när jag tvättar för man ser en fläck eller två där man antingen missat tvätta av avfettningen eller med schampot? Det blir lixom en yta med damm kvar medan resten av bilen är helt ren.
Kallavfettning/petrokemisk avfettning som används mot asfalt/tjära, salt och liknande är bäst att bara lägga upp till dörrhandtagen.
Inte så bra om det skulle rinna ner in i dörrarna och liknande.

Mekonomen är väl de som har bäst utbud på avfettning och schampo av vanliga butiker, annars finns det flertal nätbutiker i Sverige som är bra.
Googla isåfall: streetpower rekond, bollnäs bilvård, waxdog, pingens mfl.

Denna avfettningen på mekonomen är rätt bra: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa283652sv
Det är kallavfettning, bra nu i vinter. Turtle Extreme är också helt okej, Prickbort är duglig med.

Denna är en snällare som inte tar tjära/asfalt, bra sen till våren/sommaren om bilen inte så så skitig, men man ändå vill få bort det värsta innan man tvättar med schampo: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... r-pa9953sv

Är bilen riktigt smutsig kan du köra båda sorterna, spola emellan.

Schampo spelar inte så stor roll, ta något av de lite bättre på Mekonomen så blir det roligare.
Doftare oftast bättre, skönare glid och mer lödder. :lol:
Meguiars eller Autoglym eller liknande.

Det som du beskriver att det blir smuts kvar borde bli bättre med en bra avfettning, eller ett bättre schampo.
Helst vill man få bort det mesta smutsen med avfettningen, innan man går på med svamp och schampo.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är ingen fara att tvätta bilen direkt när du hämtar ut den :) Verkstaden tvättar bilen och torkar av den innan dom leverarar den till dig.
Användarvisningsbild
av Perra83
Min Volvohandlare tvättade inte min bil. Det gjorde firman som la lackskyddet. Han har jobbat på rekonden hos Volvo i 15år. Så den blev väl omhändertagen.
av AramisKD
Lemerok skrev:
AramisKD skrev: Tack så mycket för tipsen! Jag är väl mest dålig på att veta vilken avfettning jag ska använda. Står även att man inte ska ha avfettning på glasrutorna etc på vissa ställen. Stämmer det? Något speciellt schampo som är bra att använda som finns att köpa lättillgängligt?

Kallavfettning/petrokemisk avfettning som används mot asfalt/tjära, salt och liknande är bäst att bara lägga upp till dörrhandtagen.
Inte så bra om det skulle rinna ner in i dörrarna och liknande.

Mekonomen är väl de som har bäst utbud på avfettning och schampo av vanliga butiker, annars finns det flertal nätbutiker i Sverige som är bra.
Googla isåfall: streetpower rekond, bollnäs bilvård, waxdog, pingens mfl.

Denna avfettningen på mekonomen är rätt bra: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa283652sv
Det är kallavfettning, bra nu i vinter. Turtle Extreme är också helt okej, Prickbort är duglig med.

Denna är en snällare som inte tar tjära/asfalt, bra sen till våren/sommaren om bilen inte så så skitig, men man ändå vill få bort det värsta innan man tvättar med schampo: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... r-pa9953sv

Är bilen riktigt smutsig kan du köra båda sorterna, spola emellan.

Schampo spelar inte så stor roll, ta något av de lite bättre på Mekonomen så blir det roligare.
Doftare oftast bättre, skönare glid och mer lödder. :lol:
Meguiars eller Autoglym eller liknande.

Det som du beskriver att det blir smuts kvar borde bli bättre med en bra avfettning, eller ett bättre schampo.
Helst vill man få bort det mesta smutsen med avfettningen, innan man går på med svamp och schampo.
Tack återigen för bra tips. Så för att sammanfatta. Jag lägger avfettning upp till handtagen. Spolar jag sedan av det med högtryck/slang (vi har en brandslangliknande i tvätthallen). Sedan kör jag schampo över hela bilen. Uppifrån och ner. Sedan spola av det också med högtryck etc. Fälgar osv och sedan torka hela bilen?

Sorry för dumma frågor :p
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]