- lör 19 apr 2008, 17:43
#187645
Har gjort en liten guide enligt topic :)
Hissa upp bilen och ställ under pallbockar så inte bilen kan rasa ner!
Jag brukar ta en sida åt gången.
Här placerar jag bocken fram.
Och här bak.
Öppna huven och skruva av locket till behållaren för bromsvätska.
Skruva sedan av hjulen.
Tryck tillbaka kolven så blir det lättare att lyfta av oket om det finns en kant på skivorna.
Ursäkta mitt Biltemaverktyg :D
Peta bort bygeln med en skruvmejsel.
Peta bort plastlocket som är markerat enligt nedanstående bilder.
Under locket sitter det insexskruvar som är 7mm, kontrollera innan att du har en 7mm insexnyckel.
7mm brukar nämligen inte vara med i dom satser man köper.
Så här ser insexskruvarna ut som håller fast oket.
Lyft bort oket och ta bort bromsbeläggen.
Fila bort rost/färg på anliggningsytorna på beläggen som vilar mot okhållaren. Detta gör jag oavsett som jag smörjer upp bromsarna eller monterar ny belägg.
Skrapa bort ev smuts etc på anliggningsytorna som har kontakt med oket.
Ska man byta bromsskivor så får man lossa skruven som håller skivan mot navet, och även okhållaren, den sitter med två bultar.
Om man ska montera nya bromskivor så ska man torka av slitytan med thinner då skivorna brukar ha ett tunt lager med rostskyddsmedel (Jag vet inte om det är så på alla skivor, men jag brukar alltid göra så iallafall)
Skrapa även bort smuts från anliggningsytan för beläggen på okhållaren.
Be sedan någon (eller om du gör det själv) att pumpa på bromsen så kolven åker ut en bit.
Pumpa inte för många gånger så kolven åker ur!
Skruva inte heller isär flera bromsar samtidigt, då det kan vara lätt att glömma av sig, så man inte står med flera bromsok där kolvarna har åkt ur.
Peta sedan upp damasken med en liten skruvmejsel (Var försiktig så du inte petar hål i damasken!) och spruta in lite 5-56 eller liknande, tryck in kolven med en polygrip eller liknande, va även här försiktig så inte polygripen slinter så man petar hål i damasken!
Pumpa sen ut kolven igen, och tryck in den.
Jag brukar upprepa detta 4-5 gånger. Och avslutar sista gången med att spruta in 5-56 igen.
Om kolvarna kärvar så upprepa detta till dom glider lätt.
Lägg sedan på kopparpasta, silverpasta eller vad man nu vill använda på bromsbeläggen.
Och på gängorna på insexskruvarna till oket.
*edit* Lägg pasta på hela glidpinnen, glömde ta kort på det och även skriva det.
Sen brukar jag även lägga lite på ändarna på bygeln så dom är lätta att lossa nästa gång.
Dessa brukar kunna rosta fast ganska duktigt och då har man lite trubbel.
Montera sen tillbaka belägg och bromsok.
Sen ska denna jädra bygel tillbaka, man kan få bråka med den ibland innan den sitter på plats.
Jag brukar peta i den i nedre hålet på oket, bakom nedre klacken på okhållaren och bakom klackarna på bromsoket, och sedan drar jag den på plats i det övre hålet med en polygrip.
Sen håller jag fast bygeln med en polygrip vid över hålet och bänder bygeln på plats bakom den övre klacken på okhållaren med en skruvmejsel. Då ska det se ut som på bild nr 5. Sätt sen tillbaka hjulen.
Man gör på samma vis då det gäller bromsarna bak.
Där kan man även behöva släppa på handbromsen om handbromsbackarna tar i om man ska byta skivor.
Hur man gör detta finns det en finfin guide om under tips/trix.
Innan man sen startar bilen så pumpa på bromsen till pedalen är stum! Sätt sen tillbaka locket till bromsvätskebehållaren.
Då är bromsarna helt uttryckta.
Jag glömde nämligen detta en gång vilket resulterade i nästan ingen bomsverkan alls.
Det höll på att kosta mig 3 stycken extraljus och morfar hade fått fina repor och bulor bak på husvagen :D
Så här gör jag, och det funkar för mig!
Jag ersätter inte några skadade delar etc.
Detta göres på egen risk.
Denna lilla operation gör jag varje vår efter allt salt och slask.
Har väldigt sällan haft problem med kärvande bromsar så det verkar ju hjälpa iaf :)
Att ha riktiga bromsar är en billig livförsäkring, så det ska man inte snåla med!
Jag är inte helt säker men jag vill mena att man går tillväga på lika sätt på alla S60/V70N med 140hk och 170hk motorn.
På S80 med 140hk och 170hk motorn är jag däremot inte lika säker.
På Diesel och turbomodellerna vet jag inte om det skiljer något, annat är storleken på turbomodellarna.
På XC70 och XC90 är jag med osäker på.
Den som vet mer säkert får skrika till.
Om detta platsar under Tips/trix så får gärna någon moderator flytta tråden dit.
Tror jag har fått med alla detaljer.
Säkert någon som detta kan hjälpa :)
//Fredrik
Hissa upp bilen och ställ under pallbockar så inte bilen kan rasa ner!
Jag brukar ta en sida åt gången.
Här placerar jag bocken fram.
Och här bak.
Öppna huven och skruva av locket till behållaren för bromsvätska.
Skruva sedan av hjulen.
Tryck tillbaka kolven så blir det lättare att lyfta av oket om det finns en kant på skivorna.
Ursäkta mitt Biltemaverktyg :D
Peta bort bygeln med en skruvmejsel.
Peta bort plastlocket som är markerat enligt nedanstående bilder.
Under locket sitter det insexskruvar som är 7mm, kontrollera innan att du har en 7mm insexnyckel.
7mm brukar nämligen inte vara med i dom satser man köper.
Så här ser insexskruvarna ut som håller fast oket.
Lyft bort oket och ta bort bromsbeläggen.
Fila bort rost/färg på anliggningsytorna på beläggen som vilar mot okhållaren. Detta gör jag oavsett som jag smörjer upp bromsarna eller monterar ny belägg.
Skrapa bort ev smuts etc på anliggningsytorna som har kontakt med oket.
Ska man byta bromsskivor så får man lossa skruven som håller skivan mot navet, och även okhållaren, den sitter med två bultar.
Om man ska montera nya bromskivor så ska man torka av slitytan med thinner då skivorna brukar ha ett tunt lager med rostskyddsmedel (Jag vet inte om det är så på alla skivor, men jag brukar alltid göra så iallafall)
Skrapa även bort smuts från anliggningsytan för beläggen på okhållaren.
Be sedan någon (eller om du gör det själv) att pumpa på bromsen så kolven åker ut en bit.
Pumpa inte för många gånger så kolven åker ur!
Skruva inte heller isär flera bromsar samtidigt, då det kan vara lätt att glömma av sig, så man inte står med flera bromsok där kolvarna har åkt ur.
Peta sedan upp damasken med en liten skruvmejsel (Var försiktig så du inte petar hål i damasken!) och spruta in lite 5-56 eller liknande, tryck in kolven med en polygrip eller liknande, va även här försiktig så inte polygripen slinter så man petar hål i damasken!
Pumpa sen ut kolven igen, och tryck in den.
Jag brukar upprepa detta 4-5 gånger. Och avslutar sista gången med att spruta in 5-56 igen.
Om kolvarna kärvar så upprepa detta till dom glider lätt.
Lägg sedan på kopparpasta, silverpasta eller vad man nu vill använda på bromsbeläggen.
Och på gängorna på insexskruvarna till oket.
*edit* Lägg pasta på hela glidpinnen, glömde ta kort på det och även skriva det.
Sen brukar jag även lägga lite på ändarna på bygeln så dom är lätta att lossa nästa gång.
Dessa brukar kunna rosta fast ganska duktigt och då har man lite trubbel.
Montera sen tillbaka belägg och bromsok.
Sen ska denna jädra bygel tillbaka, man kan få bråka med den ibland innan den sitter på plats.
Jag brukar peta i den i nedre hålet på oket, bakom nedre klacken på okhållaren och bakom klackarna på bromsoket, och sedan drar jag den på plats i det övre hålet med en polygrip.
Sen håller jag fast bygeln med en polygrip vid över hålet och bänder bygeln på plats bakom den övre klacken på okhållaren med en skruvmejsel. Då ska det se ut som på bild nr 5. Sätt sen tillbaka hjulen.
Man gör på samma vis då det gäller bromsarna bak.
Där kan man även behöva släppa på handbromsen om handbromsbackarna tar i om man ska byta skivor.
Hur man gör detta finns det en finfin guide om under tips/trix.
Innan man sen startar bilen så pumpa på bromsen till pedalen är stum! Sätt sen tillbaka locket till bromsvätskebehållaren.
Då är bromsarna helt uttryckta.
Jag glömde nämligen detta en gång vilket resulterade i nästan ingen bomsverkan alls.
Det höll på att kosta mig 3 stycken extraljus och morfar hade fått fina repor och bulor bak på husvagen :D
Så här gör jag, och det funkar för mig!
Jag ersätter inte några skadade delar etc.
Detta göres på egen risk.
Denna lilla operation gör jag varje vår efter allt salt och slask.
Har väldigt sällan haft problem med kärvande bromsar så det verkar ju hjälpa iaf :)
Att ha riktiga bromsar är en billig livförsäkring, så det ska man inte snåla med!
Jag är inte helt säker men jag vill mena att man går tillväga på lika sätt på alla S60/V70N med 140hk och 170hk motorn.
På S80 med 140hk och 170hk motorn är jag däremot inte lika säker.
På Diesel och turbomodellerna vet jag inte om det skiljer något, annat är storleken på turbomodellarna.
På XC70 och XC90 är jag med osäker på.
Den som vet mer säkert får skrika till.
Om detta platsar under Tips/trix så får gärna någon moderator flytta tråden dit.
Tror jag har fått med alla detaljer.
Säkert någon som detta kan hjälpa :)
//Fredrik
Senast redigerad av 1 forbo, redigerad totalt 0 gånger.