...

Moderator: Moderatorer

#615814
Skulle gärna vilja ha forummedlemmarnas syn på följande som snart retar mig till vansinne. Är det mig eller alla (många) andra det är fel på?

Tänk dig följande scenario. Du är på ICA Maxi och handlar. När du packat i alla dina varor i kundvagnen går du mot kassorna och ser att det är två kassor öppna. Klockan är 17, mycket folk och till båda kassorna är det kö till. Vilken kassa skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?

Tänk dig sen följande: Du kommer körande på en tvåfilig väg. 1000 meter längre fram går de två filerna ihop till en fil. Det är rush-hour och mycket trafik, så det bildas köer där tvåfiligheten tar slut. Vilken fil skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?

Själv väljer jag i båda fallen den kortaste kön eftersom den sannoligt tar kortast tid, men i bil-fallet även för att två korta köer stör trafiken mindre än en lång. Kan någon förklara för mig varför ingen lyfter på ögonbrynen på ICA, men i trafiken blir en del fly förbannade på mig när jag väljer den kortaste kön? Ofta (inte alltid) kan det vara många hundra meter lång kö i ena filen, och helt tomt i andra. Varför ställer sig 9 av 10 i den långa kön och motinerar sitt långfinger när jag kör om dem? Tänk vad bra om alla betedde sig som de gör på ICA och ställde sig i den kortaste kön och sen vävde ihop filerna där dubbelfilerna tar slut, inte en kilometer innan. Då skulle kön bara bli hälften så lång, korsningen innan hade inte blivit blockerad och ingen hade känt sig orättvist behandlad.

Kan även tillägga att det verkar vara stora regionala skillnader. Själv kör jag mest i Göteborg och här fungerar det åtminstone hyfsat. Kommer man ner mot Skåne har jag sett en del skräckexempel där skåningarna blockerar den ena filen genom att lägga sig mitt emellan filerna och på så sätt effektivt blockera 50% av vägkapaciteten. Hur dum får man vara?

Synpunkter?
Senast redigerad av 1 PaNi, redigerad totalt 0 gånger.
#615913
Problemet som jag ser det är väl att många som lägger sig i vänsterfilen inte är det minsta intresserade av att väva ihop trafiken när det blir en väg, dom ska bara fram fram FRAM till varje pris..

Säger absolut inte att du är sån, men många är det, och då blir det väl helt enkelt så att du får ta skit för vad andra idioter håller på med..

Om man vet att det är ett ställe där det normalt blir köeer är det en sak, men ibland kan ju kön bero på att det hänt en olycka längre, fram och då kan det ju vara klokt att låta vänsterfilen vara fri för att räddningsfordon ska kunna ta sig fram obehindrat.

I övrigt håller jag med om att många är väldigt fyrkantiga i trafiken och osmidiga!
#615932
Din jämförelse haltar. Skulle du jämföra rätt så skulle det var två köer till samma kassa. Då kanske du förstår varför det blir strul. Jag upplever det som mest strul med dessa två till ett efter rödljus när det är för kort sträcka. Skulle det vara 500 m - 1 km som det var två filer efter så skulle det nog fungera, men ofta när det är så här så är det bara ca 100 m efter rödljuset som det är tvåfiligt.
#617675
Det enklaste är att "väva" ihop två filer till en, mao så är filerna fulla med bilar till man kommer fram där filerna går ihop, det är väl bra att släppa växelvis då fungerar det väldigt bra....tills någon vägrar att släppa in, man funderar ju om dessa har komplex för något eftersom de skall försöka hävda sig, det enda de lyckas med är att visa sin brist på förstånd...
#617785
Man ligger i vänsterfil för att "tjäna" ett tjugotal billängder, dessa tjugo bilar som senare cirkulationsplats/rödljuskorsning ställer till den för en annan.
Ligger väl i sin natur att långt fram, är bättre.
I min närhet har vi lika vid Ica Maxi/Biltema där två filer blir en strax efter en korsning.
Visst, där anpassar man oftast att man kommer över korsningen för att sedan väva in sig i den högra filen.

Däremot när man kommer till korsningen Hågelbyleden - Huddingevägen/Dalvägen, då får man stanna för grönt ljus för att korsningen efter visar rött och det får inte plats fler fordon som ska till vänster på Dalvägen.
Då är det alltid något ljushuvud som ska envisas med att tuta, trots att man står still, visserligen för grönt ljus, för kör man fram så blockerar man HELA korsningen.

Men allt handlar väl i grund och botten om Egoism...
#617805
För att inte göra folk förbannade är det bästa att i ett någorlunda tidigt stadium smälta in i huvudkön. Men hade alla tänkt som frågeställaren skulle det bli två filer med lika många bilar i som sedan turas om enligt blixtlåsprincipen längst fram där två blir en fil. Men nu ser inte svensk trafikkultur ut på det sättet och då är det bara att anpassa sig för minsta friktion.
#617873
PaNi skrev: Tänk vad bra om alla betedde sig som de gör på ICA och ställde sig i den kortaste kön och sen vävde ihop filerna där dubbelfilerna tar slut, inte en kilometer innan. Då skulle kön bara bli hälften så lång, korsningen innan hade inte blivit blockerad och ingen hade känt sig orättvist behandlad

Synpunkter?
Du har helt rätt om det är en korsning längre bak som riskerar att blockeras. Ofta är det inte så. Jag tänker då på motorvägar och andra dubbelfiliga leder vid t.ex. vägarbeten.
#618312
Visserligen, men det finns väl inga situationer där 500 meter dubbelkö är sämre än tusen meter singelkö och ena filen outnyttjad. Även dubbelfiliga motorvägar har ju avfarter som blir blockerade av kön i högerfilen. Så jag hoppas att jag genom att alltid välja kortaste kön med tiden kan påverka fler att göra detsamma. Vem vet, om tio år kanske alla ändrat sitt beteende.
#618709
PaNi skrev:Skulle gärna vilja ha forummedlemmarnas syn på följande som snart retar mig till vansinne. Är det mig eller alla (många) andra det är fel på?

Tänk dig följande scenario. Du är på ICA Maxi och handlar. När du packat i alla dina varor i kundvagnen går du mot kassorna och ser att det är två kassor öppna. Klockan är 17, mycket folk och till båda kassorna är det kö till. Vilken kassa skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?

Tänk dig sen följande: Du kommer körande på en tvåfilig väg. 1000 meter längre fram går de två filerna ihop till en fil. Det är rush-hour och mycket trafik, så det bildas köer där tvåfiligheten tar slut. Vilken fil skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?

Själv väljer jag i båda fallen den kortaste kön eftersom den sannoligt tar kortast tid, men i bil-fallet även för att två korta köer stör trafiken mindre än en lång. Kan någon förklara för mig varför ingen lyfter på ögonbrynen på ICA, men i trafiken blir en del fly förbannade på mig när jag väljer den kortaste kön? Ofta (inte alltid) kan det vara många hundra meter lång kö i ena filen, och helt tomt i andra. Varför ställer sig 9 av 10 i den långa kön och motinerar sitt långfinger när jag kör om dem? Tänk vad bra om alla betedde sig som de gör på ICA och ställde sig i den kortaste kön och sen vävde ihop filerna där dubbelfilerna tar slut, inte en kilometer innan. Då skulle kön bara bli hälften så lång, korsningen innan hade inte blivit blockerad och ingen hade känt sig orättvist behandlad.

Kan även tillägga att det verkar vara stora regionala skillnader. Själv kör jag mest i Göteborg och här fungerar det åtminstone hyfsat. Kommer man ner mot Skåne har jag sett en del skräckexempel där skåningarna blockerar den ena filen genom att lägga sig mitt emellan filerna och på så sätt effektivt blockera 50% av vägkapaciteten. Hur dum får man vara?

Synpunkter?
Har aldrig sett någon som legat mellan filerna för att blockera andra trots hundratusentals mil i detta Skåne.Däremot har jag i Göteborg sett folk ligga och fisa fram i vänsterfilen där andra till slut börjat göra omkörningar till höger.Möjligt att Liseberg skulle haft öppet året runt till dessa Göteborgare.
#618724
PaNi skrev:Visserligen, men det finns väl inga situationer där 500 meter dubbelkö är sämre än tusen meter singelkö och ena filen outnyttjad.
Vill du hellre ha dubbla filer som går hälften så fort? Faktum är att du förr eller senare måste in i högerfilen och då stannar högerfilen upp.

Med två fulla köer blir det ständiga stopp när det skall skapas en lucka längst fram före avsmalningen som fordonet i det avstängda körfältet skall köra in i.

Fast egentligen är det här ett matematiskt problem som det går räkna fram en lösning på, för den som kan. Hur det optimala upplägget är, vet jag inte.
Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]