- tis 07 feb 2012, 11:08
#615814
Skulle gärna vilja ha forummedlemmarnas syn på följande som snart retar mig till vansinne. Är det mig eller alla (många) andra det är fel på?
Tänk dig följande scenario. Du är på ICA Maxi och handlar. När du packat i alla dina varor i kundvagnen går du mot kassorna och ser att det är två kassor öppna. Klockan är 17, mycket folk och till båda kassorna är det kö till. Vilken kassa skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?
Tänk dig sen följande: Du kommer körande på en tvåfilig väg. 1000 meter längre fram går de två filerna ihop till en fil. Det är rush-hour och mycket trafik, så det bildas köer där tvåfiligheten tar slut. Vilken fil skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?
Själv väljer jag i båda fallen den kortaste kön eftersom den sannoligt tar kortast tid, men i bil-fallet även för att två korta köer stör trafiken mindre än en lång. Kan någon förklara för mig varför ingen lyfter på ögonbrynen på ICA, men i trafiken blir en del fly förbannade på mig när jag väljer den kortaste kön? Ofta (inte alltid) kan det vara många hundra meter lång kö i ena filen, och helt tomt i andra. Varför ställer sig 9 av 10 i den långa kön och motinerar sitt långfinger när jag kör om dem? Tänk vad bra om alla betedde sig som de gör på ICA och ställde sig i den kortaste kön och sen vävde ihop filerna där dubbelfilerna tar slut, inte en kilometer innan. Då skulle kön bara bli hälften så lång, korsningen innan hade inte blivit blockerad och ingen hade känt sig orättvist behandlad.
Kan även tillägga att det verkar vara stora regionala skillnader. Själv kör jag mest i Göteborg och här fungerar det åtminstone hyfsat. Kommer man ner mot Skåne har jag sett en del skräckexempel där skåningarna blockerar den ena filen genom att lägga sig mitt emellan filerna och på så sätt effektivt blockera 50% av vägkapaciteten. Hur dum får man vara?
Synpunkter?
Tänk dig följande scenario. Du är på ICA Maxi och handlar. När du packat i alla dina varor i kundvagnen går du mot kassorna och ser att det är två kassor öppna. Klockan är 17, mycket folk och till båda kassorna är det kö till. Vilken kassa skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?
Tänk dig sen följande: Du kommer körande på en tvåfilig väg. 1000 meter längre fram går de två filerna ihop till en fil. Det är rush-hour och mycket trafik, så det bildas köer där tvåfiligheten tar slut. Vilken fil skulle du välja? Höger eller vänster? Den med längst eller kortast kö?
Själv väljer jag i båda fallen den kortaste kön eftersom den sannoligt tar kortast tid, men i bil-fallet även för att två korta köer stör trafiken mindre än en lång. Kan någon förklara för mig varför ingen lyfter på ögonbrynen på ICA, men i trafiken blir en del fly förbannade på mig när jag väljer den kortaste kön? Ofta (inte alltid) kan det vara många hundra meter lång kö i ena filen, och helt tomt i andra. Varför ställer sig 9 av 10 i den långa kön och motinerar sitt långfinger när jag kör om dem? Tänk vad bra om alla betedde sig som de gör på ICA och ställde sig i den kortaste kön och sen vävde ihop filerna där dubbelfilerna tar slut, inte en kilometer innan. Då skulle kön bara bli hälften så lång, korsningen innan hade inte blivit blockerad och ingen hade känt sig orättvist behandlad.
Kan även tillägga att det verkar vara stora regionala skillnader. Själv kör jag mest i Göteborg och här fungerar det åtminstone hyfsat. Kommer man ner mot Skåne har jag sett en del skräckexempel där skåningarna blockerar den ena filen genom att lägga sig mitt emellan filerna och på så sätt effektivt blockera 50% av vägkapaciteten. Hur dum får man vara?
Synpunkter?
Senast redigerad av 1 PaNi, redigerad totalt 0 gånger.