...

Moderator: Moderatorer

Dubbdäcksförbud eller saltförbud?

1. Förbjud dubbdäck!
4
11%
2. Förbjud salt!
31
82%
3. Förbjud både dubbdäck och salt!
3
8%
Användarvisningsbild
av opA
Ett alternativ vore varken eller.

Tycker både salt och dubb ska få finnas kvar.

Dubb för säkerheten på vägar som inte saltas och salt för de större vägarna.
Användarvisningsbild
av leifer
Tänkte på det men man kan se dom tre valen som att man "måste" välja nåt, vad tycker man är minst dåligt då av dom tre valen? Ex så kanske det är samhällsekonomiskt dåligt att både ha salt och dubb, hängslen och livrem.

Personligen så skulle jag vilja se att även tung trafik var tvungna att ha vinterdäck och att man slutade helt med saltet. Dubbdäcken kunde man ha en skatt på säg 100 kr per däck. Kanske räcker med en sån liten avgift för att folk i högre grad ska välja friktionsdäck (medan dom som känner att dom verkligen behöver dubb ändå kan välja det). Men en del dubbäck av trafiken kan behövas då dom ju gör nytta för alla genom att rugga upp is. Dessutom är det väl så att dubbförbud gör att det blir en större marknad för bilar med diffbroms och 4wd.

Saltet förstör lack, elektronik och får bilar att rosta. Man kan gissa att alla som vill ha sina bilar länge är emot saltet.

Även bussar och lastbilar drabbas och det kostar stora belopp.
Saltet gör vägbanor blöta och ökar därmed slitaget på asfalten.
Saltet förstör även broar och tunnlar. Man kan ju tänka sig t.ex. den kostnaden saltet kommer innebära på sikt för nya förbifart Stockholms alla tunnlar.

Så i valet mellan saltförbud eller dubbförbud, så kanske ändå saltförbud är vettigare. Gissningsvis tycker folket annorlunda än politiker och experter i frågan.
Senast redigerad av 1 leifer, redigerad totalt 0 gånger.
Förbjuda salten, man borde ha vett i huvet att ta d lilla lugna när d e halt :twisted: lärä sig av norrlänningarna, salt ska inte finnas i mer än maten :D
Salt har förstört många bra bilar genom åren där man en period vräkte ut detta bla i Skåne en vinter för inte så länge sedan bara för att bli av med en för stor del salt man hade på lager !?.Samtidigt kan jag förstå att det räddar liv vid dåligt väglag när t ex Nisse racer blåser fram på motorvägen mitt i vinterkylan med värsta sommar lågprofildäcken fortfarande på trots isig vägbana och underkylt.Men ska då vi andra behöva rädda denna Nisse racer varje vinter !? , nääääää.
Användarvisningsbild
av opA
leifer skrev:Saltet förstör lack, elektronik och får bilar att rosta. Man kan gissa att alla som vill ha sina bilar länge är emot saltet.
Är medveten om att saltet skapar rost i slutändan o.s.v... men är det bättre att halka av vägen och bilen blir skrot istället ? ;)
RoadRunner1 skrev:Samtidigt kan jag förstå att det räddar liv vid dåligt väglag när t ex Nisse racer blåser fram på motorvägen mitt i vinterkylan med värsta sommar lågprofildäcken fortfarande på trots isig vägbana och underkylt.Men ska då vi andra behöva rädda denna Nisse racer varje vinter !? , nääääää.
Eh.. silket bra argument.

Tror du att alla som är för salt på vägar kör i 190 ?
Spelar väl ingen roll om du kör i 50 på 110 vägar.. du kan likaväl få sladd för det.. självklart ökar väl chansen för sladd ju snabbare du kör.
Användarvisningsbild
av leifer
opA, det är ju uppenbart att saltningen sker i mycket för den tunga trafiken (som kör med sommardäck). Liksom för yrkestrafiken i stort.

Här i Stockholm ser man hur saltbilarna försöker spå väder och är ute å saltar i tid och otid, för att ev förebygga halka. När det väl blir halt så måste man försöka komma ut å salta men då kan det vara ett problem med att saltbilarna inte kommer fram. På de stora vägarna så gör väl dessutom den täta trafiken att snö och is ändå försvinner.

På detta råder förvirring vad gäller små vägar (där inte vägverket ansvarar). Vissa kommuner som Järfälla sandar, Stockholm saltar. Det händer alltså att man kommer på en väg som övergår från sand till salt (och vice versa)vid en kommungräns.

Saltet har också en annan effekt, det lägger sig som en hinna på däcken och gör dom halare. Det är därför tung trafik längre norröver spolar av däcken när dom lämnar saltade vägar.

Nöden uppfinningarnas moder. Skulle ett saltförbud komma tillstånd, så skulle många nya och alternativa lösningar presentera sig, båda vad gäller fordon men även vad gäller väglösningar. Lösningar som inte fräter sönder betong och fordon. Folk skulle också få börja köra lite mer efter hur väglaget är beskaffat. Saken är dock den idag att tunga transporter vill kunna hålla maxfart hela tiden, då ju sänkt fart kostar pengar i sena transporter och missade leveranstider. Man kan ju även se hur det var med bussolyckan i Uppsala för ett par år sen, busschaffisarna försöker köra maxfart oavsett väglag (med sina sommardäck). Plogbilar skulle kunna vara ute mer i god tid, istället för att vänta tills det fryser på, och salta för att det ska mjukna så dom kan ploga.

F.ö. är det 10-0 i röstningen!
leifer skrev:opA, det är ju uppenbart att saltningen sker i mycket för den tunga trafiken (som kör med sommardäck). Liksom för yrkestrafiken i stort.
Vi åker inte med sommardäck!
buddha88 skrev:Förbjuda salten, man borde ha vett i huvet att ta d lilla lugna när d e halt :twisted: lärä sig av norrlänningarna, salt ska inte finnas i mer än maten :D
Du kan inte jämföra med översta Norrland som har snö större delen av vintern med underkylt,ishalka plusgrader ena dagen minusgrader den andra dagen som södra delar av landet har
leifer skrev:
Severin skrev: Vi åker inte med sommardäck!
Vilka vi? All tung trafik i de områden där det saltas mycket kör med sommardäck på vintern.
Och det vet du för att.........

Av dom åkerier jag känner till och det åkeri jag kör för så byter dom till vinterdäck innan vintern slår till, du tror väl ändå inte att det är dubbdäck jag pratar om
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]