StringerBell skrev:Jag har roat mig sista tiden med att ta högerregeln på allvar, dvs ge företräde åt dem som kommer från höger, och jag har aldrig mött så många totalt frågande ansikten och förvirrade uppsyner.
Svenskar kör helt enkelt inte efter höger regeln utan efter "frekvensregeln" dvs. den gata som är bredast och/eller mest trafikerad ses som "huvudled". Alla som kommer ut från smågator med liten trafik ger ALLTID företräde.
Håller med fullständigt. Dessutom urholkar man högerregeln på många håll. Har sett det på flera håll, men det är i närområdet man kommer ihåg det. I Tumba där jag bor finns det MASSOR av kosrsningar som är felskyltade. T.ex. så krockade två bilar korsningen Hökvägen/Skäcklingevägen. Bilen från Hökvägen körde ut på Skäcklingevägen som är "huvudled". Efter olyckan sätter väghållaren (Botkyrka kommun) upp en väjningsskylt från Hökvägen. Men man gör inte Skäcklingevägen till riktig huvudled, inte ens

sätter man upp. Så ser det ut i massor av korsningar, man har väjningsplikt från sidan men "huvudleden" är vare sig riktig huvudled uppmärkt med

eller den andra ovan. Så när man kör på "huvudleden" så vet man inte vilka vägar som har väjningsplikt eller inte. Följden blir att alla kör som om det var huvudled, men skiter i att kolla skyltar eller ta hänsyn till högerregeln.