...

Moderator: Moderatorer

Nej det gör det inte. Men för det första skall väl en körkortsinnehavare veta om att man måste ha belysning påslagen när det är mörkt. Sedan står det i avsnittet om ljusvredet/DRL:

Föraren är alltid ansvarig för att bilen framförs
med en trafiksäkert korrekt ljussättning
och enligt gällande trafikbestämmelser.
Jag lär sälla mig till skaran som ger dig bannor i klipp 13 när du går ut och blockar den stackar SAAB:en. Dåligt planerad körning från din sida. Därmed inte sagt att jag är felfri själv på något sätt!!
När det gäller DRL och släckta bakljus i mörker/dålig sikt tycker jag det verkar som om sydkoreanska bilar är överrepresenterade, men även en och annan Volvo, BMW, VW eller Audi.

Förstår heller inte varför ni klankar ner på BMW-förare? Kan ju bero på att jag kör BMW själv......... :-)

//David

Edit: Kom på att min kära far och mor köpte ny Passat med DRL-funktion och de hade då inte den blekaste aning om att deras bil var utrustad med det!!!!
Jag missbedömde att den som kom ikapp mig körde så mycket över hastighetsbegränsningen. Saaben i fråga kom med i videon då han la sig metern bakom för att markera, jävligt onödigt och farligt, kör man så pass mycket över hastighetsbegränsningen får man ta lite hänsyn till de som kör lagligt. Jag insåg att jag felbedömt hans hastighet, och som sagt tidigare, brukar då försöka reparera genom att öka och genomföra omkörningen snabbare, men med förare som gör på det sättet vill jag inte vara snäll mot.

Det var ju ändå inte så att jag körde ut precis framför honom så han var tvungen att tvärnita. Han var en bra bil bort när jag bytte fil.
SvenB & nybble_gefle: Min mor köpte en ny Renault Clio för drygt ett år sen, den har DRL eller någon variant av det iallafall, ska allt förhöra henne när jag besöker i påsk. Hon jobbar på Volvo men jag är övertygad om att hon inte vet vad DRL innebär.
Nåväl, dags att lämna den diskussionen tills vidare kanske.
Riktigt usel artikel.. jag har full koll på lagen om kameraövervakning och vad jag får och inte får filma på allmän plats. (Jobbar alltså med video och TV när jag inte sitter bakom ratten och spelar in åt er.. ;) )
Kameran kan inte räknas som "fast monterad", och går inte under lagen om kameraövervakning utan under den lag som reglerar vad man får filma på allmän plats. Jag tar ofta med mig den ut ur bilen om jag ska tanka ur video ur den t.ex. Den spelar bara in när jag själv sitter i bilen, och det får jag göra. Att jag använder ett "stativ" för att få bilden att blir stabil gör det inte heller till en fast monterad kamera.

Vem som helst får filma så mycket den vill på allmän plats. Det som är reglerat är om man filmar i smyg och om man då filmar sånt som kan vara kränkande i privata miljöer. Min kamera syns och jag filmar inte i privata miljöer, (Ända tills den dag jag krashar genom en villahäck och filmar någon som badar i sin pool..) :)

Om jag däremot skulle koppla den så att kameran har ström även när bilen är avstängd och filmar när jag inte är i den skulle det troligen räknas som kameraövervakning och en sån slags installation skulle kräva tillstånd.

Däremot är väl gråzonen för mig att jag lägger ut filmerna på Youtube utan att alltid censurera nummerplåtarna.. skulle jag vilja vara helt på den säkra sidan skulle jag behöva ta mig tid att censurera i de fall där man kan utläsa dem. Om någon begär att jag tar bort någon skylt får jag gå in i efterhand och fixa det. :) Kommer inte att tjafsa emot om någon begär det.. :wink:
joel80 skrev:Sen har jag absolut sett bilar av dyrare modell med släkta bakljus.. för att autofunktionen ska funka måste förarna i fråga ha auto igång!
Där har du en poäng. Det spelar ju ingen roll hur dyr bilen är och hur bra automatiken fungerar om föraren aktivt väljer att koppla bort den.

Kan någon av alla er lyckliga XC60-innehavare som redan fått er MY14 förklara vad som lyser på bilen när motorn är igång och ljusvredet är ställt i läge 0?

DRL fram?
Bakljus?
Sidomarkeringsljus?

Jag har tyvärr sex veckor kvar innan jag kan kolla själv...
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 356
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]