...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
3lias skrev:Om olyckan är framme (man blir påkörd av en buss som åker ut från hållplats på en <50 väg) så ska du sikta framför "drivaxeln".
I ett fall där just detta inträffade en vän, blev busschauffören vållande.
Det finns ingenstans något i Trafikförordningen att man ska "sikta" någonstans. Man är skyldig att försöka förhindra kollision eller att fara uppstår. Det gäller både bilföraren och bussföraren. Om en sammanstötning inträffar är det dock ytterst förvårande för bussföraren i vållandefrågan om kollisionspunkten visar att bussföraren sannolikt brustit i sin skyldighet att särskilt se till att inte fara uppstår.

2 kap. 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.

3lias skrev:Sen kan man ju tillägga att när man passerar en buss som står vid en hållplats så säger ju sunt förnuft att man smyger förbi.
Ja, man är dessutom skyldig att vara extra försiktig.

3 kap. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,

3lias skrev:Så även om man har passerat bakaxeln så är det inte säkert att man har rätten på sin sida.
Trafikförordningen innehåller inga rättigheter utan bara skyldigheter.

3lias skrev:Självklart ska en yrkeschaufför i min mening ha mer bakom pannbenet än en svensson bakom ratten.
I förarutbildningen ingår mer utbildning för yrkeschaufförer. Men ingen regelverk påbjuder att det behöver finnas mer kapacitet innanför pannbenet på just yrkeschaufförer. Men de allra flesta har tillräcklig kapacitet. Det gäller både yrkeschaufförer och Svensson. Frågan är bara om viljan finns att utnyttja den. ??:-/
3lias skrev:Nästan samma sak är det med när ett större fordon på en 2-filig väg har stannat vid övergångsställe och svensson inte uppmärksammar varför den har stannat och kör på som vanligt och får lägga på en tvärnit vid övergångsstället för övergående...
3 kap. 40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
3 kap. 41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.
Användarvisningsbild
av vetten
Inte undra på att vårt samhälle ser ut som det gör när man inte kan skriva vad man varit med om utan att en massa som INTE var med vet ALLT :-(O)
Användarvisningsbild
av erikn
Det var någon annan som skrev här innan att man ska väl skriva när det är tvärtom ibland också. Idag åkte jag på en 50-väg där det stod en buss vid en busshållplats. När jag närmade mig den så slutade den blinka höger, jag saktar ner. Den börjar blinka för att köra ut, men väntar med att åka ända till den ser att jag stannat. Klockrent utförande. Tänk om fler gjorde så!
Användarvisningsbild
av Camel
vetten skrev:Inte undra på att vårt samhälle ser ut som det gör när man inte kan skriva vad man varit med om utan att en massa som INTE var med vet ALLT :-(O)
Trafikbeteendet har definitivt blivit omänskligare och ovänligare. De flesta skiter i andra. I stan där jag bor kör de flesta stadsbussarna efter devisen "störst går först". De utnyttjar benhårt regeln om att annan trafik ska lämna företräde när bussen lämnar en hållplats. Det betyder inget för dessa chaufförer om man redan är jämsides och inte kunnat lämnat företräde. Eftersom jag alltid passerar bussar försiktigt pga risker med fotgängare och dyl., samtidigt som bussen lämnar hållplatsen med en acceleration som skulle få en F1-bil att blekna även om man är jämsides, så uppstår ibland situationer där man helt enkelt får tvärnita. Dessutom kör bussarna efter regeln "störst går först" även i korsningar där högerregel råder, circulationsplatser samt på övergångsställen. De underlåter ofta att lämna företräde enligt trafikförordningen. De stannar (kanske) först om man skulle framhärda. Troligen har dessa chaufförer en känsla av fullkomlighet och ser vägen som sin arbetsplats i sådan utsträckning att andra trafikanter ska anpassa sig till dem. Tidsscheman och egen körstil blir viktigare än trafikförordningen. Ofta får man finna sig i att man är den fysiskt mindre parten och bussen är den större. I alla fall i stan där jag bor. Så nog har i alla fall jag varit med om det jag skriver om. Tyvärr i princip dagligen. Dessutom har jag av försäkringsskäl studerat hur gällande trafiklagstiftning ser ut och jag har alltid en utskrift av senaste versionen av trafikförordningen liggandes i handskfacket... I händelse av en ev. diskussion gällande vållandefrågan...

Bussar som går i linjetrafik borde ha följande tekniska system som tvingar föraren att bete sig lagligt när de lämnar en hållplats:
-Om bussen stannat och dörrarna öppnats så låses möjligheten att ge gas.
-Denna förregling upphör först efter att dörrarna stängts och vänster blinkers varit aktiverad i minst t.ex. 3 sek med brompedalen nedtryckt. Gärna längre tid. Fast det bästa vore givetvis om chaufförerna själva fattade vad sunt förnuft är i dessa situationer!

Tekniskt är detta mycket enkelt att genomföra och skulle tvinga dessa chaufförer att tagga ned lite. Förutom att det underlättar för chauffören att iaktta den extra försiktighet till bakomvarande trafik som denne är skyldig till, ger det även ökad säkerhet för passagerare som kliver av bussen.
Om någon skulle ha säkerhetsmässiga invändningar så är det enkelt att ge chauffören möjlighet att sätta systemet ur spel med en knapp. Varje gång chauffören gjort detta så loggas detta i systemet och efter arbetspassets slut ska orsaken redovisas. På det sättet kan bussen flyttas från en farlig nödsituation även om dörrarna varit öppna utan att man inte behöver vänta 3 sek med blinkers. Inga ursäkter finns alltså för att inte införa systemet.
Användarvisningsbild
av erikn
Denna förregling upphör först efter att dörrarna stängts och vänster blinkers varit aktiverad i minst t.ex. 3 sek med brompedalen nedtryckt.
Precis så ska man göra manuellt. Men eftersom ca 50% (förmodligen färre, men det upplevs som så många) inte gör det så behövs denna funktion implementerad.
av llesrof
-Om bussen stannat och dörrarna öppnats så låses möjligheten att ge gas.
-Denna förregling upphör först efter att dörrarna stängts och vänster blinkers varit aktiverad i minst t.ex. 3 sek med brompedalen nedtryckt. Gärna längre tid. Fast det bästa vore givetvis om chaufförerna själva fattade vad sunt förnuft är i dessa situationer!
Det har dom redan. I alla fall var "våra" bussar utrustade med detta. Om dörren var öppen gick det inte att köra iväg. Anledningen till att jag vet det är att det klagades mycket på att systemet inte fungerade. Även om dörren stängts var det inte säkert att systemet uppfattat detta och bussen blev stående. Naturligtvis kunde detta kopplas ur men då på förarens ansvar och efter godkännande från överordnad. Som jag skrev tidigare så fanns det också en spärr för att kunna svänga ut från hållplatsen utan att vänsterblink var aktiverad.

Jag vet inte om alla bussar har dessa säkerhetssystem, men de flesta har nog det sedan några år tillbaka. Tyvärr kan ju ändå situtationen uppstå där bussföraren skiter i att titta i backspegeln, slår på blinkers och sedan kör ut. Att de svänger ut utan att ge tecken är förmodligen mycket ovanligt.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:/.../Som jag skrev tidigare så fanns det också en spärr för att kunna svänga ut från hållplatsen utan att vänsterblink var aktiverad.

Jag vet inte om alla bussar har dessa säkerhetssystem, men de flesta har nog det sedan några år tillbaka.
I stan där jag bor saknas uppenbart tidsfördröjningen jag föreslog om nu bussarna har systemet överhuvudtaget. Tidsfördröjningen skulle hjälpa bussföraren att uppfylla sina skyldigheter enligt trafikförordningen 3 kap. 43 § och 45 § samt även ge möjlighet för bilföraren ge möjlighet för bussen att lämna hållplatsen enligt trafikförordningen 3 kap. 45 §. Om bussföraren blinkar och kör ut samtidigt finns ingen praktisk möjlighet för någon av förarna att uppfylla lagen. I det fallet bryter dessutom bussföraren mot lagen. Valet står mellan att bussföraren själv begriper vad som åligger denne eller att man spärrar möjligheterna att blinka och köra ut samtidigt med en rimlig tidsfördröjning.
Användarvisningsbild
av 3lias
Camel skrev:
3lias skrev:Om olyckan är framme (man blir påkörd av en buss som åker ut från hållplats på en <50 väg) så ska du sikta framför "drivaxeln".
I ett fall där just detta inträffade en vän, blev busschauffören vållande.
Det finns ingenstans något i Trafikförordningen att man ska "sikta" någonstans. Man är skyldig att försöka förhindra kollision eller att fara uppstår. Det gäller både bilföraren och bussföraren. Om en sammanstötning inträffar är det dock ytterst förvårande för bussföraren i vållandefrågan om kollisionspunkten visar att bussföraren sannolikt brustit i sin skyldighet att särskilt se till att inte fara uppstår.

2 kap. 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.

3lias skrev:Sen kan man ju tillägga att när man passerar en buss som står vid en hållplats så säger ju sunt förnuft att man smyger förbi.
Ja, man är dessutom skyldig att vara extra försiktig.

3 kap. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,

3lias skrev:Så även om man har passerat bakaxeln så är det inte säkert att man har rätten på sin sida.
Trafikförordningen innehåller inga rättigheter utan bara skyldigheter.

3lias skrev:Självklart ska en yrkeschaufför i min mening ha mer bakom pannbenet än en svensson bakom ratten.
I förarutbildningen ingår mer utbildning för yrkeschaufförer. Men ingen regelverk påbjuder att det behöver finnas mer kapacitet innanför pannbenet på just yrkeschaufförer. Men de allra flesta har tillräcklig kapacitet. Det gäller både yrkeschaufförer och Svensson. Frågan är bara om viljan finns att utnyttja den. ??:-/
3lias skrev:Nästan samma sak är det med när ett större fordon på en 2-filig väg har stannat vid övergångsställe och svensson inte uppmärksammar varför den har stannat och kör på som vanligt och får lägga på en tvärnit vid övergångsstället för övergående...
3 kap. 40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
3 kap. 41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.
Alltså... mannen...
Vi kan jämföra busshållplatsen med högerregeln.
Bussen har förtur ut från hållplatsen. Att jag skrev "sikta" innebär inte att du bokstavligen ska sikta någonstans. Det fattar till och med min 5 åriga son.
Om du bli påkörd av ett fordon som kommer från höger i en högerregelskorsning så är det DU som är vållande.
Samma sak med buss och busshållplats där det är <50 väg.
Om chaffisen använder blinkers eller inte är mindre relevant då lampan i blinkersen kanske precis gick sönder. Eller???
Bussen har förtur!!!

Du behöver inte kopiera hela trafikförordningen...
Its like reading a F***NG wall of text...

Bussen har förtur. Du får tycka vad fan du vill o räkna upp vilka trafikförordningsparagrafer du vill.
Är det så svårt att förstå?

Planera din körning helt enkelt!
Yrkeschaufförsutbildningarna ska vara mera krävande än en simpel B-körkortsutbildning som "vanliga "Svensson" går.
Det var därför jag skrev att en yrkeschaufför ska ha mera bakom pannbenet.
Förr i tiden (tror det var fram till i slutet på -80 talet) hade man en betygskala på uppkörning och teoriprovet där 5 var topp och 1 icke godkänt.
Det räckte med en 3:a i betyg för B-kortet men krävdes minst en 4:a för de tyngre kategorierna.
Senast redigerad av 1 3lias, redigerad totalt 0 gånger.
Vill inte låta tråkig nu men kan vi gå tillbaka till vad denna tråd är för och inte haka upp oss på en sak?
Alla har vi olika åsikter om saker, och vi alla är alla olika till sättet.

Jag följer denna tråd eftersom jag finner det intressant att läsa vad alla olika medlemmar har blivit utsatta för etc..
Och jag vill inte att nån tar illa upp för detta inlägg.
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]