...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
White skrev:Tyvärr tycker många att det är helt okay att riskera andra människors liv i trafiken, bara för att själv tjäna några minuter eller i bland
bara sekunder! "Här kommer jag och jag skiter i alla andra" mentaliteten är vida utbredd!
Jag tror, ärligt talat, inte det är så de tänker. Många saknar konsekvenstänkande. Det är värre på så vis att de är totalt oförstående för att de utsätter andra för fara. Det är aldrig bra. Om någon medvetet utsätter andra för fara så finns det öndå en förhoppning om att denne inte skulle göra likadant i andra sammanhang. Det är som att ge en apa en osäkrad automatkarbin. Nu är det kanake en orättvis jämförelse eftersom man inte kan förvänta sig och ännu mindre begära, att ena ap skall ha ett välutvecklat konsekvenstänkande. Det är ju bland annat detta som skijer människor från djur. Sedan har ju vi människor olika långt gående konsekvenstänkande beroende på utbildning, inlärning och vilken situation det handlar om och hur väl man kan hantera den.
[youtube]
[/youtube]

Skall man angripa problemet så tror jag att man måste göra det genom att utgå från att det handlar om okunskap och inte illvilja och bristande respekt för andras liv. Den där dåren i 740:n skulle förmodligen aldrig spela rysk roulette mot sig själv och definitivt inte sikta på andra skulle jag tro.
En liten summering så här efter ca 500 mil i sommar, kan jag bara konstatera att ju fläskigare bil (i synnerhet BMW), desto mindre är chansen att ägaren har haft råd att kryssa i rutan för körriktningsvisare i utrustningslistan.....
Användarvisningsbild
av White
llesrof skrev: "...Många saknar konsekvenstänkande...."
Där håller jag med till stora delar!

Men en kategori har jag märk tydligt att dom verkligen "skiter i" om dom utsätter andra för fara, och det är mannen/kvinnan i
medelåldern och däröver som kör sin alldeles nya eller nästan alldeles nya BMW, Mercedes eller liknande "premiumbil" som kostar två
av mina årslöner! Det är väldigt ofta man får bromsa eller väja för dessa förare faktiskt, fast man har ögonkontak med dom i
korsningar och dyligt väljer dom ända att köra ut rakt framför en! Eller när man möter dom på en smalare väg tycker dom att dom ska
ha minst en meter till högra vägrenen med sin bil och att jag ska köra i diket. Det är ingen slump, det märker man!

Oftast är det bristen på ögonkontakt i korsningar och i andra "trånga" situationer som ställer till det och skapar missförstånd förare
emellan, men här är det ren och skär nonchalans från denna kategoris sida! Visst är det lite att dra alla över en kam kanske, men jag
upplever att det är stor representation av dessa förare med dessa bilar i dylika situationer.

Sedan en sak som är bra att tänka på för att undvika "panik" situationer är att ALLTID tänka steget före i alla situationer!
Som exempel: Håller det en skolbuss vid sidan av vägen tar jag alltid för givet att ett barn KOMMER att trampa ut i gatan, och jag
håller då den beredskapen! Håller det bilar i en korsning tar jag alltid för givet att dom KOMMER köra rakt ut framför mig, och håller
då den beredskapen! Det har räddat många situationer!

Sådant fick man lära när man tog körkort!
av llesrof
Nja, jag vet inte om ägare av premiunbilar är överrepresenterade när det kommer till att bära sig illa åt på vägarna. Dessa kanske märks mer. Kommer det en tjackpundar-Golf med skärmar i tre olika färger så är man kanske mer beredd på att föraren har nollkoll och gör ingen större notis av att man fich tvärnita när den kom farandes. Det är nog lite vanli hederlig missunnsamhet det där med att folk med fläskiga bilar beter sig illa. Ja, Audi undantaget.
Användarvisningsbild
av White
Kan väl sammanfatta hur jag upplever det vad gäller oaktsamhet i trafiken så här: (Blir kanske lite generaliserande, men ni fattar hur jag menar.) :wink:

# Yrkesförare: Ligger väldigt för nära i bakluckan på en och stressar en därför.
# Unga kvinnor: Använder mobilen allt för flitigt i trafiken.
# Unga män: Kör ofta väldigt fort och överskattar i bland sin förmåga. (Vet av erfarenhet då jag varit där)
# Yngre/Medelålders kvinnor: Ofta väldigt upptagna av barn eller mobilen under bilfärden.
# Yngre/Medelålders män. Ofta väldigt nonchalanta i trafiken och är själv medelpunkten allt kretsar runt. (Är där själv nu)
# Gamla/Riktigt gamla män och kvinnor: Kör ofta sakta och stoppar upp trafiken, orsakar ofta parkeringsskador.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Ibland har man lust att panga på dem bara för att...

Men det går ju inte när man själv tycker att man har fin bil, och man dessutom bara är delägare i den. Man blir nästan sugen på en 940 bara för att kunna panga på idioter som sticker ut näsan för långt i korsningar.
Hehe, har en polare som tidigare hade en skruttig 744 och körde som en fullständig vilde. Åkte man med henne i bilen fick man ofta höra henne gapa åt andra trafikanter, som hon ansåg körde illa:
"Är du rädd om din bil?! För det är inte jag!"

Toka. =)
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 552

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]