2444ever: Exakt samma tanke slog mig. Sättet att uttrycka sig som Annders har är så högtravande byråkratiskt att förklaringarna blir svårare att förstå än de ursprungliga frågeställningarna

Dessutom känns det som du säger "teoretiskt" när man tar till ett sådant sätt att formulera sig, vilket riskerar väcka den "allergi" mot byråkrater som nog ganska många har.
Vad som däremot allt som oftast negligeras är "kundernas syn på tjänsterna", dvs alla vi trafikanter som färdas på och bekostar vägarna och har åratal och tusentals mil av erfarenhet hur det fungerar rent praktiskt med t.ex vinterväghållningen. När det gäller salt, främst här i norr där jag bor, så har jag den känslan att det görs för att lastbilar med undermåliga däck ska kunna blåsa på som om det vore sommarväg, liksom rimligen att det är enklare och billigare för väghållarna.
Jag har haft körtkort i 10 år innan man började salta E4an i Norrbotten och 20 år efter så jag har sett och upplevt bägge världarna så att säga. Innan saltet så var det för det mesta "riktig" vinterväg med en del tillfällen då det blev rejält halt.
1993 och ett antal år framåt när man började salta så formligen vräkte man ut salt så till den milda grad att dess like aldrig hade eller har setts. Det var en total katastrof enligt mitt tycke.
På senare år har man som väl är åtminstone minskat på saltandet, i alla fall så är det inte så ofta det är dyngblött och skitigt, utan mer av ett lätt kletande.
Dock under alla år som man har saltat så har man haft lika svårt att gissa åt vilket håll temperaturen är på väg. Jag har sett många ggr då man har saltat bara för att finna att temperaturen sjunkit nedåt 15-20 minus och den enda väg som då är hal är just E4an... Sen pga saltets förmåga att binda fukt så förblir E4an frosthal flera dygn medan andra vägar har god friktion.