...

Moderator: Moderatorer

#861115
Det är nog en effektiv acceleration som man vill ha. :)

Google lär bilarna att känna igen och hantera olika situationer i stadstrafik: vägarbeteszoner, fordon som stannat vid vägrenen, cyklister som sträcker ut armen för att göra en sidoförflyttning.
http://googleblog.blogspot.se/2014/04/t ... g-car.html

[youtube]dk3oc1Hr62g[/youtube]
#861240
Precis som Allinug skriver.
Hade jag också lite problem med X2000 när dom tågen introducerades.
Sen kändes det som dom programmera om dom så dom vart bekvämare att åka och åksjuke känslorna försvann för mig med på X2000.

Lite off topic men bara en reflektion på Allinug iakttagelse.

Med vänlig hälsning,
Andis
#861638
Jag åkte med på en av många demonstrationskörningar med X2000, innan de kom i full trafik. Då kopplade man ur lutningen i en av vagnarna men körde på för fullt ändå. Det var en rätt "intressant" upplevelse att åka i den vagnen! Lutningen påverkar inte tyngdpunkten, så den är "bara" en komfortgrej, men det var garanterat okomfortabelt utan lutning...
#861675
"Drivenheten", vilket på normal svenska är det som kallas för loket, lutar inte i X2000. Enligt järnvägsterminologi är tågtypen ett "motorvagnståg" och dessa har per definition inte något lok. Manövervagnen med andra ändens förarhytt lutar dock, så föraren har det "halvtufft" kan man säga.
#861691
Att Google har självkörande bilar med många mil på mätarna är ju världskänt. Volvo PV verkar nu verkligen ta upp kampen med Google. Flera internationella artiklar har uppmärksammat att Volvo PV också har självkörande bilar (med tekniken "Autopilot") som provkörs på allmän väg runt Göteborg och nämner Googles bilar i samma artikel som jämförelse. Man undrar var detta kommer att sluta?

Google å ena sidan, är ju väldigt aggressiva när det gäller visa upp sig som ett innovativt företag och har även visat sig resursstarka när det gäller att köpa upp företag med spjutspetsteknik inom olika områden, men de har ingen traditionell bakgrund i bilbranschen. Däremot har de samarbete med andra traditionella biltillverkare.

Volvo PV å andra sidan, har en lång historia inom bilbranschen och är världskända för sitt säkerhetskunnande och jag antar att den utveckling som man kommer att se från Volvo PV är en vidareutveckling av de funktioner som man redan har på marknaden idag.
Volvo PV har även fördelen att det finns intressenter från samhället med i projektet.

Det kommer att bli jättespännande att se hur det går! Att Volvo PV vill sälja mer bilar i USA råder det väl inget tvivel om efter senaste reklamfilmen med Robyn som utspelar sig just där, men det kommer ju säkert även Google och dess samarbetspartners att vilja.

"Det faktum att Volvo Cars hemstad Göteborg blir världens första skådeplats för självkörande bilar i vardagstrafik visar både på vår tekniskt ledande position och på Sveriges engagemang när det gäller införandet av självkörande fordon", säger Erik Coelingh.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ng-gteborg

Drive Me-projektet har visat en del intressanta idéer på möjligheter i infrastrukturen med självkörande bilar, t ex vid automatisk parkering kan en självkörande bil utnyttja ytor effektivt för parkering, även små ytor kan användas. Vägen kan användas mer effektivt: genom att göra filerna smalare kan man skapa fler filer och få bättre trafikflöde. Man kan skapa sidovägar för självkörande bilar som fungerar som genvägar. Man kan bygga överfarter och tunnlar som för vanliga fordon t ex skulle vara alltför smala.
Bildspel på det:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ures-video
och en presentation av projektet:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/14 ... _bilar.pdf

Det här innebär väl att vi kan komma att få städer som är byggda utifrån vad som är optimalt utifrån en självkörande bil... ??:-/ Nu handlar det alltså inte bara om bilar och vad bilar kan göra.

Och så verkar Volvo PV intresserade av att ta reda på mer om förarbeteenden i Beijing och Shanghai genom att filma förare och riktiga trafiksituationer. I FOT-projektet "Midsize Naturalistic Driving" kan man nog fånga upp mycket matnyttigt till självkörande bilar.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -storstder
#865406
Här har de gjort ett reportage och en film om när de kör i en prototypbil i Göteborg:
http://www.cnet.com/news/a-ride-in-volv ... he-driver/

I artikeln står det att Volvo säger att föraren är ansvarig vid en olycka om bilen körs i manuell mode. Volvo PV kommer att vara ansvarigt vid en olycka om bilen körs i automatisk mode. Argumentet är att bilen annars blir svårsåld om föraren fortfarande skulle vara ansvarig när bilen självkör. En positiv effekt som nämns kopplat till detta är lägre försäkringspremier.
#865565
Det låter lite som man desperat vill marknadsföra detta med självkörande bilar: tillverkaren tar ansvaret, lägre försäkringspremier... Hur utfallet blir när/om det blir en allmän företeelse är nog lite svårt att veta nåt om. Att driva konceptet med ett grundpåstående om att det skulle kunna vara vägen till "hållbar mobilitet" känns också lite off; det har ju mer med resursbevarande frågor att göra (bränsleekonomi, resurssnål tillverkning etc). Nåt som förvånar mig rent generellt är också människans strävan att eliminera sig själv från flera sammanhang (obemannade fartyg, förarlösa kollektivtransportfordon etc) när man samtidigt i stora delar av världen står med ett arbetslöshetsproblem.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]