...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ja att köra högerfil mer än förbi en utfart skulle jag aldrig göra men en utfart funkar oftast bäst sen att inte markeringarna i vägbanan inte syns så bra nu på vintern är ju klart synd men det sitter ju ofta skyltar före rondellen hur man rekomenderar att man kör.
Lövet skrev: sön 02 jan 2022, 13:14
DOdell skrev:Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Tyvärr får man ju göra så. Håller med om att det är vansinne. Det verkar vara så dumt att reglerna helt enkelt har ändrats för när jag tog körkort så var det supertydligt att svänga vänster gör man från vänsterfil och inget annat. Höger eller rakt fram gjorde man från högerfil. Varför dessa enkla och tydliga regler ändrades har jag ingen aning om.
Det har alltid varit tillåtet att svänga vänster, från ytterfilen. Det har aldrig varit olagligt. Dock lär man ut i trafikskolan att ligga till höger, om man ska svänga vänster.

Den som planerar att åka rakt fram, genom att ligga i ytterfilen, kan ändra sig mitt i själva rondellen. Det är därför det är tillåtet. Sedan man dock bygga cirkulationsplatsen annorlunda, och använda heldragna linjer.
Användarvisningsbild
av DOdell
Lövet skrev:
DOdell skrev:Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Tyvärr får man ju göra så. Håller med om att det är vansinne. Det verkar vara så dumt att reglerna helt enkelt har ändrats för när jag tog körkort så var det supertydligt att svänga vänster gör man från vänsterfil och inget annat. Höger eller rakt fram gjorde man från högerfil. Varför dessa enkla och tydliga regler ändrades har jag ingen aning om.
Skönt att känna enighet här i denna fråga. Så mycket konstigt i rondeller.
Folk som ska om till vilket pris som helst, köra om i drygt 120 när det är 1-2 dm snö sätter bilen och sin egen förmåga på prov.
Om han skulle fått sladd eller något annat hade stegat ut är man chanslös att se det i snöröken.
Förmodligen en stressad Stockholmare på väg hem från Åre, det dök upp några till med samma körsätt, bl.a. en XC90.
01.jpg
01.jpg (65.24 KiB) Visad 388 gånger
02.jpg
02.jpg (39.11 KiB) Visad 388 gånger
fjohan82 skrev: lör 08 jan 2022, 19:37 Folk som ska om till vilket pris som helst
Ja och inte vill man blinka på de så det riskerar störa de så de kör av vägen. Låter de köra vidare och har vid tillfällen en bit senare sett några bli stående längs vägen… Den gång var det värsta jag varit med om, snittade krypfart och sällan över 40km/h, samma resa då som idag tog 15h tog då 36h genom Tyskland :) Skulle om de kör av och krockar strunta jag nog i föraren men det ligger ju o andra sidan i passagerarnas intresse med om de är någorlunda vuxna att säga till med, äh vem vet hur man reagerar då
Användarvisningsbild
av joel80
Hilmer skrev:
DOdell skrev: sön 02 jan 2022, 08:54 Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Om det inte är fritt att byta fil så får du ju vackert vänta, hen har inte gjort något fel i att åka i ytterfilen även om de ska fortsätta runt, men visst är det bättre att försöka samarbeta i trafiken.
Jo, även om man har lagen med sig om man tar ytter/högerfil i en cirkulationsplats när man ska "vänster" så är man rätt mentalt handikappad om man gör så! Sånt beteende lever verkligen upp till den här trådens rubrik. :)
Här har vi en cirkulation där man får ligga i båda spåren för att köra vänster.
Vissa fulkör i vänster körfält när de ska rakt fram, behöver jag säga att det smäller med jämna mellanrum när den som ska runt och ligger i höger (ytterspåret) kör den andra "som fulkör" i sidan?

https://maps.app.goo.gl/j4EBqkWmd53SZGMi6
Micce1980 skrev: lör 08 jan 2022, 21:08
fjohan82 skrev: lör 08 jan 2022, 19:37 Folk som ska om till vilket pris som helst
Ja och inte vill man blinka på de så det riskerar störa de så de kör av vägen. Låter de köra vidare och har vid tillfällen en bit senare sett några bli stående längs vägen… Den gång var det värsta jag varit med om, snittade krypfart och sällan över 40km/h, samma resa då som idag tog 15h tog då 36h genom Tyskland :) Skulle om de kör av och krockar strunta jag nog i föraren men det ligger ju o andra sidan i passagerarnas intresse med om de är någorlunda vuxna att säga till med, äh vem vet hur man reagerar då
Jo så är det, jag kan också gasa på ibland men inte under dessa förutsättningar.
Får en känsla av att det nog är passagerare som elda på föraren...
Användarvisningsbild
av Hilmer
joel80 skrev: sön 09 jan 2022, 21:33
Hilmer skrev:
DOdell skrev: sön 02 jan 2022, 08:54 Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Om det inte är fritt att byta fil så får du ju vackert vänta, hen har inte gjort något fel i att åka i ytterfilen även om de ska fortsätta runt, men visst är det bättre att försöka samarbeta i trafiken.
Jo, även om man har lagen med sig om man tar ytter/högerfil i en cirkulationsplats när man ska "vänster" så är man rätt mentalt handikappad om man gör så! Sånt beteende lever verkligen upp till den här trådens rubrik. :)
Teori och praktik stämmer inte alltid ihop! ;)
Jag har haft körkort i över 30 år och det jag främst lärt mig under åren är att man kan inte ta någonting för givet när det kommer till ens medtrafikanter, människor har ett mycket märkligt beteende många gånger...
  • 1
  • 523
  • 524
  • 525
  • 526
  • 527
  • 552
Solgardin bakdörrar

Jag har bytt dörrsidor och har nu gardin i […]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Lite mer info om hur bilen går: Efter nolln[…]

Nytt utseende i Google?