...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är lite irriterande.. man får vara beredd.. vilket jag alltid är i den där rondellen i allafall.. Det där var inte första gången jag blir kapad där. (Jag skulle kunna hålla undan och "vänta" också.. men då lär dom sig ju inget.. haha.. och man måste ju få använda tutan ibland!)
:)

Linjebussar och lastbilar brukar jag ge lite mer avstånd.. de kan ju ibland ha lite svårt att hålla ut om rondellen är rätt liten, önskade dock att förare till större fordon ibland kunde visa lite tydligare var de ska, så kan man lättare ge den plats som behövs och hålla sig undan.
av SEpaket
Jovisst, jag låg bakom bussen och var mer vittne till eländet. Jag har stor respekt för dessa fordon, förarna är i många fall inte riktigt kloka. En gång blev jag förövrigt omkörd av Säfflebussen på landsväg. Han höll betydligt mer än lagliga 90 (hur är det möjligt med en buss?) och tryckte nästan ned en bil i diket längre fram på sträckan. Tabben med bussen i rondellen inträffade i en enorm rondell med genomgående tvåfiligt och målade linjer. Han ville inte stå i kö, så han lade sig i den filen med kortast kö och pressade sedan in sig i rondellen.

Att motionera tuta och även helljuset är bara bra för funktionen... Och ingen hör mig svära vid ratten heller... Vilket jag gör ganska frekvent ibland. Till skillnad mot många andra som lägger irritationen i högerdojjan...
Användarvisningsbild
av joel80
När jag blir riktigt irriterad på någon och får typ ett finger för att jag inte kastat mig åt sidan eller inte släppt in nån som tränger sig i bussfil brukar jag le stort och vinka glatt.. hinner jag slänger jag iväg en slängpuss också. Det verkar reta nästan ännu mer än om jag svarat med ett finger jag oxå. :)
av SEpaket
Ja, det är bra. Fingret är inte riktigt min grej. Om någon däremot är nära att köra in i mig så kan jag allt muttra "förbannade idiotjävel" eller motsvarande i min ensamhet.

En gång fick jag fyra långfinger på en gång. På E6an av fyra norska smågutter i pappas Mercedes (ren spekulation, såklart) som tyckte att jag skulle byta till högerfilen även fastän det låg 4 lastbilar i konvoj (som jag låg jämsides med när Mercan dök upp i backspegeln, måste ha hållit närmare 200) där i cirka 85 och jag själv körde runt 120 (tillåten hastighet 110). Jag svarade med en slarvig honnör som fick gutterna att se minst sagt konfunderade ut.
av hamre
SEpaket skrev:Han höll betydligt mer än lagliga 90 (hur är det möjligt med en buss?).
Eftersom många bussar går också utomlands, speciellt turistare, så är många bussar spärrade till 100 eftersom det är lagligt att köra 100 med buss utomlands. Hoppas dom godkänner det här i Sverige också snart.
av SEpaket
Jag kan säga såhär, att bilen jag åkte i färdades i cirka 90 km/h och bussen blåste om ganska kvickt (enfilig landsväg, han körde alltså om i fil för mötande trafik). Han måste ha hållit 110-120. Och det är ju betydligt mer än spärren. Fast det är klart, han kan ju ha inaktiverat spärren, antar jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker ni reagerat för lite på de två som väldigt långsamt gick över vägen utan hänsyn till gällande trafikregler! :D
av hamre
SEpaket skrev:Jag kan säga såhär, att bilen jag åkte i färdades i cirka 90 km/h och bussen blåste om ganska kvickt (enfilig landsväg, han körde alltså om i fil för mötande trafik). Han måste ha hållit 110-120. Och det är ju betydligt mer än spärren. Fast det är klart, han kan ju ha inaktiverat spärren, antar jag.
Ja det kan han säkert ha gjort. Finns väl många skrupelfria personer i världen.
av 2444ever
joel80 skrev:Jag tycker ni reagerat för lite på de två som väldigt långsamt gick över vägen utan hänsyn till gällande trafikregler! :D
Där jag bor har vi en kanal ganska centralt, där finns massor såna där, dom har t.o.m. satt upp ankvarningsskyltar. Långsamma är dom och undviker förmodligen övergångsställen på pin kiv.

Jag har även en teori om den inledande rondellkörningen, tror du kände på dig att bilen framför skulle rakt fram, men du var liksom tvungen att markera. Korrekt? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kände på mig det ja, och var väl beredd att markera.. men då hen saktade in mer p.g.a en bil framför i vänsterkörfältet (som ju faktiskt skulle till vänster) och jag inte hade lust att bromsa lät jag bilen rulla in i rätt fil och upp lite bredvid bilen, det hade ju kunnat hänt att föraren faktiskt körde rätt.. :roll:

Men en liten markering ska hen ha så hen lär sig till nästa gång! ;)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 356
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar