...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. jag är med på att ändra definitionen. :)

Men jag tror och tycker man kan räkna lite snällare än vad du gör om man samtidigt tar hänsyn till de förändringar i t.ex elproduktion som görs eller bör göras (speciellt söder över där det fortfarande finns rätt mycket kolkraft..). Man kan premiera eldrift trots att det fortfarande görs viss andel ful-el. För har vi en bilflotta som till stor del kan gå till el så kan man i ett senare skede göra förändringar i produktionen som då påverkar en stor del av landets utsläpp.
Användarvisningsbild
av Camel
Vi tycker båda två att klimatpåverkan måste minskas. Jag är bara tveksam till att man i omställningen förespråkar och premierar lösningar där man utelämnar viktiga fakta. Men syftet är givetvis gott. Om inte lösningen för dagen är bra nog så räcker det att man tror den blir det imorgon. Och så lanseras lösningen som lösning på dagens problem. Det är ett stort risktagande eftersom man kanske har fel. Vad gäller laddhybrider/elbilar så är det batteriproduktionen (energibäraren) som är huvudsakliga problemet. Även den elutrustning som behövs i övrigt (växelriktare, elmotor). Medför stora utsläpp av CO2 vid framställning/tillverkning. Även ingående metaller är en bristvara. Idag och högst sannolikt även imorgon. Om nu laddhybrid/elbilar ska ersätta alla nuvarande fordon. Att energiproduktionen blir bättre imorgon får vi alla hoppas. Annars är det helt kört. Men då räcker inte den nettoreducering av CO2 man erhåller från solceller och vindkraft långt jämfört med dagens elproduktion. Att framställa/bygga och underhålla dessa system är idag oehört CO2-belastande jämfört med nettoreduceringen av CO2 jämfört med dagens fossila elproduktion. Det kanske blir bättre imorgon? Det enda som idag ger CO2-snål elproduktion per kWh, även om man ärligt räknar in byggnation, är vattenkraft och kärnkraft. Men var och en av dessa har också nackdelar. Men man kanske får acceptera dessa om inga andra storskaliga alternativ växer fram. Enligt de som påstår att vi har ett klimathot så är detta hot akut. Pest eller kolera?
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle vilja säga att solel också är ett framtida alternativ..
Det behöver inte vara storskalig produktion.. Räcker att det som i Tyskland installeras på var och varannan villa. Sen har vi en enorm fördel i Sverige när det gäller solkraft som inte många tänker på.. det är just vår vattenkraft, som är väldigt flexibel. Vi kan alltså på landsbasis "spara" vår elproduktion från sol-el i våra vattenmagasin för att använda då solen inte lyser.

Jag planerar lite för att installera en anläggning på mellan 4-6kw på taket på villan. Skulle jag då skaffa en hybrid kommer jag åtminstone hälften av gångerna kunna ladda bilen med solel. De gånger då man bara har kväll/natt på sig att ladda blir det dock från elnätet, där jag kommer att ha en leverantör som tillämpar nettobetalning.. vilket betyder att jag kan köpa tillbaka den el jag tillverkar under dagtid och inte själv använder till typ samma pris som jag säljer den för.
Jag är rätt avundsjuk på en kollega som installerat 6kw på villan. :) Även nu under november har han skapliga dagar med förbrukning som under de timmar det är ljust överstiger hans dåvarande förbrukning.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Skulle vilja säga att solel också är ett framtida alternativ..
Det behöver inte vara storskalig produktion.. Räcker att det som i Tyskland installeras på var och varannan villa.
Hoppas du får rätt. Men men dagens teknik ser det mörkt ut vid en livscykelanalys. Man måste ta med tillverkningen i kalkylen. Det råder mycket delade meningar om hur mycket CO2/kWh som elkraft från solceller bidrar med. Några siffror:

-Enligt en LCA från Vattenfall släpper elkraft från solceller ut ca 90 g CO2/kWh.

-EPIA (European Photovoltaic Industry Association) anser att ett rimligt värde för utsläpp från ett solcellssystem är 21,65 g CO2/kWh.

-Otto Andersen, Unintended Impacts of Renewable Energy anser att elkraft från solceller ut ca 180 g CO2/kWh.

Källor:
http://ing.dk/artikel/opraab-fra-forske ... orm-163956
https://www.chalmers.se/insidan/SV/om-c ... 2965683.87

Vad som är sant eller inte får framtiden utvisa. Men några nollutsläpp handlar det inte om. Men i Tyskland med sin höga utsläppsnivå på griden är solceller en förbättring. Men inte här i Sverige. Vi har lägre utsläpp i genomsnitt på vår elgrid än vad solceller sannolikt presterar. En nettohöjning i så fall.
joel80 skrev:Sen har vi en enorm fördel i Sverige när det gäller solkraft som inte många tänker på.. det är just vår vattenkraft, som är väldigt flexibel. Vi kan alltså på landsbasis "spara" vår elproduktion från sol-el i våra vattenmagasin för att använda då solen inte lyser.
Riktigt. Vattenkraft är smart. Man kan t.o.m. använda överskottsel till att aktivt pumpa vatten till magasinen. För att kunna utnyttja vid annat tillfälle. Visserligen inte utan förluster men det är bättre än att "slänga" bort överskottselen förutsatt att den är CO2-snål.
joel80 skrev:Jag planerar lite för att installera en anläggning på mellan 4-6kw på taket på villan. Skulle jag då skaffa en hybrid kommer jag åtminstone hälften av gångerna kunna ladda bilen med solel. De gånger då man bara har kväll/natt på sig att ladda blir det dock från elnätet, där jag kommer att ha en leverantör som tillämpar nettobetalning.. vilket betyder att jag kan köpa tillbaka den el jag tillverkar under dagtid och inte själv använder till typ samma pris som jag säljer den för.
Jag är rätt avundsjuk på en kollega som installerat 6kw på villan. :) Även nu under november har han skapliga dagar med förbrukning som under de timmar det är ljust överstiger hans dåvarande förbrukning.
Pokerspelet mellan människor som kallas ekonomi har ofta inget med klimatnytta att göra... Men det är en stor drivkraft.
Användarvisningsbild
av joel80
Är siffrorna på CO2/kwh på solceller enbart baserat på energin som går åt vid tillverkning eller finns det annar som spelar in där?

Jag tycker det låter märkligt med så pass högt värde med tanke på att livstiden med mer än 80% effekt kvar oftast räknas till 25år. På den tiden känns det som att man borde generera ett överskott. Om man sen också återvinner panelen efter livstiden borde också beräkningen kunna bli annolunda?
joel80 skrev:Är siffrorna på CO2/kwh på solceller enbart baserat på energin som går åt vid tillverkning eller finns det annar som spelar in där?

Jag tycker det låter märkligt med så pass högt värde med tanke på att livstiden med mer än 80% effekt kvar oftast räknas till 25år. På den tiden känns det som att man borde generera ett överskott. Om man sen också återvinner panelen efter livstiden borde också beräkningen kunna bli annolunda?
Normalt sett ingår materialframställning, tillverkning, drift och återvinning i livscykelanalyser. Jag håller med dig att siffrorna kan verka konstiga. Det är de säkert också eftersom de är så olika. Men det är som med allt annat som är förhållandevis nytt. Man vet inte hur det ligger till förrän alla faktorer kommer fram i dagen antingen beroende på att man undersöker ordentligt i förväg eller genom erfarenhet. Man ska ha klart för sig att bakom alla beräkningar av detta slag finns det egenintressen. Därför valde jag att visa exempel på både låga och höga siffror. Framtiden får utvisa. Det enda som är säkert idag är att det inte är nollutsläpp från elkraft genererad av solceller. Men det är det inte från andra energikällor heller.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man räknar lite så brukar man ju säga att en watt ger en kwh per år i förbrukning. Det betyder att en 250w-panel ger 250kwh per år.. på 25 år blir det 6,25twh minus säg 10% då effekten sjunker med åren. Säg 5,5twh.. kan det verkligen gå åt mer energi än det i tillverkning? Plus den CO2-förbrukning per kw som utredningarna visar. Är det rimligt?
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Det betyder att en 250w-panel ger 250kwh per år.. på 25 år blir det 6,25twh minus säg 10% då effekten sjunker med åren.
Räkna igen... :wink:
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Faan.. jag dricker ju öl..
:)
6,25MWh ska det stå.. blir det rätt då? ;)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Faan.. jag dricker ju öl..
:)
Man räknar bättre då sägs det... :mrgreen:
joel80 skrev:6,25MWh ska det stå.. blir det rätt då? ;)
Vet ej. Men något rimligare.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Producera-din-egen-el/Producera-el-fran-solen/ skrev:En ny anläggning på 1 kilowatt som är placerad på en oskuggad yta rakt mot söder med 30-50 graders lutning producerar i Sverige ca 950 kilowattimmar per år och tar upp en yta av 8 kvadratmeter.
Om man antar 25 års livslängd och 10% avdrag i genomsnittlig effektminskning ger panelen 21.375 kWh. Om man tar LCA-värde på 20 g CO2/kWh blir det 427 kg CO2. Om man tar Vattenfalls LCA-värde på 90 g CO2/kWh blir det 1924 kg CO2. Om du laddar en snål elbil som drar 2 kWh/10 km med din solcellsel och omsättningsförlusterna i laddare, batteri, styrutrustning och elmotor tillsammans uppgår till 20% (lågt räknat) så blir det 8550 mil körsträcka och 5 g CO2/km resp. 22,5 g CO2/km. Sedan får LCA för batteriet läggas till. Den uppgår till ca 12,5 kg CO2 per kg batterivikt (se källa nedan) för dagens teknik. Om man antar 10.000 mils livslängd på batteriet och 200 kg batterivikt blir det ytterligare 25 g CO2/km för batteriet. Baklänges erhålls erfordeligt LCA-värde för solcellspanelen på max. 100 g CO2/kWh om bilen i exemplet ska klara supermiljöbilsdefinitionen på max. 50 g CO2/km i verkligheten.

Exemplet förutsätter att man inte bor i en solfattig stad och att man inte kör mer än 340 mil om året mest på sommaren och inte så många mil på vintern. Fortsätt att njuta av ölen. :mrgreen:

LCA CO2 för batterier: http://ec.europa.eu/environment/integra ... 303na1.pdf
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Fjærer foran V90 CC T5

Hei, har en defekt fjær foran på min V[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Jag har gjort CEM under handskfacket, den var &a[…]

Det lilla plastlocket sitter med en hake på […]