...

Moderator: Moderatorer

Nog för att det är lite byggkaos.. men när man kommer från Klarastrandsleden och ska vidare norrut på E4an har det alltid varit så att man ska byta fil.. taxiföraren jobbade nog inte sin första dag just då heller... :)
Han låg bakom mig och borde följt blixtlåsprincipen.. varannan in, precis som vi andra gjorde. Sen att han hade legat och tryckt vääääldigt nära mig ända från centralen gjorde inte att jag blev mer positiv till att släppa in honom. Man ska inte vara ilsk i trafiken, men det var svårt att låta bli.

Det som låter lite konstigt är att ett pågående samtal i mobilen/högtalarna i bilen. Krockar lite med tut-ljudet så det låter raspigt.
Ingen touch.. då hade jag ringt polisen och börjat förfölja! :D

Ja det regnade ganska friskt.. jag körde själv inte så fort.. 100-105km/h. Ligger man i 80km/h och det faktiskt är rent i högerkörfältet (Forden blev även omkörd på höger sida strax innan...) bör man flytta sig dit.
Sen är väl taxibilarna i Stockholm inte direkt kända för att följa några trafikregler överhuvudtaget? ;)
Skönt att slippa en touch, det såg ut att vara riktigt nära iallafall. Och jag förstår din ilska. :D

Absolut, slow lane finns ju av en anledning.
joel80 skrev: Sen undrar jag, när ni kollar.. är det störande eller positivt att jag skriver ut kommentarer och sånt?
Det är så bra gjort att det inte stör utan mer förklarar situationen :-)-)

Din tuta riskerar inte att rosta ihop iallafall :D
Användarvisningsbild
av joel80
Haha... sambon tycker jag tutar betydligt mer nu.. hon har alltid förespråkat tutan och tyckt att jag allt för ofta nöjt mig med ljustutan. :)
Angående att ligga och köra sakta i fel fil.. För nån vecka sen på en motorväg i Danmark:
[youtube]9VpAY9yGaZw[/youtube]

Det var förarna i de två bilarna bakom som orsakade krocken.. men indirekt uppstod situationen enbart för att en förare fick för sig att bryta mot lagen och stanna kvar i vänster körfält.
joel80 skrev:Angående att ligga och köra sakta i fel fil.. För nån vecka sen på en motorväg i Danmark:
[youtube]9VpAY9yGaZw[/youtube]

Det var förarna i de två bilarna bakom som orsakade krocken.. men indirekt uppstod situationen enbart för att en förare fick för sig att bryta mot lagen och stanna kvar i vänster körfält.
BLIS hade vart något ;)
joel80 skrev:Det var förarna i de två bilarna bakom som orsakade krocken.. men indirekt uppstod situationen enbart för att en förare fick för sig att bryta mot lagen och stanna kvar i vänster körfält.
Det befriar dock inte de två förarna bakom från ansvar. Men detta är ett exempel på vad jag menar med konsekvenser av att trafiksäkerhetsforskare inte tar trafikpsykologi med i beräkningen för sin nollvision när de stiftar lagar samt ordningsmaktens pinnjakt på statistik vilket endast medför beivring av enkelt mätbara överträdelser av t.ex. hastigetsgräns. För att inte tala om vilket dåligt bidrag t.ex. en fartkamera är till säkerhetshöjning jömfört med potentialen i att förarna körde med ett bättre beteende. I filmen gäller det naturligtvis de båda bakomvarande förarna men även den som låg i vänster körfält. Det såg ju ut att gå hyfsat bra för de inblandade på filmen. Hoppas det gick bra i verkligheten.
Jag köpte en Kinakamera som inte fungerade, fulsäljare på Ebay som visade en annan vara i annonsen.
Men för 190:- förväntade jag mig inte guld...
Nu har jag lött om kablaget och bytt kontaktstycket så att den fungerar hjälpligt :wink:
Men hur har ni som kör med kamera i bilen löst matningen med ström till era kameror?
Camel: Nej självklart befriar det inte de två förarna från ansvar.. som jag skrev så var det endast indirekt p.g.a felet av den förare som felaktigt låg i vänster fil.

sthlm:
Jag har dragit kabeln bakom passagerarens solskydd, sen in bakom a-stolpen, ner till golvet, där under mattan och upp till en 4-portars 12v hub jag har framdragen till utrymmet bakom panelen med kimatanläggningen och radion.
Nån avlägsen gång i framtiden ska jag kanske försöka mig på att fixa in all matning bakom.. :)
joel80 skrev:Camel: Nej självklart befriar det inte de två förarna från ansvar.. som jag skrev så var det endast indirekt p.g.a felet av den förare som felaktigt låg i vänster fil.
Du påstod det inte heller men du kanske trodde att jag påstod att du påstått det? :wink:
Min uppfattning är att ett korrekt trafiksäkerhetsarbete i nollvisionens anda måste ta hänsyn även till trafikpsykologi och indirekta orsaker.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 356

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]