- sön 12 okt 2014, 21:27
#907104
Allinug skrev:Vill man MINSKA cyklismen i samhället så ska man givetvis införa förarutbildning för cyklister, kräva cykelregistrering och besiktning av cyklar och krångla till det ännu mer för cyklister i allmänhet. Förmodligen skulle det även behövas en åldersgräns så att cyklister som inte följer reglerna kan lagföras ordentligt. Och polisen skulle få omprioritera sina resurser så att mer resurser läggs på att kontrollera regelefterlevnaden så att inga cyklister kör olagligt. Mindre resurser läggs då på andra typer av brott.Typiska svepskäl för att ha cyklismen kvar som en fristad dör laglöshet råder. Ordning och reda uppfattas som ett hot mot detta. Jag vill definitivt att cyklism ska öka. Cyklister ska inte vara satta på undantag. De ska vara en fullvärdig del av trafiksystemet. De ska kort sagt ha alla plikter och möjligheter som alla andra fordonsslag där det är tillämpligt. Cykling mot rött ljus, cykling mot enkelriktat, cykling i bredd, cykling onykter, cykling i mörker utan belysning plus andra olagliga beteenden, som för många cyklister är accepterat, ska naturligtvis beivras och lagföras. Precis som för andra fordonsslag. Dessutom ska cyklar vara identifierbara på avstånd med nummer precis som andra registreringspliktiga fordon är för att underlätta beivring av lagöverträdelser, mm. Fler skulle hålla sig i skinnet om de inte kan gömma sig bakom en anonym fasad. Likaså ska det vara självklart att krav på trafikförsäkring införs. Cyklisternas status ska kort sagt höjas. Varför ska de vara satta på undantag? Är det för att cykeln drivs av muskelkraft? Det är väl politiskt korrekt om något med muskelkraft idag, så det skälet går bort. Kvar är bara en önskan om en fristad där kravlöshet, laglöshet ska råda. Det duger inte i en viktig omställning. Nu verkat man ta snabbvarianten: favorisering på andra trafikanters bekostnad. Men fortfarande utan krav på utbildning så att cyklister kan ta det ansvar det medföljer på ett rimligt sätt. Och ifall inte enbart kunskapsbrist är orsaken till den dåliga trafikmoralen bland cyklister kanske ökade möjlighet till identifiering och beivring hjälper. Det brukar ju anföras som ett skäl för andra fordonsförare att hålla sig i skinnet. Det fungerar på cyklister också.
Vill man ÖKA cyklismen så måste man göra det enklare för cyklister att ta sig fram på ett trafiksäkert sätt.
Allinug skrev:Cyklisterna utgör vanligtvis ingen fara för sig själva.Cyklisterna är en fara för sig själva:
VTI skrev:Varje år omkommer i genomsnitt fem cyklister i singelolyckor och av alla cyklister som söker akutsjukvård har åtta av tio skadats i en singelolycka. /.../ Ungefär en tredjedel av alla som skrivs in på sjukhus p.g.a en trafikolycka är cyklister. Majoriteten av dem har skadats i en singelolycka, dvs. en olycka som inte beror på en kollision med en annan trafikant.Källa: http://www.vti.se/sv/publikationer/cykl ... ntervjuer/
Allinug skrev:Cyklister verkar dock vara ett irritationsmoment för vissa bilister och bilister är den största faran för cyklister, så det bästa är nog att försöka hålla dem separerade från varandra i största möjliga mån.Irritationen är dubbelriktad. Det kan man se dagligen med all tydlighet. Största faran för cyklisterna är dem själva. Men att hålla oskyddade trafikanter åtskilda från fysiskt farliga fordon ställer jag upp på. I min hemstad gör man tyvärr dock tvärtom.
Allinug skrev:Skulle kollektivtrafiken vara gratis skulle man förmodligen både minska cyklismen och bilismen, och förstås öka kollektivtrafiken.Jag håller med om hälsovinsterna med cykling. Låt oss bara medverka till ökad cykling på sådant sätt att inte fler cyklister skadas/omkommer. Då blir hälsovinsten inte uppenbar. Till att börja med kan man skippa införandet av cykelöverfarter. Och gärna ta bort zebralagen också. Oskyddade trafikanter ska inte exponeras för konfrontationsrisker med fysiskt farliga fordon.
Men det skulle verkligen vara tråkigt om cyklister valde bort cyklande till förmån för kollektivtrafiksåkande. För trots alla risker som finns med cyklande i trafiken, så är det också väldigt mycket hälsorisker förenat med att inte röra på sig och få motion. Men om bilister valde kollektivtrafik istället för egen bil så gick ingen positiv hälsoeffekt förlorad och cyklisterna skulle också åka lite säkrare. : )
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."