...

Moderator: Moderatorer

Vad tror ni om att börja med en sån här:
http://sosafe.utsab.se/product/Dashcam_ ... uct_id=133
Man vet ju inte hur länge intresset håller i sig, bättre då att köpa en billig för att testa med;)

Just nu kör jag med en Iphone 4 i en hållare uppe vid backspegeln, men tycker inte det blir riktigt bra.
Är en extra telefon jag har så den sitter ju där den sitter vilket är rätt skönt, men tyvärr får man ju starta/stoppa manuellt.
Som förstakamera och för att se om man tycker det verkar vettigt funkar den där säkert finfint! Det var inga exempelvideos från mörkerkörning, så man vet inte hur den är där.. många kameror (även dyra) har svårt att visa bra bild när det är mörkt.

Tror det är vettigt att köpa den där för 395kr istället för den ännu billigare för 195kr.

Tänk på att fixa ett minneskort till den. Finns vettiga att köpa på t.ex Kjell&Co om man inte vill beställa från sidan.. köp inte för billigt kort, då kan man få inspelningsavbrott och sånt.
En liten reflektion, allt detta har hänt hur många gånger som helst i trafiken som jag kört bil (ca.50 år) och vad är det som är speciellt, jo, nu går det att dokumentera detta, men det kommer alltid att finnas bilister som inte kör som du/jag tycker/gillar.
Lazy skrev:En liten reflektion, allt detta har hänt hur många gånger som helst i trafiken som jag kört bil (ca.50 år) och vad är det som är speciellt, jo, nu går det att dokumentera detta, men det kommer alltid att finnas bilister som inte kör som du/jag tycker/gillar.
Fördelen är ju att man har ett videobevis ifall något skulle inträffa och/eller det finns en tvist.
Och visst kör vi olika, men vi har fortfarande rätt många regler som vi alla måste följa.
Lazy:
Men nog måste du väl också tycka att stressade förare som gör korkade saker har ökat i samma takt som trafikinteciteten. Jag har några gånger varit nära att smälla in i folk bakifrån när dom i tät trafik med kökörning snikat före kön och kastat sig in framför för att sen få tvärnita för bilen framför. Smäller man in i den framför då som precis tagit bort ens säkerhetsavstånd till framförvarande kan det vara rätt bra att kunna bevisa händelseförloppet.

Jag gillar också det här att kunna skapa diskussion kring vissa trafiksituationer och hur folk uppfattar det, hur ofta det händer andra och kanske ser någon det som känner igen sig i uppförande och funderar en extra gång nästa resa.
ja det går ju att skapa diskussion på många sätt och det här är ett, men vad som än visas med kameror kommer det alltid finnas billister som inte kör som "vi andra", om vi lär oss något av det eller inte är väl svårt att avgöra, då det alltid kommer att finnas dom som inte har/ borde ha körkort, kriminella, alkoholister/narkomaner, alla som kör utan körkort.

Jag tycker också att det är mycket mer egoism i trafiken idag än vad det var för 10-15 år sen, nu gäller det "jag ska komma först fram",
lämna företräde, visa hänsyn finns inte idag.

Jag är inte bitter.... :)
tekniken att kunna visa/se filmer/bilder på olika sätt går framåt idag vilket är bra, men tyvärr tror jag att inte det kommer att påverka oss att bli bättre bilförare, tvärtom då vi idag är mer stressade i hela samhället som också avspeglar vårt sätt att köra bil.

Jag är inte bitter... :)
Hahaha.. :)

Men det är ju delvis för att inte bli bitter som jag har kamera.. För jävlar va bitter jag skulle bli om jag blir påkörd av någon stressad nöt, där det sen inte går att bevisa att det var deras fel.
I en annan tråd idag blev en kille här på forumet påkörd av en litauisk bil och förare i en korsning då han svängde vänster. Enligt honom körde bilen alldeles för fort. Det var byggnadsområde och halvdålig sikt. Nu blev han helt skydlig till olyckan (vilket är normalt om man missar mötande vid vänstersväng) men hade han rätt i att föraren körde för fort och kunde bevisa det med kamerabild hade kanske resultatet blivit annorlunda.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 356

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt