...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Lagen är klar med hur det fungerar i praktiken är en annan sak.. om alla alltid skulle behöva vara helt säker på den i höger körfält inte kör "vänster" i rondellen skulle trafiken på många ställen gå betydligt segare. I många cirkulationsplatser är det ju så att det är tungt trafikerade vägar som ansluter, där det är två filer in i rondellen, och där de som ska rakt fram kan ligga i båda filerna och köra igenom cirkulationsplatsen samtidigt.
Det blir ett kapacitetsproblem om man aldrig vågade köra rakt fram från vänster körfält. Den som kör i höger körfält och passerar "rakt fram" borde få smisk... även om det inte är olagligt att göra så.
Ja exakt, därför var jag intresserad om någon hade en riktig incident och utfallet... I stockholm är det ju dessvärre så att det tryckts in många tvåfiliga rondeller i läge för gamla fyrvägskorsningar så då blir ju möjligheten att byta fil i rondellen så gott som omöjlig.

Själv har jag börjat blinka vänster i enfiliga igen rondeller eftersom många medtrafikanter tycks veta var jag skulle ha åkt av och svänger in framför mig...
Här har du en riktig och skrämmande incident med rättsfall.
Tingsrätten har först beslutat att avslå stämningsansökande då de kommit fram till "att parterna varit till lika stora delar vållande till trafikolyckan. "

Men det överklagades i Hovrätten och slutdom blev:
Den aktuella cirkulationsplatsen har en sådan utformning och storlek att den, enligt hovrättens mening, inte kan betraktas som en vägkorsning. Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är således inte tillämplig. Vid färd genom cirkulationsplatsen gäller istället allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat (se NJA 1994 s. 591). Någon allmän trafikregel som förpliktigar förare att vid färd i cirkulationsplats placera sitt fordon i visst körfält beroende på åt vilket håll han eller hon ska svänga finns inte. Vid den infart till den aktuella cirkulationsplatsen som H.J.O. kom från finns både körfältsvägvisare och körfältspilar. Dessa anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden. Det finns mot denna bakgrund inte anledning att klandra H.J.O. för att han valt att färdas i höger körfält genom cirkulationsplatsen.
J.V:s färd genom cirkulationsplatsen i vänster körfält har nödvändiggjort ett byte av körfält inför den avsedda avfarten mot Årsta. Enligt ovan nämnt rättsfall är
3 kap. 43 § trafikförordningen tillämplig vid körfältsbyte i cirkulationsplats. J.V. har därvid varit skyldig att förvissa sig om att körfältsbytet kunnat ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Enligt hovrättens mening har J.V. brustit i detta hänseende och har därigenom ensam vållat kollisionen. Han är därför skyldig att helt ersätta H.J.O. för de skador som denne lidit till följd av kollisionen.
DOMSLUT
Med ändring av tingsrättens dom fastställer hovrätten att J.V. är skyldig att helt ersätta H.J.O. för de skador som han lidit till följd av trafikolyckan den 1 mars 2009.
Hovrättens dom meddelad: den 13 januari 2011.
https://lagen.nu/dom/rh/2011:7

Gäller alltså den här rondellen:
https://www.google.se/maps/place/%C3%85 ... 4d237a481e

Idioten (ja! Jag tycker det är idioti!) som vann det hela och sätter systemet ur spel kom härifrån.. ska vänster och kör likt förbannat i höger körfält.
Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Men han som låg i vänster körfält och skulle rakt fram har ju också gjort fel. Men hela grejen med cirkulationsplatser är ju totalt bäng. När jag tog körkort var de likställda med korsningar, och skulle man vänster så fick man inte ligga i högerfil. Så enkelt var det. Men det var en annan dom som ställde till det där.

Det fanns en tid då jag och VV hade många åsikter som var lika, men det har förändrats med åren.
Vägverket skrev i yttrande till Högsta Domstolen 1994, att det var cirkulationsplatsens storlek och utformning som bestämde om den skulle betraktas som en vägkorsning eller inte.
En krock 1989, som till slut hamnade i HD med domslut 5 år senare. http://www.trafiksakerhet.se/rondellkor ... regler.htm
erikn skrev:Men han som låg i vänster körfält och skulle rakt fram har ju också gjort fel. Men hela grejen med cirkulationsplatser är ju totalt bäng. När jag tog körkort var de likställda med korsningar, och skulle man vänster så fick man inte ligga i högerfil. Så enkelt var det. Men det var en annan dom som ställde till det där.
Oftast finns det ju som sagt skyltning som visar just detta. Då anser jag att man är skyldig att följa denna skyltning. Att cirkulationsplatser numera betraktas som en egen väg är helt befängt. Det skapar ju uppenbarligen enormt utrymme för personlig tolkning, eftersom det är så stort problem.
erikn skrev:Men han som låg i vänster körfält och skulle rakt fram har ju också gjort fel.
Om du läste på sidan så är det så att den som låg i vänster åkte till vänster i cirkulationsplatsen.. han kom alltså in i rondellen västerifrån och skulle ut tredje avfarten, och la sig då i vänster körfält. Sen kom den andra söderifrån och skulle också av tredje utfarten (västerut) men la sig alltså i höger körfält så att han kom upp jämsides med den första.
Jag blir riktigt upprörd över den här domen. Det är så in i helvete fel att det ska vara så här. :(
Ett irritationsmoment är alla dessa idioter som skall göra vänstersväng i en utfart när det finns en rondell till höger. Man står bakom den och väntar, väntar och väntar. Är det klart från vänster så kan man ge sig fan på att det kommer någon från höger och man får fortsätta vänta på dem. Själv skall jag ju höger och hade kunnat kört för längesedan om inte den där göken nödvändigtvis skulle åt vänster. Det intressanta är att det finns en finfin rondell till höger. Det är bara 100 meter dit. Då kan man ju skita i vänstersvängen eftersom det ändå aldrig blir fritt, och ta höger och göra helvarv i rondellen och komma ut åt det håll man skulle från början. Men icke. De bara står där och väntar och väntar, helt så dåligt placerade att jag inte kan smita in bredvid dem till höger och köra därifrån.
av rid54
joel80 skrev:
erikn skrev:Men han som låg i vänster körfält och skulle rakt fram har ju också gjort fel.
Om du läste på sidan så är det så att den som låg i vänster åkte till vänster i cirkulationsplatsen.. han kom alltså in i rondellen västerifrån och skulle ut tredje avfarten, och la sig då i vänster körfält. Sen kom den andra söderifrån och skulle också av tredje utfarten (västerut) men la sig alltså i höger körfält så att han kom upp jämsides med den första.
Jag blir riktigt upprörd över den här domen. Det är så in i helvete fel att det ska vara så här. :(
Men... är det inte så, att körfältsbyten inuti en cirkukationsplats är likställda med körfältsbyten varsomhelst? Då föreligger såvitt jag fattat det, å ena sidan en skyldighet att bedöma om man kan byta körfält utan risk och samtidigt en skyldighet att underlätta för den som vill byta körfält. Om inte utfarten man tampades om var tvåfilig, så borde det ju vara den sortens regler man skulle bedöma. Den som gör sin 270° sväng via innerbanan mäste byta fil vid utfarten och den som bara kör "180°" i ytterbanan måste vara uppmärksam på om ett körfältsbyte är på väg att hända. Eller? Texten som lagts in från domen känns inte som den hanterar den situationen alls. Körfältsbyten är lite gråzon, eftersom det ställer krav på både den som byter och den som möjligen känner sig bli "trängd".
Användarvisningsbild
av erikn
Har läst domen nu, och det är inte alls fel. De hade krockat i alla fall, även om han skulle åkt rakt fram. Eftersom de konstruerat skiten lika illa som vi har i Botkyrka där höger körfält lämnar cirkulationsplatsen i vänster körfält. Ser ni refugen framför höger körfält när man ska ut ur den?

Har flera gånger varit jävligt nära att smälla med andra bilar när jag ska ut ur cirkulationsplatsen då det kommer bilar i vänster körfält som vill lämna ut i samma hål som jag ska åka i.

Bild
Jo, vi är alla medvetna om hur lagen är skriven.. det är den det är fel på, då sånna här situationer kan uppstå. Båda i fallet ovan skulle köra 270° i rondellen.. dom kom från olika infarter.. den som körde in sist i cirkulationsplatsen la sig i höger körfält bredvid den som redan färdats 90°, och är enligt mig antingen helt blåst och har ingen förståelse för annan trafik eller så gjorde han det för att jävlas då han med största sannolikhet förstod att den andra föraren ville ut vid den utfarten och medvetet spärrade vägen.

Om utfarten är tvåfilig eller inte har ju mindre betydelse i det här fallet.. dom skulle inte ut vid samma utfart.
av rid54
Missförstod! Beklagar. Att köra 270° i högerfil är inte lämpligt och var inget man rekommenderade att försöka när jag lärde mig detta (länge sedan). Har man en sådan plan, ska man in i innerbana först och byta utåt för att komma ut på rätt sätt, när det är lämpligt att göra så. Vet ej om det är en "skriven regel", men det borde vara det och de flesta med hjärnan inkopplad försöker väl köra så. Annars är man ju bara ivägen och skapar farosituationer.
  • 1
  • 308
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 554

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]