...

Moderator: Moderatorer

Mitt sista inlägg var ett svar till gooose om hans körning var laglig eller inte, och då fungera ju din film som bra exempel :D Jag bryter också mot lagen när jag kör bil men jag brukar inte publicera sånt, det får räcka med kommentarer från fru och barn när de åker med (N) Jag åker genom Stockholm ganska ofta och brukar fundera på varför Södertäljevägen är trefilig, höger filen är ju nästan alltid tom. det samma gäller Uppsalavägen mellan Kista och Järva krog, där finns det ännu fler filer men det är bara de två vänstra som används.
Själv kör jag inte om/passerar till höger, då föredrar jag att hålla ett kort avstånd tillsammans med signalhorn eller helljus för att väcka bilisten som sover i vänsterfilen, och det är inte heller riktigt lagligt. Vi har alla olika värderingar om vilka lagar som är viktiga och vilka vi kan tumma på, men jag tror faktiskt att vi som är inne på den här typen av forum är lite mer engagerade i vår körning jämfört mot genomsnittsbilisten och inte ligger i vänsterfilen.
Äh.. :) ....är det nått som skulle vara lite "skenheligt" från min sida är om jag inte lägger upp sånna situationer där jag inte gör rätt. Lite av det är ju för att skapa diskussion och funderingar kring situationen. Jag försöker också med tuta/ljustuta att ibland få folk som såsar i mittfilen att flytta sig... det funkar sällan, ofta får man bara en väldigt förvirrad och småilsk blick när man sen ändå måste passera till vänster, och ev hålla uppe trafik en stund som vill köra ännu snabbare.
Hälsningar från södra Sverige

[youtube]icPCrQgtVt4&feature=youtu.be[/youtube]

joel80 skrev:Äh.. :) ....är det nått som skulle vara lite "skenheligt" från min sida är om jag inte lägger upp sånna situationer där jag inte gör rätt. Lite av det är ju för att skapa diskussion och funderingar kring situationen. Jag försöker också med tuta/ljustuta att ibland få folk som såsar i mittfilen att flytta sig... det funkar sällan, ofta får man bara en väldigt förvirrad och småilsk blick när man sen ändå måste passera till vänster, och ev hålla uppe trafik en stund som vill köra ännu snabbare.
Är det lagligt att man blockerar en som kör fortare än mig själv.Om jag kör om en bil,kör 120 på 120 väg.Bakom kommer en bil som kör fortare.Tutar och blinkar med helljus.
snepo skrev:
joel80 skrev:Äh.. :) ....är det nått som skulle vara lite "skenheligt" från min sida är om jag inte lägger upp sånna situationer där jag inte gör rätt. Lite av det är ju för att skapa diskussion och funderingar kring situationen. Jag försöker också med tuta/ljustuta att ibland få folk som såsar i mittfilen att flytta sig... det funkar sällan, ofta får man bara en väldigt förvirrad och småilsk blick när man sen ändå måste passera till vänster, och ev hålla uppe trafik en stund som vill köra ännu snabbare.
Är det lagligt att man blockerar en som kör fortare än mig själv.Om jag kör om en bil,kör 120 på 120 väg.Bakom kommer en bil som kör fortare.Tutar och blinkar med helljus.
Kan du inte byta fil så är det inte olagligt, men kan du byta fil så är det inte lagligt att blockera så.

Skickat från min Huawei Mate 7
Det är olagligt att ligga i vänster fil om det är fritt till höger. Även olagligt att ligga i mittfil när det är trefiligt och det är fritt till höger. Alla körfält till vänster om det högra är omkörningskörfält. Reglerna gäller dock inte om det är 70km/h eller lägre... och i dom hastigheterna får man också passera lagligt till höger.

Jag stör mig som satan på folk som inte håller avstånd.. det är ett jävla sätt, men man bör flytta sig när man kan och ska. Kommer någon ikapp dig när du ligger till vänster utan att köra om någon kan jag förstå att du får folk tätt intill dig. Du behöver alltså inte ens blocka för att det ska vara olagligt.

Däremot har du all rätt att ligga där om du kör om någon som ligger till höger.

Är du säker på att du kör i t.ex 120km/h? Kör du efter gps eller kollar du hastighetsmätaren din? Hastighetsmätare kan diffa på rätt mycket. (Får diffa med 3km/h +10%... även om det brukar vara mindre på en Volvo.)
joel80 skrev:Det är olagligt att ligga i vänster fil om det är fritt till höger. Även olagligt att ligga i mittfil när det är trefiligt och det är fritt till höger. Alla körfält till vänster om det högra är omkörningskörfält. Reglerna gäller dock inte om det är 70km/h eller lägre... och i dom hastigheterna får man också passera lagligt till höger.

Jag stör mig som satan på folk som inte håller avstånd.. det är ett jävla sätt, men man bör flytta sig när man kan och ska. Kommer någon ikapp dig när du ligger till vänster utan att köra om någon kan jag förstå att du får folk tätt intill dig. Du behöver alltså inte ens blocka för att det ska vara olagligt.

Däremot har du all rätt att ligga där om du kör om någon som ligger till höger.

Är du säker på att du kör i t.ex 120km/h? Kör du efter gps eller kollar du hastighetsmätaren din? Hastighetsmätare kan diffa på rätt mycket. (Får diffa med 3km/h +10%... även om det brukar vara mindre på en Volvo.)
Jag ligger aldrig i filen längst till vänster,om jag inte kör om.Hastighetsmätaren diffar ca 3km/h i 120.Brukar därför hålla 125 km/h enl hast.mätaren
Ok.. Då har du lite koll alltså.
Fast du skrev att du brukar ligga kvar och blocka.. Jag tolkade det som att du låg i vänster fast du inte behövde.

När jag kör om och det kommer nån stressbulle som lägger sig för nära händer det att jag saktar ner. Lärde mig när jag tog körkort att man ska ha större marginaler och köra försiktigare om man har någon som stressar en bakom... Inte bromsa eller göra nått farligt, utan bara försiktigt sakta ner. ;)
Fast oavsett vad hastighetsmätaren visar så om jag på motorväg ligger och kör om en långtradare i 105 och en stressmupp kommer upp och gömmer sig bakom mig så har han ingen rätt att bete sig som en idiot. Jag är ansvarig för min omkörning och skall självklart byta till höger så fort det kan ske på ett säkert sätt för mig och den jag kör om.
Annars kan man testa att göra det den blinkande stressmuppen egentligen vill... Jag ligger halvvägs förbi en långtradare när muppen kommer upp bakom och blinkar att jag skall flytta på mig. Då sänker man farten så att långtradaren tar tillbaka sitt försprång så att man kan gå in bakom den så att stressmuppen kan få köra om före mig :evil:
  • 1
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 356

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]