...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
2444ever skrev: Låt oss anta att siffrorna som @joel80 skrivit stämmer, 3% av fordonsparken har slitna däck, 9% av fordon i olycksstatistiken har slitna däck. Det är här du ifrågasätter tolkningen att slitna däck är en direkt orsak för dessa 9%, att "Lik förbaskat vet vi inte ifall dessa olyckor beror på just däcken eller ej". Det är lite märkligt resonerat tycker jag, som sagt dåligt grepp ÄR en riskfaktor i trafiken, det går inte att snacka bort, och det finns alltså även studier som visar att bilar med slitna däck är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Så varför överhuvudtaget ifrågasätta slutsatsen att slitna däck ökar antalet olyckor i trafiken?
Jag har aldrig påstått att slitna däck inte har en förhöjd risk för att råka ut för en olycka, det har jag ju t o m skrivit själv tidigare.
Det jag ville få fram är hur statistiken fått fram sina siffror, vilka faktorer ingår i statistiken? t ex vilken typ av olyckor, väglag, hastighet och sist men inte minst: i dessa olyckor som ingår i statistiken, hur många av dessa olyckor hade inte kunnat undvikas även med bra däck? Och vilka av dessa olyckor är inte slitna däck en direkt orsak till att det kunde ske?

Ett exempel: Du kommer körande på en blöt 70/90 sträcka, du har taskiga däck på bilen. Plötsligt kör det ut en bil framför dig från en sidoväg och du tvärnitar och kanar in i bilen framför. Den direkta orsaken till olyckan är ju den bil som kör ut framför dig utan att lämna företräde, det som skiljer är att ifall du haft ordentliga däck hade skadans omfång kunnat minska men du hade ändå inte haft en chans att undvika en kollision. Här är alltså de inte slitna däck en direkt orsak till att skadan skedde utan bara en faktor som gjorde att skadan kanske blev allvarligare än vad den hade behövt att bli.

Hur tar statistiken hänsyn till detta, tar statistiken hänsyn till t ex vållandefrågan eller enbart antalet dåliga däck som är inblandade i x antal olyckor?
Tar man inte med alla faktorer så blir det ju lite missvisande.

Jag är inte motståndare till ordentliga däck, inte heller statistik som flera av er gjort gällande. Men jag är intresserad av vilka faktorer statistiken är uppbyggd på och det är det som jag försökt få fram här ett flertal gånger.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig, men jag har verkligen försökt få er att förstå min tankegång.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev:Enligt en ny undersökning är det främst kvinnor som kör med slitna däck.
Allinug skrev:Det låter inte som någon seriös undersökning.
Ligger nog en hel del sanning i det påståendet trots allt, kvinnor överlag är ju mindre bilintresserade än män och har således mindre intresse över att kontrollera sådant. Bara en tanke!
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag trodde att det var ett skämt först... men läser man sammanfattningen så är ju skillnaden väldigt liten. Det genomsnittliga skillnaden över tiden var ju endast 0,2 mm till männens fördel. Den skillnaden skulle ju lika gärna kunna förklaras av mätmetoden.

http://www.ntf.se/Tidning/default49681.asp
"Vid mätningarna under förra årets däckrazzior var andelen kvinnor med minst ett slitet däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup 16 procent fler än motsvarande andel för männen – 34,1 procent av kvinnorna hade minst ett slitet däck på bilen medan motsvarande andel för männen var 29,1 procent.

Kvinnliga bilister hade vid förra årets däckrazzior i genomsnitt 4,1 mm mönsterdjup på det mest slitna däcket, medan motsvarande mönsterdjup för manliga bilister var 4,3 mm. Skillnaden har pendlat runt 0,2 mm sedan 2005, men mönsterdjupet på det mest slitna däcket har sedan 2005 blivit bättre för både kvinnliga och manliga förare, från i genomsnitt 3,9 mm 2005 till i genomsnitt 4,3 mm 2012."
av llesrof
Hilmer skrev:Trodde det skulle skilja mer faktiskt, speciellt med tanke på hur llesrof uttryckte sig tidigare.
Så lätt att tolka texter olika... ;)
Nu har jag ju inte yttrat mig över huvud taget om denna undersökning, bara konstaterat vad den kom fram till. Så vänligen blanda inte in mig i denna undersökningen eller hur ni vill tolka den, tack.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev:
Hilmer skrev:Trodde det skulle skilja mer faktiskt, speciellt med tanke på hur llesrof uttryckte sig tidigare.
Så lätt att tolka texter olika... ;)
Nu har jag ju inte yttrat mig över huvud taget om denna undersökning, bara konstaterat vad den kom fram till. Så vänligen blanda inte in mig i denna undersökningen eller hur ni vill tolka den, tack.
Ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klantigt.
Så här skrev du tidigare:
llesrof skrev:Enligt en ny undersökning är det främst kvinnor som kör med slitna däck.
Efter att ha läst detta så tolkade jag det som att det var (precis som du skrev) främst kvinnor som körde med slitna däck.
Efter att ha läst texten från artikeln som Allinug la upp så kan man ju konstatera att även män körde med slitna däck, skillnaden var att kvinnor hade en tendens att ha däck som var mer slitna än de männen körde på.
Användarvisningsbild
av sthlm
Dessa "däcksrazzior" är ett skämt som däcksföretagen står för så att folk skall köpa nya däck.
Jag har blivit stoppad inne på en bensinmack där dom mätte mönsterdjupet.
Och enligt de där "oberoende" människorna så var mina 5-6mm precis på gränsen och knappt godkända.
Sommardäck mitt i sommaren skall jag tillägga.
Användarvisningsbild
av Perc
Lagen kanske godkänner 1,6mm men däcken är dåliga ganska långt före det.
Här gör polisen för övrigt däckrazzior i samarbete med däckfirmorna. Känns inte helt seriöst.

Och jag tror också att det ligger något i att kvinnor oftare kör med slitna däck, helt enkelt pga bristande bilintresse. Men visst finns det kvinnor som har full koll på bilen och män som inte vet ett jota.
Användarvisningsbild
av Allinug
Trots att kvinnorna hade mer slitna däck än männen - hela 0,2 mm mer slitna - konstaterar undersökningen att olycksstatistiken ser bättre ut för kvinnorna, för "att kvinnor faktiskt kör bättre än män". :D Så det verkar inte finnas en solklar koppling mellan antalet olyckor med slitna däck...

Däremot var ju resultaten av frågan om de stoppade hade kontrollerat lufttrycket den senaste månaden anmärkningsvärt!
En av tre män hade kontrollerat lufttrycket och en av fem kvinnor. Så även om man har finfina däck så kanske man inte får ut max effekt av dem för att lufttrycket är för lågt eller för högt. Detta är ju en jätteenkel sak, så det är ju nästan så att man undrar vad som hänt... (Hjälp, jag blev stoppad av polisen. Bäst att neka till allt de frågar om... :D )

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]