...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#30932
anp skrev:Går det att ordna en poll om detta?

Bländad eller inte?
Jag skapade en poll angående denna fråga anp! Den ligger på nedanstående adress då man inte kan skapa polls som ett inlägg utan endast som en ny tråd...

Bländad eller inte? [Poll]
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0931#30931
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
#31010
Jag funderade lite på det här med att titta i högerkanten vid möte med bländande fordon.

Hur säkert är det egentligen?

Ok att du får längre siktsträcka vid sen avbländning, men samtidigt tror jag att de flesta anser det störande med sen avbländning.
Men att då titta i högerkanten av vägen samtidigt som du antagligen är distraherad av den mötandes bländande ljus, borde ju inte skapa säkrare körförhållanden?

Vad sker ifall en älg går över vägen från Vänster, 150 meter> längre fram?

Ser du den då i.o.m den längre siktsträckan som helljuset ger, eller ser du den för sent ändå trots helljus, just för att du tittade i högerkanten för att undvika att bländas av den mötande?

Och vart i högerkanten skall jag titta?
En 6-10 meter bred väg blir ganska smal om jag blickar 500 meter framåt, samtidigt som jag försöker undvika att se en mötandes helljus på det avståndet.

Om jag istället tittar i högerkanten, säg 25-100 meter framåt, vad har jag då för nytta av mitt helljus?
av *pettson*
#31355
anp skrev:Jag funderade lite på det här med att titta i högerkanten vid möte med bländande fordon.

Hur säkert är det egentligen?

Ok att du får längre siktsträcka vid sen avbländning, men samtidigt tror jag att de flesta anser det störande med sen avbländning.
Men att då titta i högerkanten av vägen samtidigt som du antagligen är distraherad av den mötandes bländande ljus, borde ju inte skapa säkrare körförhållanden?

Vad sker ifall en älg går över vägen från Vänster, 150 meter> längre fram?

Ser du den då i.o.m den längre siktsträckan som helljuset ger, eller ser du den för sent ändå trots helljus, just för att du tittade i högerkanten för att undvika att bländas av den mötande?

Och vart i högerkanten skall jag titta?
En 6-10 meter bred väg blir ganska smal om jag blickar 500 meter framåt, samtidigt som jag försöker undvika att se en mötandes helljus på det avståndet.

Om jag istället tittar i högerkanten, säg 25-100 meter framåt, vad har jag då för nytta av mitt helljus?
vi kan väl göra ett experiment.?

9av 10 här har varit bländade..?.. men alla har kunnat köra vidare..
Att vara bländad innebär att inte kunna se efter att ha sett in i ljuset.. ögat är alltså i princip bedövat.. allt annat räknas till starkt ljus.. men INTE bländad..

Sätt upp en stark ficklampa på lämplig ståhöjd.. låt den skina rakt in i ögonen på dej.. bara en kort sekund...(använd lämpligen så att du skiner rakt in i bägge ögonen..) vänta nu en halv minut.. så ögonen är med igen.. titta nu till höger om lampan.. ordentligt till höger..så den hamnar mera eller mindre i ögonvrån.. titta nu sakta åt vänster.. du ser lampan hela tiden.. du kommer däremot att tycka att ljuset är starkare och starkare.. vartefter du kommer mot centrum.. notera när du tycker det är väldigt starkt, titta genast bort åt höger igen.. kan du fokusera direkt?.. då var du inte nära bländning ... om du däremot inte kan fokusera så är du bländad.. om du nu inte var bländad kika lite längre till vänster än den punkten du var vid förut.. så du kommer lite längre mot centrum.. gör om tills du blir bländad. Notera nu hur nära centrum du kan vara utan att du blir bländad.. det är inte många grader du behöver kika åt sidan..


*Ok att du får längre siktsträcka vid sen avbländning, men samtidigt tror jag att de flesta anser det störande med sen avbländning.
Men att då titta i högerkanten av vägen samtidigt som du antagligen är distraherad av den mötandes bländande ljus, borde ju inte skapa säkrare körförhållanden?*

Siktsträckan är bättre ALLTID om du kikar åt sidan..dina ögon ställer inte om sej för mötandes ljus på samma sätt. Du behåller fokus dessutom, det snabbar på om nåt tittar ut.. Vore skojjigt om nån härinne tävlingsskjutit i många år som jag gjort.. då kunde vi vara flera att förklara vad fokusbyte, ljusförhållanden och olika skiftningar gör för synskärpa och irritation för dina ögon..det är inte nonsens och inte hemligheter.. närmaste optiker lovar jag stödjer det som sägs..
Det säkra ligger i att du inte enligt fysiska lagar kan bli bländad.. en icke bländad förare ser mera än en som är bländad. så enkelt är det.. egentligen är inte alla ens överens om det bara är helljus som är bländande.. för det var även halvljus, xenon, dåligt monterade lampor, antagligen projektorlampor samt lite flera varianter.. kvar är då att vi får köra släckt på natten eller för den delen blända av 500 meter innan och försöka krypa mot varandra föratt hinna ana om nåt vill ut från vägkanten..och inte ens då.. kommer vi att se bra..för den mötande har fortfarande lysen..


*Och vart i högerkanten skall jag titta?
En 6-10 meter bred väg blir ganska smal om jag blickar 500 meter framåt, samtidigt som jag försöker undvika att se en mötandes helljus på det avståndet.*
Jag vill se dej blicka 500 meter framåt i hel eller halvljus.. för övrigt handlar det om att flytta blicken runt 5 grader.. inte 55 grader..

*Om jag istället tittar i högerkanten, säg 25-100 meter framåt, vad har jag då för nytta av mitt helljus?[/quote]
vi kan väl göra ett experiment.?*
om vi bortser från att den del av svaret är på raden ovan så.. lägger jag en motfråga som svar..
vad har jag för nytta av mitt helljus om jag stirrar in i mötandes ljus överhuvudtaget?. Kontrasten bör bli att mitt lyse verkar sämre än vad det är ...då jag tar med hans ljus i bakgrunden.. att se så långt som möjligt är att se så lite som möjligt av det intensiva i hans lysen.. då spelar varken hel eller halv nån roll... han förstör min totala sikt för att han ens har lyset på..
Användarvisningsbild
av Brainy
#31372
Tänker inte göra ditt experiment då jag redan vet vad jag anser när jag blir bländad.

Men det är intressant att du tycker att så länge jag kan köra vidare men med begränsad syn så är det helt ok istället för att blända av en kort stund?

Jag kommer fortsätta brassa på med mina 350watt när jag anser att någon borde ha bländat av.
/Anders
av matzen10
#31383
Brainded skrev:Tänker inte göra ditt experiment då jag redan vet vad jag anser när jag blir bländad.

Men det är intressant att du tycker att så länge jag kan köra vidare men med begränsad syn så är det helt ok istället för att blända av en kort stund?

Jag kommer fortsätta brassa på med mina 350watt när jag anser att någon borde ha bländat av.
/Anders
Jag håller med fullständigt! Det är nog lite individuellt när man anser sig bländad. Det hör dock till god ton att blända av i tid. Annars kommer det 600watt i retur, som en påminnelse!

---< Matz
av anp
#31401
@ *pettson*
Utan att genomföra något av dina föreslagna tester, eller jämföra färger/styrka på helljus, så kan vi kan konstatera att vi har helt olika syn på saken.

Bli bara inte förvånad ifall jag bländar tillbaka om vi möts på vägarna bara.

Sedan tycker jag att omröstningen i den andra tråden visar med all önskvärd tydlighet att förare faktiskt bländas av mötande som slår av helljuset sent.
av *pettson*
#31525
anp skrev:@ *pettson*
Utan att genomföra något av dina föreslagna tester, eller jämföra färger/styrka på helljus, så kan vi kan konstatera att vi har helt olika syn på saken.

Bli bara inte förvånad ifall jag bländar tillbaka om vi möts på vägarna bara.

Sedan tycker jag att omröstningen i den andra tråden visar med all önskvärd tydlighet att förare faktiskt bländas av mötande som slår av helljuset sent.
man måste inte hålla med mej.. men sålänge ingen av er ens kan enas om hur ni bländas.. eller OM ni ens bländas.. eller vad problemet ens är.. inte en gemensam nämnare på nåt sätt.... *det liksom bara bländas*.. så kommer inte heller problemet nånsin att lösas.... ingen teknik i världen eller för den delen avbländning kommer att lösa problemen..
att blända av tidigt kan inte heller lösa problemen tyvärr då ljustonen i dom nya ljusen fortsätter att *Blända*..kanske är lösningen att tvärnita.. slå på parkering.. glida förbi varandra.. och sen slå på igen..?

jag tror inte ett skvatt på att alla blivit bländade.. däremot tror jag till 110% på att dom som röstat blivit klart irriterade över ljuset.. någon kanske har blivit bländad...
eller har ni alla kört resterande sträckor (ca 30sek till 1 min) i total blindo.. att vara bländad..det är att köra totalt blind.. du har INGET seende kvar men det visste ni alla eftersom ni röstat så..

Det gör väl isåfall att man verkligen bör bli mörkrädd ändå?.. har ni fått stanna längs vägen för ni inget ser?..
ja.. jo jag förstår att detta inlägget nu är väl lite kritiskt.. men jag måste ju ändå fråga.. menar .. det är tätare med bländade här.. än TSV lyckades få fram när dom gjorde en undersökning för ett tiotal år sedan..

Men jag gör väl som så att jag kör som jag gör idag..hittils har inte en enda slagit på ljusen extra i ansiktet på mej veterligen..men om nån gör detta så får jag väl anta att det är någon som jag argumenterat med här på forumet..? Och har ni alla röstat helt korrekt förutsätter jag att ni står där i vägkanten för att ni inte längre ser att köra?.. Låter horribelt men är ändå kontentan av vad ni säger.. själv har jag iallafall inte blivit bländad mera än totalt 2 ggr i mitt liv...

* Mina extraljus hakade sej då jag var 18 år... jag släckte allt jag kunde på bilen och gled ut i kanten och försökte rikta bort ljusen..... men 6x100watt lyste ändå på den stackaren till lastbilschaufför... men jag fick tillbaka så mycket ljus att jag lätt kunnat använda solceller.... jag fortsatte stå i vägkanten lätt 5 min till.. för jag lovar.. jag såg inte ett skit...

*jag mörkertestar en kundbil.... ställer hans extraljus.. sätter mej framför..ska justera höjd.. nåt går snett och jag mumlar till.. kunden är med och tolkar det som att lamporna ska på.... jag får allt i ögonen.. blir vansinnig.. kastar mej upp stapplar fram till dörren (tror jag) men jag går käpprätt ned i diket..där fick jag stanna nån minut innan jag såg att ta mej till dörren..
av anp
#31551
Naturligtvis är det väldigt få som har blivit bländade så det svartnar för ögonen i 30-60 sekunder, följt av fläckar som distraherar synskärpan...
Det finns ingen anledning att utsätta sig för den situationen då man kör bil.

Enas!?
Vadå enas? Vi är många som anser sig bländade, varför måste vi dessutom skriva under på ett gemensamt överskommet sätt på hur vi bländas eller störs av mötandes helljus?

Jag kan bara tala för mig själv, och jag blir om inte bländad, så väldigt störd då jag möter en bil med helljus tänt eller felaktigt inställda halvljus, gärna i kombination med tända dimljus.

Men dimljus stör väl inte heller dig?

Sedan tror jag med stor övertygelse att svenskar är väldigt försiktiga med att stöta sig med andra, så även bilister.
Så att säga en sak på forumet, betyder inte nödvändigtvis att man verkligen gör det ute i trafiken.

Och att du aldrig blivit bländad, förutom de två gånger du beskriver, eller fått mötandes X-ljus påslagna i ansiktet på dig, det ser jag som en lika stor lögn som den insändare i Expressen häromdagen, där en yrkeschaufför sedan 30-40 år (?) påstod att han aldrig kört för fort.
av Addekarlsson
#31556
Mitt sätt att definiera bländad:
När jag blir så pass störd av mötande ljus att jag inte kan titta framåt på vägen längre, utan måste titta precis framför min bil. Efter möte, när jag slår på mitt helljus igen, så är det svarta fläckar i mitt synfält.
Då är jag bländad.
Den situationen undviker jag gärna, för det är varken trevligt eller behagligt.

Mvh/ Adde
av *pettson*
#31593
anp skrev:Och att du aldrig blivit bländad, förutom de två gånger du beskriver, eller fått mötandes X-ljus påslagna i ansiktet på dig, det ser jag som en lika stor lögn som den insändare i Expressen häromdagen, där en yrkeschaufför sedan 30-40 år (?) påstod att han aldrig kört för fort.
jo jag står för dom TVÅ gångerna att ljuga ligger inte för mej riktigt..
dom två gångerna har jag verkligen varit bländad.. det är dom ENDA gångerna.. och utan ljug..
dom flera andra gångerna har jag tyckt det varit starkt ljus..
det enda jag bad er enas om var när man blir BLÄNDAD.. för nu är det som spridda skurar vid vilket tillfälle man blir bländad..
om ni inte kan enas.. tror ni då att teknik kan lösa problemet. eller för den delen att blända av tidigt..?.. Svaret är.. det löser inte problemet..
varför? För vi är inte lika.. och inte likatänkande.. och inte lika känsliga..
Förresten.. genom sej själv känner man andra.. sägs det?.. kan inte en yrkeschaffis ha varit laglig i hela sitt liv?.. omöjligt är det inte.. men eftersom du antagligen har en vardag med lögner?.. så bör även det jag säger och expressen säger.. vara lögn?.. jaja..sånt är livet..
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]