...

Moderator: Moderatorer

Jag har också blivit mer och mer av samma uppfattning, lite aggressiv; vilket nog bara föder mer aggression i min erfarenhet. Någon nämnde ömsesidig respekt ovan och det tror jag är en väldigt bra början. Jag känner att så fort jag kommit tankebanorna om att andra gör fel så blir det indirekt att jag hade "rätt". Ni som nyligen läst körkortsteorin kommer nog ihåg formuleringen "det finns inga rättigheter, bara skyldigheter".

Jag har försökt hitta exempel på när jag tycker du är för aggressiv men alla situationerna går ju egentligen att rättfärdiga. Lite snabb på tutan ibland, lite arg på de som gör fel, lite arg på de som svänger in för tidigt. Ju mer man dessutom tänker på det desto mer kommer man nog reagera på det. Man kanske bara blir så med åren, när man varit med nog länge att man tröttnat. Jag blev själv aldrig någonsin irriterad på någon annan i trafiken förrän jag började köra bil till och från jobbet. Då först började jag ledsna på hur vissa andra körde, till exempel folk som kör om bil för bil på landsväg... i dåligt väder... i tät kötrafik.

Edit: kanske ska lägga till ett erkännande: när det gäller korkade omkörningar i dåligt väder och i tät trafik (eller bara ungdomar i drälliga bilar, stresspellar och annat folk) har jag lärt mig planera körningen till att förhindra omkörningar. Tror inte det märks för bakomvarande men jag slipper bli omkörd och nedstänkt och få bromsa ner farten för att personen tränger sig in. Win win?
Ok.. Tror jag förstår lite hur du menar. Jag tror inte att jag är aggressiv i den mening att jag hetsar andra och kör stressigt.. Men jag kanske är lite för offensiv i situationer där jag "har rätt"... T.ex där andra har skyldigheter att vänta/lämna företäde alltså..

Ska försöka tänka lite mer på det.. (fast då blir det färre klipp för er!) ;)
Schmoyoho skrev: Någon nämnde ömsesidig respekt ovan och det tror jag är en väldigt bra början.
Det är idioterna som inte borde ha körkort som börjar med den bristande respekten. Allt jag själv gör mot dessa är det naturliga resultatet av deras brist på förståelse av den gyllene regeln.

När jag är ute och kör håller jag noggrant på 3-sekunders regeln när det gäller att hålla avstånd till bilen framför. Jag visar respekt för de jag kör om de gånger jag kommer ikapp någon som är långsammare. Håller de åt sidan tackar jag, men jag begär inte att de ska gå ut i vägrenen om jag vill om.
Om man tycker Joel80 kör aggressivt utifrån de videos han släppt så visar det tydligt att man inte är ute i trafiken särskilt mycket.
Hur han kör utanför bild är ju iof oklart ;)

Angående ömsesidig respekt och hålla avstånd. Har läst trådar här om ämnet trafik, hört och deltagit i diskussioner om trafikvett och 99% verkar samtycka att folk som ligger farligt nära bakom saknar helt trafikvett. Men ändå så ligger de flesta egentligen för nära, även ägare till Volvos varav en del torde finnas på detta forum.
Så jag undrar...ni som säger att ni alltid håller avstånd, vart fasiken är ni?

Finns det någon här som medvetet brukar ligga för nära och vågar uttala sig?
Spar man bränsle eller vad är grejen? :)

/// Waiz
Jag brukar inte sålla så våldsamt.. brukar kunna ta med situationer där jag själv inte riktigt gör som man borde... Fast tycker inte det är i klass med vissa av de skitstövlar jag stöter på. :D

Jag har förresten testat att ligga väldigt nära lastbilar.. eh.. i typ 80-90km/h. Bara under några mil, för jag ville se hur snålt det gick att köra. Det var med min V70 (D3 MY13) och jag kom ner till 0.3l/mil under de ca 3 mil jag klistrade mig fast. Inget att rekommendera och jag gissar att lastbilschaffisar kanske inte helt uppskattar det. :)

Jag har efter att jag skaffat kamera blivit sjukt mkt bättre på att hålla avstånd. Jag såg ju hur ofta jag tullade på mina egna regler och låg för nära bara för att jag tyckte att den framför körde för sakta. Nu är det väldigt sällan jag ligger riktigt idiotnära. Och oftast kommer jag på mig själv isåfall och backar. De gånger det har blivit är ofta där någon trycker sig in i det avstånd jag har tagit till den framför, och då har jag ibland inte backat utan den som bytt fil nära mig har fått tåla att jag ligger just så nära ett litet tag. Men det är ju inte bra det heller... jag åker ju på allt om det skulle hända nått, i allafall när det gått några sekunder och filbytet inte är helt nytt.
Joel, visst "söker du" lite ibland, jag tänker på rondellen i Valbo köpis som egentligen är ganska knäpp, även om jag vet att det är 90% av trafiken som skall till höger där, men det är du som blir torsk om det smäller, trist nog.
Såg att du var och svarvade i Uppsala också, det är lite rally in i rondellen från Enköpings-hållet, lastbilen tvekade inte!
Jo.. Där är jag alltid beredd att bromsa/styra undan.. Så det ska mycket till om jag ska smälla. Men visst skulle jag kunna tajma annorlunda så att situationen aldrig uppstår.. Fast det är inte lika kul. ;)
Sen just i den rondellen är jag faan osäker på vem som får skulden.. När man fortfarande såg markeringarna i den rondellen så var det spärrzon rakt fram i den högra filen. Det är alltså bara en fil som går rakt fram där, den vänstra. Nu syns inga vägmarkeringar alls, och frågan är då om den fortfarande ska räknas som enfilig just mellan avfart 1 och påfart 1 (Alltså sett från hållet jag kommer ifrån) eller om det blir en tvåfilig bara för att vägmarkeringarna är borta. Det är märkligt att kommunen/trafikverket eller vem det nu är som håller i det är så slappa med vägmarkeringar när det verkligen är "special".
  • 1
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 356
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]