...

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat på vad man själv skulle göra i ett sånt läge.. i min fantasi ser jag mig själv jaga efter bilen, trycka på sos-knappen i bilen (så man får användning för dig nån gång!) och leda polisen rätt efter smitarna. Stannar dom och går ut efter en liten jakt skulle jag nog vara försiktig med att själv närma mig.. lite beroende på situation och läge såklart. :)

Hur det funkar när/om man väl råkar ut för nått sånt vet man väl först när det hänt. :)
Hilmer skrev:Första tanken är ju att ta upp jakten och få stopp på dom, men sen hinner hjärnan ikapp och man inser att det bara är dumt att riskera livet för en sån skitsak som det egentligen är.
Vad man skulle vilja göra:
Ta upp jakten och preja de asen av vägen. När de kravlat ut ur bilvraket så pekar man på dem med en magnun .44 och ber den ställa sig upp. Sedan skjuter man dem i knäskålen och när de ligger där och kvider sätter man ett skott i huvudet också. Sedan tar man emot folkets jubel och polisens ryggdunkningar och åker från platsen nöjd över att man befriat världen från ännu tre skithögar. Åh... jag höll på att glömma en sak. De stöldgods de hade i bilen gavs tillbaka tills ägarna.

Vad man gör i verkligheten:
Blir förbannad, ledsen och besviken. Följer efter och inser sedan att man förmodligen skulle bli knivskuren till döds av dem och ringer polisen istället.
llesrof skrev:
Hilmer skrev:Första tanken är ju att ta upp jakten och få stopp på dom, men sen hinner hjärnan ikapp och man inser att det bara är dumt att riskera livet för en sån skitsak som det egentligen är.
Vad man skulle vilja göra:
Ta upp jakten och preja de asen av vägen. När de kravlat ut ur bilvraket så pekar man på dem med en magnun .44 och ber den ställa sig upp. Sedan skjuter man dem i knäskålen och när de ligger där och kvider sätter man ett skott i huvudet också. Sedan tar man emot folkets jubel och polisens ryggdunkningar och åker från platsen nöjd över att man befriat världen från ännu tre skithögar. Åh... jag höll på att glömma en sak. De stöldgods de hade i bilen gavs tillbaka tills ägarna.

Vad man gör i verkligheten:
Blir förbannad, ledsen och besviken. Följer efter och inser sedan att man förmodligen skulle bli knivskuren till döds av dem och ringer polisen istället.

Tyvärr har du nog väldigt rätt i allt...
Hade detta varit förr i tiden hade jag aldrig släppt dom ur sikte, men man blir ju både äldre och förhoppningsvis förnuftigare;)
Och för min del i det realistiska scenariot stryker jag även att ringa polisen, här i den gudsförgätna staden i NÖ Skåne bryr dom sig inte om smitare, vet jag av egen erfarenhet (inte som smitare då).
Gör du på det sättet minskar du ju bara chansen att i framtiden få hjälp. Bättre att hamna i statistiken för de som inte fått hjälp än att vara en del av mörkertalet.. mörkertal får man inte många anslag till för utökad polisnärvaro.
joel80 skrev:Gör du på det sättet minskar du ju bara chansen att i framtiden få hjälp. Bättre att hamna i statistiken för de som inte fått hjälp än att vara en del av mörkertalet.. mörkertal får man inte många anslag till för utökad polisnärvaro.
Helt rätt. Bättre att man som brottsoffer bryr sig och gör vad man kan än att polisen inte bryr sig och inte gör vad de kan. Och de som inte bryr sig och gör vad de kan har heller ingen rätt att klaga sedan. De skall enbart hålla käft.
Mja.. man behöver kanske inte gå så hårt åt "brottsoffer"... man kan känna sig rätt uppgiven ibland. Men jag ville peka på att det är viktigt att ändå anmäla och försöka få en utryckning.. alla anmälningar och ärenden sparas och analyseras sen för att se hur effektiv eller ineffektiv polisen är.
Det är ju inte heller så att enskilda polismän/kvinnor bestämmer att dom skiter i dig.. det handlar ju om taskig styrning med för lite bemanning och för lite pengar. I slutändan politikerna vi ska vara sura på enligt mig, inte polisen.
det verkar vara mycket tok efter vägarna neröver i landet, man får nog vara glad att man bor där man gör då man läser era historier. >Här uppe möter man på sin höjd Farfar på 90 bast på väg runt åt fel håll i rondellen i 10kmph., då viker man snällt åt sidan så farbror kan passera i lugn och ro :lol:
det verkar vara mycket tok efter vägarna neröver i landet, man får nog vara glad att man bor där man gör då man läser era historier. >Här uppe möter man på sin höjd Farfar på 90 bast på väg runt åt fel håll i rondellen i 10kmph., då viker man snällt åt sidan så farbror kan passera i lugn och ro :lol:
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 356
Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?