...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Camel skrev:
ER skrev: /.../Då slår man på backljusen a la SÄPO-style försedda med 18W LED/per st. man har kopplat via separat brytare utöver ordinarie backljuskrets.
Frågan är om det ens är olagligt att signalera till bakomvarande som ligger för nära. Att någon agerar rövplåster är mycket farligt för säkerheten. Det betyder att fara enligt lagens mening borde föreligga. Och trafikförordningen säger att förare måste avge signal för att förebygga eller avvärja fara. Det är inte ens frivilligt om fara föreligger. Allt beror ju på lagens definition av fara.
Trafikförordningen skrev:3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
När jag tog körkort år 1900-kallt så frågade jag min trafiklärare hur man skulle göra i en sådan här situation. Man skall inte bromsa. Istället skall man ta ut avståndet till framförvarande fordon så att man slipper tvärnita och därmed bli påkörd. I praktiken kan det ju innebära att man måste ned i krypfart.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:När jag tog körkort år 1900-kallt så frågade jag min trafiklärare hur man skulle göra i en sådan här situation. Man skall inte bromsa. Istället skall man ta ut avståndet till framförvarande fordon så att man slipper tvärnita och därmed bli påkörd. I praktiken kan det ju innebära att man måste ned i krypfart.
Du hade en mycket klok trafiklärare. Jag resonerar precis på samma sätt själv. Om ett rövplåster ligger nära bakom och envisas att ligga där återstår ju endast att sakta ned så att avståndet räcker som reaktionssträcka och rimlig bromssträcka för rövplåstret. Och detta avgörs inte om jag själv har en framförvarande bil eller inte. Utan hastigheten avgörs av det avstånd som rövplåstret behagar ge oss båda. Jag kan ju behöva bromsa för t.ex. vilt eller andra plötsliga situationer som man rimligen kan förvänta sig. Utnyttjas klistret till fullo kan hastigheten bli mycket låg. Och det är inte omotiverat sakta i lagens mening. Utan endast en hastighetsanpassning i lagens mening. I huvudsak tre alternativ finns: 1. Rövplåstret kör om, men oftast går det inte. 2. Rövplåstret fattar vinken och drygar ut avståndet. Allt är ok och vi kan båda köra högre hastighet igen. 3. Rövplåstret ligger kvar i den låga hastigheten och får vara nöjd med det. Det finns underalternativ till 3:e alternativet, men de behöver vi inte gå in på här. Men vad gäller signalering vid fara så tror jag att det är ok enligt lagen att avge signal i detta läge så länge fara föreligger.
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:Hur ska man göra när någon överskrider hastighetsgränsen?
Då föreligger också fara för trafiksäkerheten.
Fara föreligger inte per automatik bara för att gällande hastighetsgräns överskrids. Däremot föreligger fara när det körs för fort efter trafikförhållandena. Oavsett om hastigheten är under, över eller exakt gällande max. hastighet. Det juridiska är en helt annan fråga. Men det juridiska har tyvärr idag mycket lite med trafiksäkerhet att göra. Ett fall där det är lätt att köra för fort är om ett rövplåster envisas med att ligga mycket nära bakom. Då måste jag sänka hastigheten eftersom avståndet mellan rövplåstret och mig inte är tillräckligt stort för en högre hastighet. Detta gäller oavsett vad som står på skyltarna. Har inte ett dugg med saken att göra.
Fara föreligger per automatik så fort man sätter sig i bilen,
och ökar ju fortare man kör desto farligare. Det juridiska har
mycket med trafiksäkerhet att göra, men det är en annan fråga.
Jag bara undrar om någon klok trafiklärare har rekommenderat något.
Användarvisningsbild
av erikn
torbjorn_75 skrev:Hur ska man göra när någon överskrider hastighetsgränsen?
Då föreligger också fara för trafiksäkerheten.
Du menar om man kör över gällande hastighetsgräns t.ex. på motorvägen där de sänkt den pga dieslarna spyr ut en massa partiklar? Ja visst ja, de skyller på dubbdäcken... Är man en fara då också helt plötsligt när man inte var en fara för två veckor sedan?
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:Fara föreligger per automatik så fort man sätter sig i bilen
Helt korrekt. Fara föreligger t.o.m. även om man inte sätter sig i bilen. Men nivån för riskerna ska bestämmas gemensamt i demokratisk ordning. Och reglerna ska enbart orientera sig kring syftet. Och reglerna ska vara utformade så att acceptansen blir stor. Men så är det inte i praktiken.
Beslutsunderlaget för t.ex. hastigheterna på dagens vägar har mindre och mindre delar av trafiksäkerhetstänkande i sig. Och mer och mer av akademisk prestige i sig. Dessutom är trafiksäkerhetsarbetet idag en arena för alla möjliga intressegrupper som vill både det ena och det andra. Men det är få som vill ha trafiksäkerhet. Efterlevnaden av hastighetsgränserna idag är dålig. Vad gör man åt detta? Plåtpoliser som per automatik trampar de som överskrider gällande hastighetsgräns på tårna. Men släpper förbi dårar, fyllon samt skattesmitare förutsatt att de just vid kameran inte överskrider gällande hastighetsgräns. Riktiga poliser gör ett fantastiskt mycket bättre arbete i detta fall. Men de få trafikpoliser vi har kvar tvingar man i en pinnjakt att jaga bl.a. hastighetsöverträdelser. I viss mån även rattfyllerister, det är utmärkt. Men för att uppnå pinnjakten gäller det att stå på rätt ställe vis rätt tidpunkt så många blås erhålls. Och där kör inte rattfylleristerna och inte vid den tidpunkten. Åtminstone inte i min region. Och när man väl ser trafikpolisen så håller de på med hastighetsövervakning. Detta retar många vanliga svenssons så de börja varna andra svenssons för kontroller och försvårar då för Polisen att ta fast de som verkligen ska avlägsnas från vägarna. Och då talar jag inte om vanliga hastighetsöverträdelser. Då talar jag om dem som plåtpoliserna inte mäktar med att fånga på bild. Varför fortgår detta slöseri med polisens resurser? Istället för att ha pinnjakt på motorvägen och bötfälla någon som kör i 116 km/h borde man kanske lägga ned laserpistolen och vinka in så många man bara hinner med. Alltså någon form av checkpoints som man har i vissa länder. Men de ska vara mobila och inte förutsägbara. Och eftersom vanliga svensson isåfall inser att detta är av godo för dem och ingen har pinnjakt på att vinka in dem i 116 km/h så kommer motivationen för att varna medtrafikanterna att minska betydligt. Detta innebär inte att man ger amnesti från hastighetsöverträdelser. Man kan med fördel mäta med laserpistolen på de som kraftigt avviker från mönstret. Men inte som en pinnjakt och reta upp alla vanliga svensson. Och det får inte ta resurser från att kolla så många som möjligt m.a.p. fylleri, trötthet, droger, misstänkta föremål, osv. Helt enkelt utnyttja den goda förmågan hos en erfaren polisman att upptäcka när något inte står rätt till. Ingen plåtpolis klarar detta. Och om nu argumentet blir att plåtpoliserna avlastar de riktiga poliserna, så javisst. Se då bara till att plåtpoliserna registrerar ett överskridande av en rimlig hastighetsgräns som de absolut flesta accepterar. Och på platser där det är motiverat. Inte för att en trafiksäkerhetsforskare anser det. Utan för att det behövs i verkligen. Men glöm inte bort alla dem som borde beivras och lagföras men som fartkamerorna struntar i.

Jag tycker synd om dagens trafikpoliser. De luras att tro att de gör ett bra arbete när de överordnade tillfredställs i pinnjakten. Behovet av pinnjakten ges av de mål som polisen ska uppfylla. I målen ingår hastighetsövervakning. Men hastighetsgränserna är satta av trafiksäkerhetsforskare som i studier kommit fram till vissa samband samt lobbyarbete av intresseorganisationer som vill grönt. Samt som ett resultat av att annat trafiksäkerhetsarbete som borde gjorts istället och som polisen skulle övervakat inte blev gjort. Kvar har man bara teoretiska hastighetsgränser som baserar sig på ålderdomliga samband och som dessutom försvaras med lögner av intresseorganisationer som t.ex. NTF. Och vad värre är: hastighetsgränserna har mycket låg acceptans i verkligheten. Det är ett problem i sig att majoriteten inte finner sig i trafikreglerna. Och det får sannolikt oöverskådliga konsekvenser som man inte forskar på idag. Oavsett vad sk. undersökningar säger som presenteras. Ibland presenteras påståenden som att över hälften accepterar att hastigheterna sänks så att ingen skadas eller dödas i verkligheten. Detta är ju rent nonsens. Precis som du själv påstår uppstår ju risker redan när man sätter sig i bilen. Om ingen ska skadas eller dödas i trafiken kan vi ju inte ha något trafiksystem alls. Och jag har inte sett att man presenterat vilka hastighetsgränser det innebär att ingen ska skadas eller dödas alls och inga andra åtgärder görs. Det är ju vad man påstår att över hälften av befolkningen tycker. Rent skitsnack alltså från NTF:s sida. Däremot kan man påverka risknivåerna så att de blir rimliga i förhållande till nyttan. Precis som i alla andra system. Och det gör man genom ett genuint trafiksäkerhetsarbete. Inte genom att man påstår saker om t.ex. hastighet som inte är underbyggda. Som t.ex. NTF gör. Eller många andra intresseorganisationer idag.
Användarvisningsbild
av Camel
erikn skrev:/.../om man kör över gällande hastighetsgräns t.ex. på motorvägen där de sänkt den pga dieslarna spyr ut en massa partiklar? Ja visst ja, de skyller på dubbdäcken... Är man en fara då också helt plötsligt när man inte var en fara för två veckor sedan?
Detta är ett exempel på vad jag menar med nedsmittade hastighetsgränser. Som minskar respekten ytterligare. Och som givetvis får konsekvenser för respekten av systemet som helhet. Det ser man dagligen exempel på. Och om polisens resurser tas i anspråk för att övervaka och lagföra hastighetsöverträdelser i detta fall som blir det ju i praktiken att man lagför miljöbrott. Inte att trafiksäkerheten som sådan betraktas.

Men detta är tydligen inget problem för en trafiksäkerhetsforskare som sitter i knät på en grön varelse från Mars. Att man inte fokuserar på trafiksäkerheten kommer att straffa sig. Vi ser det redan genom en mycket kraftig minskning av förbättringstakten av antal döda per miljarder fordonskilometer. Det har statistiskt sett stått nästan stilla i 4 år nu. T.o.m ökat något år. Och i år ser det mörkt ut i de preliminära siffrorna hittills. Men det återstår att se när året är slut vad det blev. Som en extra krydda till just ditt exempel finns det nu rön som talar för att farliga partiklarna kommer från värmekraftverken. Så dieselbilar och dubbdäck kanske snart blir rumsrena igen. Saker och ting svänger. Särskilt när man inte vet. Utan bara tror.
erikn skrev:Du menar om man kör över gällande hastighetsgräns t.ex. på motorvägen där de sänkt den pga dieslarna spyr ut en massa partiklar? Ja visst ja, de skyller på dubbdäcken... Är man en fara då också helt plötsligt när man inte var en fara för två veckor sedan?
Det var nog en fara för två veckor sedan också. ;)
av BennyL
Jag blir irriterad på de som inte kan spela med i blixtlåsmetoden :evil:

I morse var det tvärstopp vid Arlanda söderut och vid Märstapåfarten var det stillastående, likväl som på E4:an.
När då dessa två filer, högerfilen på E4:an och påfarten från Märsta skall slås samman så kan en del :twisted: inte hänga med på varannan bil, nä, man kör helt sonika om den som just bytt fil för att sedan fyra bilar längre fram tvinga in sig till INGEN nytta eller vinning... Trötta j-vlar... :(
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]