...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:då skulle jag rekommendera att du anpassar hastigheten i enlighet av vad Trafikförordning förordar;
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Trollvojje igång igen...

Du ser kanske att jag saktat inlite och kör 10km/h under gällande begränsning.. Det var min bedömmning av vad som krävdes för en säker körning, samt att jag var extra koncentrerad på vad som dök upp framför mig i dimman. (Inget pill på radion/mobilen eller i sensus.)
Jag bedömde att jag skulle kunna stanna om det dök upp ett hinder... Men till skillnad från när det är fri sikt var marginalen på hur lång tid jag hade att upptäcka hinder minskat.
Att sakta in så man har samma förutsättnigar i reaktion som vid helt fri sikthar motsatt effekt i trafiksäkerhet då de bak mig som inte skulle sakta ner så mycket skulle kunna köra in i mig bakifrån.
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Du är inte sann!
Vojje skrev:det resonemanget skulle aldrig hålla i rätten...
Låt höra... hur skulle du, ja, just DU, Vojje, resonera i rätten?
joel80 skrev:Jag tycker det är rätt häftigt med sån här tjock dimma.. men man får vara rejält koncentrerad på körningen.. Man har inte många sekunders sikt framåt.
20140910_060714_dimma.jpeg
Uj uj uj... kallar du det där dimma? Det är rena rama högsommardagen jämfört med den dimma jaaaaaaaag åker genom vissa morgnar. Ibland är det nästan så att jag inte ser fram till vindrutetorkarna ens :mrgreen:
llesrof skrev:
joel80 skrev:Jag tycker det är rätt häftigt med sån här tjock dimma.. men man får vara rejält koncentrerad på körningen.. Man har inte många sekunders sikt framåt.
20140910_060714_dimma.jpeg
Uj uj uj... kallar du det där dimma? Det är rena rama högsommardagen jämfört med den dimma jaaaaaaaag åker genom vissa morgnar. Ibland är det nästan så att jag inte ser fram till vindrutetorkarna ens :mrgreen:
Oj, oj, oj, är det möjligtvis så att du fortfarande kör med spolarvätskereceptet nedan??!!: :wink:
llesrof skrev:
Allinug skrev:Fick slut på spolarvätska, så det blir att blanda ihop något som är optimerat för vintern nu.
Saltlake, en gnutta diesel, lite T-blå, rätt mycket vatten samt lite rödbetsspad för den läckra färgens skull :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Haha... jag tror det är som Allinug säger!! :D

Det ser ut att vara längre sikt än vad det är p.g.a vidvinkeln.. Men visst.. det kan vara värre ändå.
Då vågar man inte köra i 100km/h.
llesrofs klassiska spolarvätskerecept tycker jag hör till de absolut roligaste inläggen någonsin på jagrullar, så jag hoppas att llesrof inte tar illa upp för att jag tog upp det gamla inlägget.
Förutom att blandningen är helgalen rent allmänt, så är ju rödbeta är något som har olika färg beroende på om blandningen är sur eller basisk. Så färgen kanske inte blir så läcker som man tror...
Allinug skrev:llesrofs klassiska spolarvätskerecept tycker jag hör till de absolut roligaste inläggen någonsin på jagrullar, så jag hoppas att llesrof inte tar illa upp för att jag tog upp det gamla inlägget.
Förutom att blandningen är helgalen rent allmänt, så är ju rödbeta är något som har olika färg beroende på om blandningen är sur eller basisk. Så färgen kanske inte blir så läcker som man tror...
Näfföfanken. Jag håller på att vidareutveckla receptet. Just rödbetan ställde till det så jag försöker hitta ett alternativ. En annan sak jag testar är långtidsverkande spolarvätska. Alltså att den skall ligga kvar längre tid på rutan. Då blir det nämligen renare. Jag försöker ändra viskositeten med hjälp av förtjockningsmedel. :mrgreen:
  • 1
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 552
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]