...

Moderator: Moderatorer

#784362
Det blir flygbussen. Största utmaningen blir nog att komma över/under på rätt sida om E4 i rätt tid. Det känns dock inte så jättekul att behöva vara på Arlanda just imorgon. Speciellt inte om hotbilden mot honom är så stor att man tom svetsar igen brunnslock. Sedan håller jag tummarna för att han inte kommer att landa vid lunchtid, för då får väl inte mitt plan lyfta i tid.

Men vem vet, kanske får jag se Air Force One eller Cadillac One?
#784515
Andis skrev:Blir så less på dessa avstängningar.

Kunnde dom inte bara stänga alla trafik såna här dagar. Så man hade en riktigt bra ursäkt varför all verksamhet ligger nere i stället för att slössa massa tid i köer.

Tycker iden med besök i mindre stad var lyssande.
Men den går väll troligen inte igenom.

Kanske dags för att bygga en gräddfil från arlanda till rosenbad så det blir slut på dessa störningar.
Är det så ofta gatorna stängs av för sådana här händelser?
#784667
llesrof skrev:
Andis skrev:Blir så less på dessa avstängningar.

Kunnde dom inte bara stänga alla trafik såna här dagar. Så man hade en riktigt bra ursäkt varför all verksamhet ligger nere i stället för att slössa massa tid i köer.

Tycker iden med besök i mindre stad var lyssande.
Men den går väll troligen inte igenom.

Kanske dags för att bygga en gräddfil från arlanda till rosenbad så det blir slut på dessa störningar.
Är det så ofta gatorna stängs av för sådana här händelser?
Ja tvärr är det rätt ofta större eller mindre. Av alla möjliga orsaker.

Men hör och häppnad budgeterade 2,5 tim till lidingö imorse. Var länge sen det det var så tomt på valhalavägen som kl 7 och 13 som idag :-)

Gick på rena natt tids körningen :-)
#784670
Åkte till mitt jobb i morse som ligger i röda zonen - det var mindre bilar än en söndagmorgon. Själva kortegen kom sedan vid 10 och då var vägen stängd cirka 30 minuter innan och 15 minuter efter passage.
#784678
Ja det blev som en söndag i stan idag!! Fantastiskt.. och ett bevis på hur många som inte behöver ta bilen i stan en vardag! :)
Det var lite rörigt kring Kungsträdgården och slussen hörde jag.. och på ställen där dom stängt av längre tid, inte bara vid kortegens passage.
I och med att så många lämnat bilen hemma blev det aldrig de befarade köerna på kringlederna. Skönt!
Får se hur det blir imorrn.. folk kanske tyckte det gick så bra idag så dom tar bilen imorrn.. så blir det total katastrof då istället. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#784837
Jag klarade mig in i det sista från problem! Men nu sprack det.. sitter i kabinen på ett flygplan (med ingen luftkonditionering som det verkar!) Och fick precis reda på att vi inte fick tillstånd att lyfta på minst 20 minuter p.g.a Obama. Suck...
#789133
Vi åkte med flygbussen en timme tidigare än planerat och det var inte speciellt mycket trafik i närheten av Arlanda. Polisen var på plats vid alla korsningar i närheten av Arlanda.

Vi var på rätt ställe på flygterminalen när Obamas plan landade och jag såg en skymt av landningen, men det roligaste var att se alla "planespotters" som blev alldeles till sig av händelsen... Sedan såg vi i ett annat fönster hur planet (om det nu var samma) rullade bort mot skogsbrynet. Kul att ha varit på plats och att kunna säga att man varit typ 100 meter från en amerikansk president! :D Det lär ju aldrig hända igen.

Och angående trafikkaoset vid Arlanda som jag varit så orolig för, så kan jag säga att jag fick min beskärda del av trafikkaos när jag kom fram till södra Indien ett dygn senare...

Trafikfilosofin i Indien var "vi använder vägen tillsammans" :-)-) och på vägen var en salig blandning av bilar, lastbilar, bussar, autorickshaws (med maxfart 30-40 km/h), cyklister, fotgängare, hundar, kor, apor, getter och otaliga motorcyklar (som vår chaufför beskrev som moskitosvärmar). På en och samma motorcykel kunde det sitta en hel familj, ingen bar hjälm. Filosofin tycktes ändå fungera rätt bra, men det gick ju inte snabbt framåt i rusningstid.

Att filosofin "vi använder vägen tillsammans" även gällde mittlinjen fick vi erfara när vi trötta efter resan kommit på den geniala idén att vi skulle göra något lättsamt: åka från hotellet in till stan och shoppa. Stan visade sig ligga en timmes resa bort. Efter att jag på en kvart räknat till tio incidenter som kunnat sluta med frontalkrock, och på allvar varje gång trott att min sista stund var kommen, slutade jag räkna och insåg att en halvmeter från FRONTALKROCK ändå är en halvmeter FRÅN frontalkrock och intalade mig att detta nog var normalt och att chauffören nog hade koll på läget. Vid flera tillfällen åkte man flera fordon i bredd på en tvåfilig väg. Vi var glada över att vi insisterat på att bilbältena skulle tas fram och inte gett oss när chauffören sa att det inte skulle behövas, att det bara var föraren som måste ha bälte. Chauffören tyckte nog att vi var helknäppa som började rumstera och klättra omkring i baksätet på Tata Indican för att ta fram bältena.

Kul saker med bilanknytning som vi såg längs vägen i Indien var bilvårdsfirmor som kunde ha namn som "Car Spa" och "Car Beautification Centre"; även en autorickshaw med texten Volvo fick oss att dra på munnen. Överlag var lastbilarna väldigt fint utsmyckade med målade dekorationer (blommor, påfåglar, elefanter, mönster) och kunde tom ha en blomstergirlang framme på grillen. Som jag förstod av någon chaufför som bara kunde några få ord engelska skulle dessa symboler betyda tur, och jag kan ju tycka att det är logiskt att man önskade sig all tur man kunde få i denna trafik.

Betydligt mindre logiskt var till en början det sätt som de använde signalhornet. Det var ett förskräckligt tutande hela tiden och när jag frågade chauffören varför de tutade hela tiden, svarade han att det var "för att undvika olyckor", som om det vore en självklarhet. ??:-/
I Sverige använder vi ju också signalhornet för att förhindra olyckor, men här är det ju en självklarhet att endast använda signalhornet i undantagsfall. I Indien uppmanades det uttryckligen till tutande genom att det på lastbilarna stod "Sound horn" och "Horn please". Jag antar att de på något sätt använde tutan för att hålla koll på var alla andra befann sig i trafiken och på så sätt kunde undvika olyckor genom att tuta.

Vi såg någon Volvo-bil, någon Volvo-lastbil och någon Volvo-buss, men det var förstås märkena Tata, Mahindra och Ambassador som utmärkte sig i mängd. Volvo är tydligen en lyxbil i Indien, så jag höll tyst om att jag har två stycken lyxbilar :-). Fick även en snabbglimt av Tata Nano, världens billigaste bil, som ska säljas till den växande medelklassen i Indien.

Ja, jag har ju tyckt att Stockholm varit ett enda stort trafikkaos tidigare, men det som Stockholm har är trängsel, vilket man löser genom välordnade köer.

Jag ska aldrig mer oroa mig för trafikkaos i Stockholm. 8)
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]