...

Moderator: Moderatorer

av zillen
eftersom denna tråd verkar övergå till att handla mer om lastbilar än olyckor så blir jag ju tvungen att kommentera.

frågan ni själva kan ställa er är: när uppskattade ni en lastbil/lastbilschaufför senast?

befinner vi oss på vägen är vi för långsamma även om vi kör fullt vad det går och har ständigt personbilar i röven som bara måste ligga nära och visa sitt vänstra halvljus hela tiden! kommer vi ifatt personbilar är vi drumlar som kör för fort osv. i stan tutas det och hytts med näven för att vi kommer iväg för långsamt vid rödljus etc. är ju trots allt några ton som ska komma i rullning. i rondeller tar vi alldeles för stor plats och få människor förstår att dom är skyldiga att ge större fordon utrymme. kommer man körandes på en väg och det kommer en personbil från anslutande väg så ska dom tvunget ut före lastbilen för det går absolut inte att hamna bakom! när man väl kommer till kund så skulle man antingen varit där för en kvart sedan eller så råkar man komma mitt i frukosten och då går det inte att ta emot gods! vilket sen ger mer problem till nästa ställe.

jag tror ni börjar förstå poängen.

om alla chaufförer ständigt skulle ligga på laglig hastighet så skulle alla transporter ta längre tid och det skulle innebära mer gnäll och skrik för det!

förstår dock frustrationen över chaufförer som ligger alldeles för nära osv. finns rötägg överallt!

Över till olycksstatistiken. känns som att antalet olyckor ökar hela tiden. vad det sen beror på är ju den stora frågan.

bristande uppmärksamhet är ju en väldigt stor del! som chaufför har man lite mer överblick över vad som händer och sker.

kan väl rabbla upp lite för skojs skull.

mobiltelefon, gps, läsa tidning, rota i väskan, gulla med bebis, byta låt på stereo, sminka sig, fixa håret, byta kläder, sexuella tjänster. kan nog fortsätta lite till.

i andra länder visar dom reklam på tv om olyckor med alkohol och sms i trafiken. tror att hade det vistats på bästa sändningstid en kväll så hade man märkt skillnad på trafiken morgonen efter.

Kör lugnt så ses vi i trafiken med ett leende :D
av llesrof
zillen skrev:*En massa snick-snack*
Bara för att ni har ett jävligt jobb och träffar på en massa idioter så behöver ni ju inte sänka er till samma låga nivå, eller ännu lägre. Jag bär mig inte illa åt mot våra kunder bara för att de själva kan vara en pina i röven ibland.
Användarvisningsbild
av White
Jag personligen ligger aldrig i röven på vare sig lastbilar eller några andra fordon heller för den delen!
Jag vill kunna hinna stanna om något händer och inte braka in i framförvarande!

Senast nu i dag var det en lastbil med släp som låg och tryckte mig i bakluckan med bara en personbilslängds mellanrum i 80km/h.
Detta var iofs på 90 väg, men eftersom det låg en personbil med släp framför mig och det inte var läge att köra om fick jag anpassa
min hastighet därefter. Lastbilsföraren tyckte dock att det gick fortare att komma fram om han stressade mig upp i bakluckan
tydligen!?

Det finns undantag, men dom är få enligt min erfarenhet! Sedan är det inte bara lastbilar som ligger nära, det gäller ofta även
personbilar. Men det känns värre att ha en lastbil med släp liggandes nära tycker jag för min del.

Kan tillägga att jag uppskattar både lastbilar och deras förare, men inte när dom beter sig som jag beskrivit!

Men den största boven i olycksstatistiken vill jag nog skylla på generell avsaknad av trafikmoral hos ALLA kategorier!
av zillen
du upplever det nog som en massa snick-snack då du inte verkar förstå speciellt mycket av det jag skrev.

kan kanske bero på att jag inte har speciellt mycket studieskulder och därför inte skriver på korrekt akademisk svenska alla gånger.

jag har inte skrivit något om att man beter sig illa åt på något sätt. som du verkar vilja vinkla det till!

jag försvarar inte att folk håller för kort avstånd i trafiken oavsett fordon.
Användarvisningsbild
av IvanBoring
White skrev:Men den största boven i olycksstatistiken vill jag nog skylla på generell avsaknad av trafikmoral hos ALLA kategorier!
+1

I trafikdiskussioner brukar jag alltid hävda att de utan moral i trafiken överlever endast p.g.a. att det faktiskt finns de med moral :wink:
av llesrof
White skrev:zillen... Syftar du på mitt inlägg? I så fall har du helt misstolkat min mening! :(
Han syftade nog på mitt inlägg. Jag uppfattade hans inlägg som att han tyckte att vi skulle ha förståelse för att lastbilsförarna, eller i alla fall vissa av dem, låg som rövplåster på oss i personbilar. Detta gör de för att de är upprörda över att privatbilister i allmänhet tyckte att de är långsamma, mest är till besvär, ligger i röven på dem och ibland också tutar på dem när de inte kom iväg snabbt nog vid ett trafikljus.

Det är sällan jag och mina kollegor får uppskattning i vårt arbete. Däremot får jag ofta höra att en massa gnäll. Så är det nog för de flesta oavsett om man jobbar som IT-tekniker, lastbilsförare eller kanslist. Eller när uppskattade ni en molekylärbiolog senast? Eller en biljettkontrollant? Att bara höra gnäll men sällan få uppskattning är frustrerande men jag låter inte detta gå ut över andra. Bara för att en lastbilsförare haft en dålig dag och känt sig i vägen och fått ett uppsträckt långfinger mot sig så skall han fan i mig inte ta ut det på mig. Då är ha, eller hon, ett rötägg och borde få snigel på ögat.

Denna mening oroar mig mest
"...om alla chaufförer ständigt skulle ligga på laglig hastighet så skulle alla transporter ta längre tid och det skulle innebära mer gnäll och skrik för det!"
Då är det ju något fundamentalt fel. Varför reagerar inte åkeribranschen mot detta? Är förarna så rädda att de hellre kör för fort och kanske med överlast och trafikfarliga fordon, än att förklarar för arbetagivaren att deras villkor är oacceptabla? På andra arbetsplatser brukar det bli ett jävla liv när arbetsgivaren ställer orimliga krav. Och vilka gnäller och skriker? Jag gör inte det. Inte några andra i min bekantskapskrets heller. Jag tror inte ens att det är tiden på plastbilsflaket som är flaskhalsen inom logistik.

Så... ja, jag tycker att han snick-snackar. Det finns inger ursäkt för varken lastbilsförare eller privatbilister att medvetet utsätta andra för fara. Jag tycker dock att det är värre när yrkesförare lägger sig till med dessa vanor. De borde veta bättre än de som inte har vägen som arbetsplats.
av 2444ever
Börjar bli mycket missuppfattningar nu?
@zillen betecknade själv chaffisar som ligger för nära för rötägg.

Själv reagerar jag på att högutbildade skulle vara några slags änglar i trafiken, tror inte det har med det att göra precis.
av llesrof
@zillen betecknade själv chaffisar som ligger för nära för rötägg.
Ja, det är ju insiktsfullt. Men han skrev också en massa snick-snack om hur synd det är om dessa lastbilsförare och hur mycket spott och spe de får utstå från privatbilister som mig. Det är denna tycka-synd-om-mentalitet jag inte sväljer. Och jag tror nog att jag har förklarat det ganska tydligt.
Själv reagerar jag på att högutbildade skulle vara några slags änglar i trafiken, tror inte det har med det att göra precis.
Nu var det ju inte så jag skrev. Jag skrev
Det är kanske inte grabbarna med mest studieskulder som kör lastbil alla gånger. Med detta inte sagt att alla lastbilsförare är obegåvade, men tillräckligt många. I många fall hade de samma nonchalanta beteende i skolan när de satt längst bak i salen och vägde på stolarna. Med detta inte sagt att alla dessa blev lastbilsförare. Några blev hantverkare också
Det betyder att jag tror att det är få lastbilsförare som är högutbildade. Med "högutbildad" avses i regel någon form av högskole- eller universitetsutbildning. Stora delar av den nonchalanta attityd många lastbilsförare uppvisar och som jag och många andra stör sig på, uppvisade de förmodligen redan i skolan. Det fanns i varje klass en grupp individer som var tämligen ointresserade av skolan och få av dem gick förmodligen vidare till högre studier. Många valde praktiska utbildningar och hamnade till slut på något bilforum på nätet :wink: Så visst... vill man hårdra det så kan det kanske finnas ett samband mellan utbildning och trafikbeteende. Det finns många studier som visar att sociala förhållanden påverkar ens riskbeteende. Det är ganska komplexa saker och bara för att viss social bakgrund ger ett ökat riskbeteende inom ett visst område så behöver det inte nödvändigtvis innebära ett riskbeteende i trafiken eller andra områden. Sedan kan man ju fundera över om det ändå inte finns ett samband mellan riskbeteenden inom olika områden. Det är hur som helst ett intressant ämne att läsa om. Sedan har vi ju fenomentet med nyare Audi och dessa förares attityd. :mrgreen:

Sist men inte minst är det alltid kul att vara politiskt okorrekt och antyda att vissa beteenden har med utbildning, eller brist på sådan, att göra :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tror inte utbildningsnivån i sig är direkt avgörande för riskbeteende. Utbildningsnivån är ofta en konsekvens av andra förutsättninger och dessa kanske i sin tur kan anses vara orsak till olika riskbeteenden i varierande grad. Många psykopater klarar av att t.ex. tillgodogöra sig en högre utbildning så där sker ingen automatisk utsortering. Vad gäller trafiksäkerhet och förares riskbeteenden så tycker i varje fall jag att det finns lika goda kålsupare bland all trafikantgrupper. Att just t.ex. lastbilsförare skulle vara sämre än andra kan i varje fall inte jag märka när jag kör i trafiken. Möjligen kan jag irritera mig på att vissa lastbilsförare grovt överskattar sitt fordons omkörningsprestanda på motorvägar. Men det är ett relativt litet problem i det stora sammanhanget. Det finns andra trafikantgrupper som gör värre felbedömningar. Trafikanterna har överlag ett sämre beteende idag än för kanske 20 år sedan anser jag. Det är ett resultat av en annorlunda syn på medmänniskor som vuxit fram i vårt samhälle. Den allmänna stressnivån är också högre idag. Myndigheternas cyniska sätt att reglera trafiken genom lagstiftning som spelar ut olika trafikantgrupper mot varandra, istället för att skapa samarbete, är starkt bidragande till dagens trafikkultur. När såg ni vägrenskörning senast? När såg ni senast att bilförare/gångtrafikanter hälsade på varandra vid övergångsställen? När var det senast ni såg att fordonsförare gav företräde för att underlätta för t.ex. större fordon även om det enligt regelverket inte var någon strikt skyldighet? Det är sällan jag ser detta i dagens trafik. Förr var det vanligare.

Läsvärd artikel om riskbeteende:
http://www.karolinska.se/SOMA/Soma1/Art ... kbeteende/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]