...

Moderator: Moderatorer

Jag fick vindrutan spräckt av ett stenskott i måndags. Det var en som sniglade sig om mig på en hundrasträcka och sedan gled in framför mig. Tänkte inte på om han körde in snävt eftersom jag ändå fick lätta på gasen för att inte köra in i honom då han hade planerat att köra långsamare än 100 Km/tim på hundrasträckan. Det är minst lika irriterande som om de kör in snävt, om inte ännu mera irriterande. Jag han få ut avståndet en bit men stenar kan flyga långt. Klandrar honom inte för stenskottet, det var bara ren otur, men att köra om och sedan lägga sig i lägre hasighet än den man kört om är ett j-vla ofog. Må han drabbas av evig halsbränna.
llesrof skrev:... men att köra om och sedan lägga sig i lägre hasighet än den man kört om är ett j-vla ofog.
Ja, vad är det för mening med att bete sig på det sättet?
I veckan kom jag ikapp en kärring som låg i vänsterfilen på motorvägen och sölade i 105km/h. Tomt i högerfältet förutom en långtradare som låg 100+m framför oss. Jag blinkade på henne, och väntade på att hon skulle gå tillbaka i högerfältet, men det förbannade surkartet låg kvar och blockerade. Tillslut tröttnade jag och körde om på insidan.
Av alla städer jag kört bil i så är Örebro tamejfan den stad där det körs sämst i Sverige.
Mabuse skrev:
llesrof skrev:... men att köra om och sedan lägga sig i lägre hasighet än den man kört om är ett j-vla ofog.
Ja, vad är det för mening med att bete sig på det sättet?
I veckan kom jag ikapp en kärring som låg i vänsterfilen på motorvägen och sölade i 105km/h. Tomt i högerfältet förutom en långtradare som låg 100+m framför oss. Jag blinkade på henne, och väntade på att hon skulle gå tillbaka i högerfältet, men det förbannade surkartet låg kvar och blockerade. Tillslut tröttnade jag och körde om på insidan.
Av alla städer jag kört bil i så är Örebro tamejfan den stad där det körs sämst i Sverige.
Sådana där flyttar sig inte ens om det kommer en ambulans. En kompis har kört ambulans i många år och har en och annan historia om hur folk beter sig på vägarna.
Jag håller med om att det är besvärande många i Örebro som kör illa.. Men det är ändå flera kilo värre i Lindesberg.. fast det kanske mer ska räknas som samhälle och inte stad ;-).
Förresten tror jag att det är pendlande Lindebor som står för den usla trafiken i Örebro :lol:

M V H
--_> Matz
Severin skrev:Appropå Örebro ja, kan inte fatta va dåliga dom är på att köra på motorvägen, inne i örebro kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har åkt där men motorvägen med alla in och utfarter....herregud
Ja...med åren har det blivit ett riktigt lapptäcke med av/påfarter. Mängden gör faktiskt att det rent av är farligt! Jag kan bara förklara det med att S, som under många, många år, styrt staden har haft en plan för nationellt logistikcentrum. Detta har Tekniska fått förhålla sig till när förorterna byggts ut, Mariebergs Köpcentrum blev till o.s.v. Men något nationellt logistikcentrum har dock inte blivit av, trots planer på det i ca: 20 år... Så därför, antar jag, har Tekniska och byggförvaltningen fått göra dessa kompromisser när behov har uppstått.
Enda fördelen med alla dessa av/påfarter är att vi kommer direkt in i den förorten som det skyltas för. Man slipper ringleder runt staden.

Men hade politikerna och tjänstemännen tänkt till innan, så hade nog Örebro haft samma vägnät som råder i de flesta andra städer av samma storlek. En komplicerande faktor är att Hjälmaren bryter in ganska långt i Örebro; i norr, öster och söder. Å andra sidan har man ju löst det i andra städer som har sjö/havskust (undantaget Karlstad som verkar ha haft samma "tankesmedja" som i Örebro..).

/M10
Har tillbringat många mil och år på vägarna som yrkeschaufför, mest som taxi men även lastbil, långtradare och buss. Måste säga att jag är imponerad när man kommer med 12 m turistbuss och behöver byta fil och blir insläppt utan problem i Stockholm. I Västerås när man vill byta fil så får man stånga sig in, mycket konstigt beteende. Men på tal om omkörning så kan jag tycka att när man kör ett tyngre fordon måste man ha ett speciellt tänk och hela tiden acceptera galna omkörningar. Men det jag har mest svårt med är dessa 3 fils vägar. Alla ska hinna om innan det blir en fil och sedan kategoriskt så sänker man sedan hastigheten med 20 km/h. Varför???!!! Samma hastighet råder fortfarande och mitträcket är inte farligt, din fil är fortfarande lika bred, din bil får plats. Varför ska dom hetsa om då? Ibland dyker dom in framför en så att ett skithuspapper knapp får plats mellan kofångarna. Jävligt irriterande i alla fall. Det är därför jag mest har kört på natten för att då ligger vägarna helt öppet och det är så jävla skönt att tuffa fram och filosifera om allt möjligt. Ha det bra på vägarna därute, /Clas
TotanTotan skrev:Alla ska hinna om innan det blir en fil och sedan kategoriskt så sänker man sedan hastigheten med 20 km/h. Varför???!!! Samma hastighet råder fortfarande och mitträcket är inte farligt, din fil är fortfarande lika bred, din bil får plats. Varför ska dom hetsa om då?
Det kanske är för att de överskrider hastighetsgränsen med 20 Km/tim när de kör om? fortsätter de i den hastigheten riskerar de att torska för fortkörning :mrgreen:
llesrof skrev:
TotanTotan skrev:Alla ska hinna om innan det blir en fil och sedan kategoriskt så sänker man sedan hastigheten med 20 km/h. Varför???!!! Samma hastighet råder fortfarande och mitträcket är inte farligt, din fil är fortfarande lika bred, din bil får plats. Varför ska dom hetsa om då?
Det kanske är för att de överskrider hastighetsgränsen med 20 Km/tim när de kör om? fortsätter de i den hastigheten riskerar de att torska för fortkörning :mrgreen:
Nja, jag upplever att dom som har det här beteendet oftast gasar på igen när det blir 2-filigt, ända tills det går ihop igen. Då måste man sänka 20-30 km/h. ??:-/

Går det att demontera turbon utan att monter[…]

Får gratulera!! Vad hade du för milta[…]

Gissar att det är en slags "karantä[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]