Det här med att sänka vikten på släp

Bilprovningen har en prövande tid framför sej då nya eu regler kört över dom helt och hållet.
Mitt eget släp är ett tikitrailer B300B-P ett boogiesläp, från början ett 1600kgs. Släpet är tillverkat 2007 och det är helgodkänt. Precis som en bil är. Tillverkarn har typat mitt släp i exakt samma utförande 1300, 1600, 1800 kg. Det skiljer inte en endaste skruv.
Jag fick endast köra med 1540 på min krok och 1600 sket sej ju då grundligt. Varpå jag då skulle regga ned till 1300 som var närmaste.
500 för ett typintyg och två handskrivna etiketter att klistra på släpet till generalagenten..
430 för 20 minuter med gott garv på bilprovningen.
dom hade inte en endaste susning om hur man skulle regga om släpet (man hade tagit dit en ingenjör). Detta eftersom jag kräver omtypning utan modifiering. Men efter att ha läst intyget, funderat, diskuterat, ringt runt, slagit in lite siffror och bytt etiketterna så är nu släpet 1300.
Vill jag åter regga upp det till nån högre vikt så är det nytt intyg, nya etiketter och ett besök på sbp för att skriva in ny vikt.