...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hmmm det här med att klassa om släp ja.. Det är en cirkus för sej..
JAg har tidigare i år införskaffat mej ett släp: En tiki trailer B300 boogie med broms. Naturligtvis sket det sej att få köra med 1600kilo på min 850T trots 1600 krok då jag passerar 3500kg totalvikt. (3570kg)
Glad i hågen ville jag naturligtvis klassa ned släpet. OCH SE DET var inte det lättaste. Släpet är av årsmodell 2007 tagen i trafik 2008 och det innebär att det är exakt samma regler på släpet för nedklassning som uppklassning. Och.. inget av det får ske utan typintyg från tillverkaren.
Vid kontakt med sbp så såg det ut som följer:

*Här följer ett utdrag,
Släpvagn och Husvagn Följande underlag ska inlämnas i samband med en ändring av totalvikten på en släpvagn/husvagn som tagits ibruk med stöd av 97/27/EG:
Ett intyg från tillverkare/generalagent på vilken ändring som utförts i den tekniska konfigurationen (se definition).
Ett intyg med den nya totalvikten, garanterade axelb elastningar, tjänstevikt, tjänsteviktsfördelning, totalviktfördelning samt eventuella ändringar i måttuppgifter. (Enligt beräkning för direktivet 97/27/EG.) Beräkningsunderlaget / provrapport bifogas intyget.
Ny anpassningsberäkning
Ny tillverkarskylt och besiktningsskylt med den nya vikten/erna ska sitta monterad på vagnen

Naturligtvis blev jag inte speciellt glad.. När jag vänder mej till importören så finns det faktiskt en klassning till på släpet. Inte dom önskade 1500kg jag vill ha men dock 1300kg klassning istället.
Efter att ha slantat upp 700spänn för intyget och två handskrivna dekaler med nya uppgifter så beställer jag tid för regbesiktning.
Jag får snabbt svaret att 850spänn kostar det och det ingår VÄGNING.. detta trots att alla såna uppgifter faktiskt är domsamma som när släpet lämnade bandet. Man får nämligen inte göra några avsteg från detta då släpet är typat i EXAKT SAMMA SKICK som 2000, 1600, 1300.. (en diff, axel 2 är bromsad också vid 2000kg, idag är endast vajrar dragna till axel1) Inte en skruv skiljer i övrigt alltså..
Jag vänder mej till sbp lokalt och frågar ansvarig tekniker om jag nu fått med alla papper inför provning? Han kikar noga på pappret som berättar allt om släpet.
Jag får svaret: aha.. men du.. det räcker med att byta handsken till en 1500 vet du så blir det en 1500kärra..
Jag visar teknisk tjänsts svar och han veckar ihop pannan.. han känner inte till villkoren överhuvudtaget och vet inte nåt mera än det jag luskat ut. Dom vet alltså inte i nuvarande hur dom ska göra på måndag (6/4) när jag ska typa om det.
Summan summarum är: Bilprovningen ska nu ha 650kronor (dom skippar TROLIGEN vägningen) för att ta in mitt släp, titta så jag monterat dekalerna, och så ska dom föra in ett nummer på mitt typintyg, sen är släpet omtypat. För nåt mera kan dom inte göra då dom inte kan råda annat än typintyget. (det är vad dom kommit fram till just nu).

Återigen.. lägg ned SBP och inför ett VETTIGT regelverk som dels tekniker och dels kunder förstår. Inför att ingen får köra med släp, stort eller litet utan att ha släp med i körkortet. Omprov på körning med släp bör ske vart 5 år. En simpel kontroll om du kan köra tajt, parkera och till sist backa med släpet under normala omständigheter räcker på den fysiska delen. Ett test i hur man bör LASTA sitt släp bör utföras i teorin..

Sverige och dess regelverk.. *suckar*..
Pettson, det var mysko.

Dom gånger jag typat om släp (både i nedklassning av vikt och till Lätt släp utan broms, sk "EU-Släp", med lägre totalvikt än 750kg) så har det räckt med att det finns en teknisk begränsning, t.ex att max vad däcken klarar av tillsammans är den vikt som jag vill ha som totalvikt, eller som du fick svar om Draghandsken o.s.v.
Vid klassning uppåt däremot har det varit krav på intyg från tillverkaren.
Ioförsig har nyaste släp jag varit med och typat om varit av årsmodell 2002.
av *pettson*
Det här med att sänka vikten på släp :wink: Bilprovningen har en prövande tid framför sej då nya eu regler kört över dom helt och hållet.
Mitt eget släp är ett tikitrailer B300B-P ett boogiesläp, från början ett 1600kgs. Släpet är tillverkat 2007 och det är helgodkänt. Precis som en bil är. Tillverkarn har typat mitt släp i exakt samma utförande 1300, 1600, 1800 kg. Det skiljer inte en endaste skruv.
Jag fick endast köra med 1540 på min krok och 1600 sket sej ju då grundligt. Varpå jag då skulle regga ned till 1300 som var närmaste.

500 för ett typintyg och två handskrivna etiketter att klistra på släpet till generalagenten..
430 för 20 minuter med gott garv på bilprovningen.

dom hade inte en endaste susning om hur man skulle regga om släpet (man hade tagit dit en ingenjör). Detta eftersom jag kräver omtypning utan modifiering. Men efter att ha läst intyget, funderat, diskuterat, ringt runt, slagit in lite siffror och bytt etiketterna så är nu släpet 1300.
Vill jag åter regga upp det till nån högre vikt så är det nytt intyg, nya etiketter och ett besök på sbp för att skriva in ny vikt. :wink:
Man är fan inte imponerad av SBP.

Apropå körprov med släp? Varför ska kärringar med hästsläp envisas med att köra 55-60 km/tim på en 70-väg?
[/quote]När jag jag kör lastar(lastbil) inte vet väl jag hur mycke lasten blir, har ju ingen våg på trucken, det blir lite chansning[/quote]
När jag lastar en lastbil är det bokat hur många pall, totalvikt, stapelbart, m3. Jobbar du i en gruva eller..? ;-)
ÄRRet skrev:
När jag jag kör lastar(lastbil) inte vet väl jag hur mycke lasten blir, har ju ingen våg på trucken, det blir lite chansning[/quote]
När jag lastar en lastbil är det bokat hur många pall, totalvikt, stapelbart, m3. Jobbar du i en gruva eller..? ;-)[/quote]

Öh va, fattar inte din liknelse till gruva, vad har gruva med mitt svar att göra :?:
bokning,stapelbart är det aldrig tal på eftersom jag kör linjekörning
Man kommer till terminalen och lastar det man kan/finns, totalvikten brukar inte överstigas men utan våg så vet man aldrig riktigt säkert

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]