...

Moderator: Moderatorer

Livräddare eller bötesfälla?

Livräddare
9
22%
Bötesfälla
32
78%
Hörde på radion idag att VV skall återinföra de orangea och reflexutrustade snökäpparna.
Enkel logik säger ju att en orange reflexutrustad snökäpp syns bättre och skapar en säkrare trafik än en ljusgul snökäpp med en blek liten reflex.

Att VV kan få dribbla med sådana här försök tycker jag är lite skrämmande, och visar vilken farlig inställning VV har idag vad gäller trafiksäkerheten. Allt fokus läggs på hastigheten, oavsett hur omgivningarna ser ut.

Chatten för övrigt sade inte så mycket, mycket svammel om att hastighetsbegränsa efter vägstandard.
Resultatet ser vi ju nu, låg vägstandard efter år av misskötsel, och sänkt hastighet.
~Kalle~ skrev:Kan man läsa chatten nu i efterhand?
Ja, det går bra.

Hittade en text angående reflexer och snökäppar.
Nollvision var det ja...

http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyhete ... kel=710077
"Orsaken är trafiksäkerhetsskäl eftersom Vägverket anser att bilisterna kör saktare på vintervägarna om pinnarna inte har reflexer."

Jag skall ge VV ett gratis tips till hur vi kan få ner olyckstalen ytterligare, återinför grusvägarna!

På grusväg finns det ofta mycket potthål och tvättbräden som omöjliggör någon högre fart.
På det viset får vi både ner hastigheten och sparar en förmögenhet i insparad omskyltning och asfalteringar.

Samtidigt kan kommuner få ett tips i besparingar som också leder till långsammare trafik.
Släck all gatubelysning, lägre hastighet och mindre elräkning.

Mer om snökäppar,

http://www.vimmerbytidning.se/article/view/17456/

http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/a ... el=1967647
"Douglas Karlsson berättar att varje snökäpp kostar 12 kronor. Men att reparera vägarna om plogbilarna kör sönder dem när käpparna försvunnit kostar betydligt mer. Dessutom finns det ett säkerhetstänkande med vägpinnarna:"

Säkerhetstänkande? Är det trafiksäkert utan käppar, eller med...??:-/
anp skrev:
Amarace skrev:
~Kalle~ skrev:VV har inte råd med reflexkäppar som ökar säkerheten mycket vintertid här uppe. Men kameror för ett x antal miljoner har de råd med :evil:

*Icke reflexförsedda pinnar får ner hastigheten tror Vägverket.*

Det är väl klart att man måste sänka hastigheten då man i vissa fall inte ens ser vart vägen tar vägen vid kraftigt snöfall etc. Då hade det vart bra med reflexpinnar.

/Kalle
Fast dom är ju egentligen/ursprungligen bara till för snöröjningens skull, för att se hur långt ut man ska ploga, sen att dom försetts med reflexer en gång i tiden är ju positivt. Här försvann reflexpinnarna och vanliga björkruskor sattes upp för några år sedan, men så kom reflexpinnarna tillbaka helt plötsligt.
Nu kör jag ju inte plogbil, men spontant och kanske en aningens okunnigt, känns det som om att ser inte jag som bilist vart vägen/kanten går, så är ju frågan hur plogbilsföraren skall kunna uppfatta situationen annorlunda.

Och det är ju inte helt ovanligt att bilister, oavsett hastighet, skär ner i kanten efter att denna plogats ut över dikeskanten p.g.a dålig kantutmärkning.

Jag ställer mig också frågan hur vissa insatser från VV som ex,vis kameror, vajerräcken och hastighetssänkningar kan vara trafiksäkerhetshöjande, då vägunderhåll, reflexer och tydliga väglinjer inte är det?

Nu i höstvädret med mörka och våta vägbanor, känns det ibland väl spännande att färdas efter dåligt uppmärkta 90km/h vägar.
Reflexpinnar är ju ett modernt påfund, det har alltid använts vägruskor för plogning, både innan och efter att reflexpinnar kom, klart dom syns bättre, men varför skulle dom behövas?

För plogningens del är det för att ha en markering hur långt ut man kan gå med plogen/vingen, fungerar utmärkt utan reflexer.

Angående att bilar skär ner är för att dom håller ut för mycket, reflexpinnarna/vägruskorna är ju utanför asfalten, skulle dom sitta direkt vid kanten skulle ju vägen bli mindre och mindre vid plogning, därför sitter dom en bit utanför för att ha marginal inför vinterns plogning.

Men jag håller med om att reflexkäppar är bra, men vi klarade oss bra utan förr och gör det nog nu också. Tror folk invaggas i nån falsk trygghet bara för att det är reflexer.
Häruppe sitter det varierande, både reflexkäppar och vägruskor, har aldrig haft några problem att veta vars vägen är oavsett vad som sitter där. Och det är otroligt sällan man hör talas om en bil som skär ner i kanten, just för att folk är medvetna om hur det fungerar och kör efter hur förhållandena är. Men det är ju häruppe, vet inte hur det fungerar söderut.
Visst är käpparna utanför asfalten, men långt ifrån att vara utanför vägkanten.
Falsk trygghet vet jag inte om det är, däremot ett stort hjälpmedel för att se hur vägen är dragen.
Naturligtvis går det bra att köra bil utan reflexer på snökäpparna, men med reflexer är det mycket enklare för alla förare.

Det jag vänder mig emot är den besparing det faktiskt är från VV´s sida. En besparing på trafiksäkerhetens bekostnad. Här är det oftast "energiskog" som markerar vägkanten vintertid efter <70km/h sträckor, men på 90km/h sträckor tycker jag att det är vansinningt att försvåra för trafikanterna genom att ta bort tydliga och reflexförsedda snökäppar.

Med tydliga reflexer kan du i tid se hur vägen går genom terrängen.
Med tydliga reflexer har man dessutom en teoretisk möjlighet att i god tid upptäcka ex,vis en Älg på långt avstånd, genom att den skymmer reflexen ifall den passerar mellan reflex och ljuskälla.

Hur ofta någon skär ner har jag ingen statistik på, men sett till de spår som lämnas kvar är det ganska ofta det sker. Och väldigt ofta på samma återkommande ställen där väghållaren inte valt att varna för ex,vis skarp kurva.

Och det är ju sådant som borde åtgärdas först, innan man börjar chansa på ändrade hastighetsgränser som lösning på olyckstalen i trafiken.

Edit:
Besparing var det ja som sagt.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.3434
"- Vi tog bort snöstörar för några år sedan av besparingsskäl men nu har vi tänkt om. De fyller en funktion och nyttan är större än besparingarna."

Fartkamerorna och de sänkta hastigheterna har väl gett plus i kassan nu...
Tomas88 skrev:Såg just en reklamsnutt från Vägverket där det påstods att om alla höll hastigheten så skulle 150 liv om året sparas. Varför lägger de pengar på sånt här? Reklam är ju inte gratis.
Ja, och jag undrar varför cancerforskningen lägger flera minuter lång reklam på tv , 76 260 kr per 30 sek kostar reklamen en kväll vid 20.tiden när något "intressant" program visas.

Gör det ni ska för pengarna istället :!: :x

/Kalle
~Kalle~ skrev:
Tomas88 skrev:Såg just en reklamsnutt från Vägverket där det påstods att om alla höll hastigheten så skulle 150 liv om året sparas. Varför lägger de pengar på sånt här? Reklam är ju inte gratis.
Ja, och jag undrar varför cancerforskningen lägger flera minuter lång reklam på tv , 76 260 kr per 30 sek kostar reklamen en kväll vid 20.tiden när något "intressant" program visas.

Gör det ni ska för pengarna istället :!: :x

/Kalle
Upprepar man något tillräckligt mycket, brukar det fastna oavsett om det är sant eller mindre sant.
Hastighet är farligt, alkohol, misskötta vägar och annat som kan påverka körningen är inte lika farligt...

Hur många tittar på tvättmedelsreklam mm egentligen?
Ändå köper vi just de produkterna i affären sedan, undermedvetet påverkade av reklamen vi inte tittade på...

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]