...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
mikebike skrev:
joel80 skrev:erikn:
Det där är regeln som gäller vid bevakade cyckelpassage.
Vid vanliga cykelpassager beror det på vem som korsar vems körbana...
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa
hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och
mopedförare som är ute på cykelpassagen.
Den där texten betyder inte att cyklister har företräde.
Nej, men texten efteråt (som jag fetade) i samma paragraf gör det:
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."

joel80 skrev:Cyklister ska stanna för bilar om dom korsar en väg på en cyckelpassage...
Nej. På "vanliga" cykelpassager gäller ömsesidigt hänsynstagande. För fordonsförare på vägen gäller ditt citat och för trafikanter på cykelbanan gäller nedanstående:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den regeln för "antisjälvmordsregeln". :wink:

Trafikförordningen

PS. Någon Cykelöverfart har jag aldrig sett i verkligheten, trots att jag cyklar mycket och att det är snart 2 år sedan de "uppfanns".
mikebike skrev:
joel80 skrev:Cyklister ska stanna för bilar om dom korsar en väg på en cyckelpassage...
Nej. På "vanliga" cykelpassager gäller ömsesidigt hänsynstagande. För fordonsförare på vägen gäller ditt citat och för trafikanter på cykelbanan gäller nedanstående:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den regeln för "antisjälvmordsregeln". :wink:

Trafikförordningen
JO! Dom har väjningsplikt på cyckelpassager. Direkt från transportstyrelsens hemsida:
Cykelpassage
Cykelpassager ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. De kan vara markerade med vägmarkering för cykelpassage. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.
Kan inte bli tydligare!
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... loverfart/

mikebike skrev: PS. Någon Cykelöverfart har jag aldrig sett i verkligheten, trots att jag cyklar mycket och att det är snart 2 år sedan de "uppfanns".
Jag kör förbi ett par stycken varje dag, dom finns... I centrala Gävle finns flera stycken.
Och den som har skrivit den texten på Transportstyrelsens hemsida är inte påläst vad som står i Trafikförordningen. Eller i alla fall inte tagit hänsyn till korsningar och cirkulationsplatser. Det där gäller när fordon åker rakt fram. Vid sväng i korsning eller utfart från cirkulationsplats har fordon väjningsplikt för cyklar som ska passera en cykelpassage. Observera samma skrivelse i fetmarkerad text, att du har väjningsplikt mot en gående är du inte tveksam till eller hur? Det är samma text för cykelpassager när det gäller sväng eller ut ur cirkulationsplats.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare
väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut
på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa
hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och
mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller
annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en
obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna
cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas
ut
på cykelpassagen tillfälle att passera
När man svänger korsar lan annans färdväg, det jag skriver är när en cyckelpassage går över vägen.

Men att ha väjningsplikt är inte samma sak som att "anpassa hastigheten" och det förstår du nog också.

Vid sväng har vi redan rett ut vad som gäller högre upp. Jag har inte relaterat till när man svänger. Läs lite vad jag skriver så slipper du noi så upprörd. Du säger emot mig utan att du förstår vad jag skriver.
joel80 skrev:Men att ha väjningsplikt är inte samma sak som att "anpassa hastigheten"
Nej. Och "..sänka hastigheten och ta hänsyn..." är inte heller samma sak som att stanna och lämna företräde.
Det är ett ömsesidigt hänsynstagande. Det begrep till och med Motormännens förre chefsjurist.
Hade lagstiftaren menat att den ena parten skall lämna företräde för den andre hade man skrivit det istället för att krångla till det med två olika trafikregler.

Innan zebralagen gällde exakt samma bestämmelser för både fotgängare/övergångsställen och för cyklister/cykelpassager.
Anledningen till att man bröt ut fotgängare/övergångsställen var just att så många (bilister) inte förstod detta med ömsesidigheten.
Det kan ju diskuteras om det blev bättre av ändringen....
Sedan föreslogs att man även skulle ge cyklister företräde, men istället kom man på att man skulle införa en ny typ av cykelpassage och kalla dessa för cykelöverfart. För att krångla till det hela ännu mer så hette cykelpassage cykelöverfart i den gamla lagstiftningen!
Jag trodde att du likställde rakt fram och sväng vad gäller väjningsplikten. Var lite otydligt tycker jag nog ändå...
På väg till jobbet så är det varje morgon en riktig rysare i en utav korsningarna.
Ännu har jag sluppit se något otäckare än att någon blivit omkullknuffad av en bil.
Cyklisterna åker så långt dom kan på insidan och kör sedan upp på trottoaren när det är en bil i vägen för att när dom kommer fram till korsningen hoppa ut i gatan igen.
Trodde att dom skulle göra en cykelbana nu när dom var där och petade så att det kunde bli någon ordning men det var tydligen viktigare med en plantering..
Det är ju lite lustigt hur man upptäcker saker som man läst flera gånger men ändå inte sett nyansskillnaderna till. Mikebike, du har rätt där, det är en liten skillnad. Men den måste vara hårfin.

"har en förare väjningsplikt" och " ska köra med låg hastighet och lämna.......tillfälle att passera". När man har väjningsplikt, är det inte just det man gör då mot den andra, att låta de få tillfälle att passera?

Hittade den här när jag googlade lite. Inte ens Transportstyrelsen vet om det är någon skillnad på väjningsplikt och "tillfälle att passera".

http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/va ... t-passera/

Slutklämmen gillar jag:
Tills dess tänker vi att en rimlig tolkning är att skillnaden i praktiken är så liten att den inte har någon betydelse.
Edit:
Det var faktiskt riktigt roligt att läsa, för väjningspliksdjungeln när man blandar in vägrenar, cykelbanor och cykelkörfält är ingen lätt sak.

http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/de ... ingsplikt/
Chansar aldrig när jag ser cyklister i närheten av en korsning med stoplinje eller rödljus och blockerar dom från att komma upp på högersidan om jag ska svänga höger med att gå så nära kanten som det bara är möjligt.Har varit med om cyklister som annars trots att man blinkat höger ställt sig höger om bilen i dold siktlinje.Möjligt att denna form av cyklister saknar all form av trafikvett och inte förstår innebörden av att bli skadade vid en sammanstötning.

Var ju en cyklist för en tid sedan som provade med att komma emellan en lastbil med släp på höger sida vid stop.Slutade med att denna cyklist hamnade under däcken på släpet när det började rulla och så dog vederbörande av skadorna.Så meningslöst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.