...

Moderator: Moderatorer

osla skrev:det jag retar mig på är dom som inte blinkar ut från rondeller, och idioterna som ska tränga sig förbi när man kör ett 24m ekipage i rondeller där man behöver platsen för att ta sig runt, men nä då kommer det någon i personbil och tränger sig mellan fast man lagt sig på mittlinjen (dubbelfilig rondell) på högersidan. hände sist jag körde nu söndagnatt, och 2 bilar i rad gjorde just detta, den första trängde sig förbi och när jag var halvägs ut i rondellen var jag tvungen stanna för att inte idioten skulle köra in i sidan på lastbilen, och den andra kom då jag precis kommit ut i rondellen med hela ekipaget och börjat svänga höger, då skulle den om på insidan men fick stanna för att inte plocka släpet. att det är så svårt och fatta att en lastbil som är 24m lång måste ha plats
Haha, det där är ju olika trafikfilosofier:

Inte blinka = Det är ju ingen annan som har att göra med vart jag ska! :)

Köra ut oväntat i korsning eller rondell = Nä, nu har jag väntat så länge att det måste vara min tur att köra! :)
Detta ser man tydligt t ex på ställen där inte blixtlåsprincipen tillämpas.

Ligga jämsides med lastbil när man kör ut i rondeller är ju ett tips som lärs ut på körskolan, men vissa kanske har problem med timingen och placeringen.
av rid54
Allinug skrev: Ligga jämsides med lastbil när man kör ut i rondeller är ju ett tips som lärs ut på körskolan, men vissa kanske har problem med timingen och placeringen.
Vilken körskola då :shock: :shock: ? Någon sorts skräckkörskola? Stora/långa fordon tar plats i sidled, mer än vad många tror, även om den som kör bjässen är duktig. Skulle aldrig våga mig på ett sådant vågstycke...
Nej, vanliga körskolor. Om du ligger i höger fil och har en lastbil i vänsterfilen och ni båda ska till att köra in i rondellen, så har du ingen sikt åt vänster. Då kan du köra in i rondellen samtidigt som lastbilen, och tanken där är att du aldrig kan åka mer skyddad ut i rondellen än jämsides en lastbil på vänstersidan. Såhär kör folk hela tiden.
Ja, det skulle ju vara besvärligt. Ännu roligare blir det om lastbilschauffören har släp, för då kan ännu fler personbilar köra in i rondellen jämte lastbilsekipaget. Många sidledsbedömningar blir det då...
Användarvisningsbild
av Perc
ortus skrev:Två saker som jag blir irriterad på:
1. Folk som går in alldeles för nära på motorvägen. Bara för att du gillar att få fronten blästrad på din jävla tjänstebil eller skrothög betyder inte det att jag tycker om det på min nya bil som jag slitit ihop pengar för att köpa.
En underkategori till dessa är folk som går in på motorvägen märkbart långsammare än trafikrytmen. När man ändå tvingas koppla ur farthållaren kan man ju ge dem ett helljus i nacken eftersom man ändå är där på spaken och fipplar, men tvivlar på att meddelandet går fram.

Häromveckan blev jag också förhindrad att accelerera så snabbt som jag ville pga att bilen framför mig på rampen sölade. Det var en BMW 3-serie med dubbla avgaspipor (dvs. sexcylindrig) och själv åkte jag skåpbil med 90hk. Den gör 0-100 på styvt 20 sekunder.

Hur svårt kan det vara?
osla skrev:
llesrof skrev:En fundering... jag har vid ett par tillfällen sett hur lastbilar lägger sig på mittlinjen där det vart tvåfiligt men köbildning. Det går varken köra om till höger eller vänster då. Det är väl inte upp till lastbilsföraren att bestämma om någon skall få köra om eller inte? Det är ett fult beteende och jag avskyr självutnämnda trafikpoliser.
vet ej hur det ser ut hos er i södra sverige men ni har nog större vägar där oftast. vi har en rondell här i stan (piteå) som är lite mindre, den är inte liten men kör man ett 24m ekipage eller trailer så kommer man inte in i rondellen utan att släpet/trailern går långt utanför vägen, och vad ska vi göra då? stanna och vänta så det blir ännu längre köer? då måste man hålla över mittlinjen för att det ska gå, sen har lastbils förare rätt att bryta över vissa trafikregler, tex att köra över heldraget mm för att komma fram och då ska det inte komma en bil och försöka tränga sig mellan så man måste stanna
Jo, men detta var ingen rondell. :D
Utländska lastbilschaufförer som inte har koll på vem som ska väja för vem i cirkulationsplatser i Sverige!! :x

Jag var ute och körde bil på lunchen idag och låg i högerfil och blinkade för att lämna rondell, då en lastbil kommer i full fart från höger för att köra in i rondellen och det är mycket tydligt att han inte tänkte väja. Jag fick stå på gaspedalen för att hinna ut ur rondellen. Bromsa hade jag aldrig hunnit. Estländsk lastbil.
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 553

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005