...

Moderator: Moderatorer

Allinug skrev: Jag har varit med om detta förut, men då har jag suttit inne i min bil och spolarvätskan från någon annans bil har hamnat på min bils huv, framruta, sidofönster eller bildörr. Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Ptja, det är väl ungefär lika lätt som inte sprida lyset så att man inte råkar lysa på någon annan. Jag har duschmunstycken på min bil och det är oundvikligt att spolarvätskan hamnar utanför bilen. Sedan kanske det är fel på min spolarvätska, men den stannar inte kvar på min bil. Det som hamnar på rutan och strålkastarna, alltså det mesta, viftas bort av vindrutetorkarna eller blåser bort av fartvinden. Det kanske finns bilar med slutna system, men det har jag inte på min.

Skämt åt sido och åter till allvaret. Om du har problem med att någon annans spolarvätska råkar hamna på din bil så kanske du skall låta bilen stå i garaget. Jag brukar spola rutan ganska friskt när någon bakom ligger för nära. Det kanske är så att du kör för nära om du ofta upplever att du får någon annans spolarvätska på dig?
Användarvisningsbild
av sthlm
Allinug skrev:Jag har tänkt att jag inte brukar irritera mig över så mycket, men nu har jag kommit på en sak:
Det är bilister som sprutar mängder av spolarvätska helt okontrollerat omkring sig.

Igår när jag cyklade till jobbet blev jag nerduschad med spolarvätska av en förbipasserande bil. (Jag misstänker starkt att det var helkoncenterad spolarvätska, för sedan tyckte jag att allt luktade sprit resten av dagen.)

Jag har varit med om detta förut, men då har jag suttit inne i min bil och spolarvätskan från någon annans bil har hamnat på min bils huv, framruta, sidofönster eller bildörr. Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Några droppar spolarvätska, det måste väl ändå vara dagens I-landsproblem.
Tycker att det är ett större problem att 1-5 cyklister varje morgon kör mot rött i samma korsning.
Jag brukar räkna varje morgon när jag åker till jobbet.
Nästa vecka kommer ni eventuellt ha bilder på dom. :D
av rid54
Cyklister! :evil:
Nåt verkligt irriterande (och farligt) är cyklister som tror att de kan hävda gångtrafikanters rätt att kräva väjningsplikt när de (helt felaktigt...) cyklar över ett övergångsställe. Burr. Det är inte kul för morgonhumöret när man möter dessa kamikaze-piloter. Med ett glatt Banzai!! satsar de allt med ungarna i släptåg framför skräckslagna bilister...
Användarvisningsbild
av joel80
sthlm skrev: Några droppar spolarvätska, det måste väl ändå vara dagens I-landsproblem.
Är inte det lite av idén med den här tråden.. ;) Här samlar vi våra ilandsproblem! :D
Tycker att det är ett större problem att 1-5 cyklister varje morgon kör mot rött i samma korsning.
Jag brukar räkna varje morgon när jag åker till jobbet.
Nästa vecka kommer ni eventuellt ha bilder på dom. :D
Oh! Ännu en med dashcam?! :) Vad blev det för nån isåfall?
Micce1980 skrev:
Allinug skrev:Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Ungrefär lika svårt som se till att belysningen på bilen fungerar som den ska, skrapa hela framrutan på vintern, borsta bort i alla fall det mesta av snön på belysningen när man ändå håller på, hålla avstånd, tända dimljuset bak när det behövs, tja listan kan tyvärr göras lång. :D
Ja, vissa fixar ju allt detta, med sedan glömmer de att borsta bort det lager med 2 dm snö som ligger på biltaket. Det är alltid lika spännande att köra tillräckligt långt bakom eller framför en sådan bil.
llesrof skrev:
Allinug skrev: Jag har varit med om detta förut, men då har jag suttit inne i min bil och spolarvätskan från någon annans bil har hamnat på min bils huv, framruta, sidofönster eller bildörr. Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Skämt åt sido och åter till allvaret. Om du har problem med att någon annans spolarvätska råkar hamna på din bil så kanske du skall låta bilen stå i garaget. Jag brukar spola rutan ganska friskt när någon bakom ligger för nära. Det kanske är så att du kör för nära om du ofta upplever att du får någon annans spolarvätska på dig?
Så du gör alltså detta med flit !?!
Du kanske har en poäng med att det händer när man kör nära, men jag tycker det oftast brukar hända när man köar in i en rondell och ligger tvåa för att köra in i rondellen. Då måste man ju ligga rätt nära, för ska man ligga 3 sekunder efter då får man ju andra problem istället. Och är det inte bilen som ligger före som spolar så är det bilen som kör förbi i innerfilen. Så det slutar med att man står först i rondellen, måste dra igång vindrutetorkarna för att se framåt och har dålig sikt åt vänster, utan att kunna torka. Så det handlar inte enbart om att jag skulle vara rädd om klarlacken...
Lazy skrev:Det går att ställa om strålarna så det mesta hamnar på sin egen bil :)
Javisst! Dessutom behöver man ju sällan använda så kopiösa mängder att fartvinden får massor.
rid54 skrev:Cyklister! :evil:
Nåt verkligt irriterande (och farligt) är cyklister som tror att de kan hävda gångtrafikanters rätt att kräva väjningsplikt när de (helt felaktigt...) cyklar över ett övergångsställe. Burr. Det är inte kul för morgonhumöret när man möter dessa kamikaze-piloter. Med ett glatt Banzai!! satsar de allt med ungarna i släptåg framför skräckslagna bilister...
Jag tycker att man kan släppa fram dem om det spöregnar...
Allinug skrev: Så du gör alltså detta med flit !?!
Du kanske har en poäng med att det händer när man kör nära, men jag tycker det oftast brukar hända när man köar in i en rondell och ligger tvåa för att köra in i rondellen. Då måste man ju ligga rätt nära, för ska man ligga 3 sekunder efter då får man ju andra problem istället. Och är det inte bilen som ligger före som spolar så är det bilen som kör förbi i innerfilen. Så det slutar med att man står först i rondellen, måste dra igång vindrutetorkarna för att se framåt och har dålig sikt åt vänster, utan att kunna torka. Så det handlar inte enbart om att jag skulle vara rädd om klarlacken...
Lazy skrev:Det går att ställa om strålarna så det mesta hamnar på sin egen bil :)
Javisst! Dessutom behöver man ju sällan använda så kopiösa mängder att fartvinden får massor.
Ja, det är ju knappast oavsiktligt jag tvättar rutan både två och tre gånger när någon j-vla ADHD-bilist lägger sig i röven på mig. Det fungerar rätt bra. De flesta lättar på gasen då. Bättre och säkrare än att bromsa.

Jag har helt ärligt aldrig någonsin förlorat sikten ens en gnutta bara för att någon framför mig i en kö spolat rutan. Jag har självklart råkat ut för det ibland men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara störande på något vis. Men det är klart, här i trakten använder vi vatten blandat med så kallad spolarvätska (det blir en helt klar och lättflyktig vätska som torkar snabbt och som inte kladdar det minsta) till att spola rutorna med och inte beck, tjära eller spillolja.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förstår inte.. om jag med bil ligger bakom någon som tvättar rutorna tycker jag det bara är bra om jag får en dusch så jag också får lite tvätt.. :)
Hur kan man bli störd av att få spolarvatten på bilen?
(Är man ute och går/cyklar är det en annan sak)

På vissa bilar är det ju också så att spolarmunstycken som vid stillastående träffar rutan perfekt når för inte upp till halva rutan om man kör 120km/h. Man måste sikta lite över målet för att de ska funka när man verkligen behöver dem.
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 553

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]