...

Moderator: Moderatorer

erikn skrev:Det beror väl på vilka säkerhetssystem som kommer att vara installerade för de oskyddade. Du har en hel del massa, om någon kliver rätt ut framför så kan man inte stanna på hur kort sträcka som helst. Ska man göra det idiotsäkert ska det sättas upp bommar för de gående.
Ja, dagens "gröna" trafikpolitik, där man inför regler för oskyddade trafikanter som de inte är mogna att förvalta, medför i praktiken att de lättare råkar ut för olyckor. Det visar statistiken. Det kallar jag inte trafiksäkerhetsarbete. Man tar inte hänsyn till trafikanternas tillkortakommanden. Varken bilisternas eller de gåendes. Javisst skulle bommar hjälpa. Eller ett rapp över smalbenen som en ren tillrättavisning. Men allra helst skulle jag vilja att man drog tillbaka Zebralagen tills transportarbetet utförs av tekniska system. Då tror jag att man kan favorisera de "gröna" trafikanterna på ett säkert sätt även i mycket större omfattning än idag.
Denna "intelligenta förarlösa automobil", som byggts av studenter i Linköping på en vecka, tycker jag var kul:

[youtube]_1hMp_CFqqs[/youtube]

De har kört den i en rondell också.
I texten under filmen har de skrivit att de varit före Volvo när det gäller att testa självkörande bilar ute i trafik. :)
Ja, det är skillnad. Men tänk vilka fantastiska lådbilar man skulle kunna bygga med dagens billiga komponenter. :)

Annat än det träschabrak som man byggde som barn, utan bromsar och med styrning bara på framhjulen. När jag och kompisen åkte ner för en backe råkade den bilen först bli självstyrande sedan självbromsande (när framhjulen ställt sig på tvären). Vi flög av förstås och AAJ vad vi slog oss...

Men standarden för hemmabyggda lådbilar måste förstås också följa tekniska utvecklingen...
Smart autobroms på en lådbil skulle inte vara illa!
Så city safety, driver support, stop for walking humans, take me home drive + alla andra flotta namn påminner redan om befintlig elektronik i dessa bilar som t ex klockan i min Volvo som snurrar runt lite spontant då och då.De fungerar en tid sedan så blir det allmänt kaos för att inte säga livsfarligt för allmänheten om denna dagens kvalite nu ska börja köra bilen själv ... LOL. :D
Allmänt kaos och livsfarligt för allmänheten? Du skämtar förstår jag. Mer än en miljon männniskor dör i trafiken varje år. I går dog en *Nobelpristagare* i en bilolycka. Hur kan man tillåta människor av i dag att köra bilar själva? Det är hål i huvudet. :näsblod
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20
Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]