...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av raskus
Det är ju utfartsregeln och inte högerregeln som gäller när du kör ut från parkeringsplatser och dylikt, hade ni krockat på själva på parkeringsplatsen hade det varit högerregeln. Ser mörkt ut för dig tyvärr, att han inte hade hjälm, körde onödigt fort osv är inte så intressant, det kan han ju dessutom ljuga om i sin version.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Raskus, olyckan hände inne på parkeringsplatsen, enligt ovan.
Pratade med Bilia idag. Volvia har godkänt att reparera bilen på preliminära kostnader till 60.000:-. Helt otroligt pris eller??
Tidsmässigt så ville dem ha ca 3 veckor på sig att laga bilen, detta inklusive tid för att få hem delar...
Han sa även något om att bilen hade fått ersättningskrav men tänkte inte på att fråga vad det betyder, någon som vet?

Är helt inställd på att bli vållade och ångrar att jag inte ringde Polisen med tanke på hans hastighet och avsaknad av som faktiskt är krav. Skall prata med försäkringsbolaget på Tisdag och se vad dem säger och kolla upp om man ev. kan göra någon anmälan för dem trafikbrotten som ligger i grund för olyckan, bortsett från att jag inte följde högerregeln.
Vad tycker ni? Skall man ens orka lägga energi på omständigheter?
Användarvisningsbild
av joel80
Det skadar ju inte att ringa och fråga om vad man har för chans och hur de väger de olika brotten mot varandra.
Skaffa en Dashcam i fortsättningen. Jag har en sån kamera i bilen som spelar in allt så fort jag startar den.. händer det något har jag det inspelat och kan använda som bevis om det behövs.
av timebandit
joel80 skrev:Det skadar ju inte att ringa och fråga om vad man har för chans och hur de väger de olika brotten mot varandra.
Skaffa en Dashcam i fortsättningen. Jag har en sån kamera i bilen som spelar in allt så fort jag startar den.. händer det något har jag det inspelat och kan använda som bevis om det behövs.
Har faktiskt tänkt den tanken INNAN olyckan men tyvärr så tycker jag det är svårt att bestämma sig för det samt att hitta rätt produkt.
Kanske tom du kan rekommendera någon produkt som inte kostar för mycket? :)
Skall ringa försäkringsbolaget på Måndag - Tisdag så får jag väl se vad som händer. Surt bara att det tar 3 veckor eller längre att laga bilen. Jobbigt att vara beroende av andra för att låna bil etc. Hade ju fasen ingen hyrbilsförsäkring! Har haft dålig koll på vad för försäkring jag har/haft men nu blir det ändring på den biten också...
Användarvisningsbild
av SvenB
timebandit skrev: Skall prata med försäkringsbolaget på Tisdag och se vad dem säger och kolla upp om man ev. kan göra någon anmälan för dem trafikbrotten som ligger i grund för olyckan, bortsett från att jag inte följde högerregeln.
Vad tycker ni? Skall man ens orka lägga energi på omständigheter?
Tror du kan bespara dig det besväret. Du påverkas ju inte av att han inte hade hjälm. Hastigheten kan ju du inte verifiera. Trist att sånt händer.
av timebandit
Ja det är mycket tråkigt. Är väldigt glad att killen klarade sig! Kan säga att sekvensen av att han fastnar mellan styret och min backspegel återupplevs en hel del i tankarna.
Hade han inte fastnat med foten hade han flygit rakt över bilen och troligen spräckt skallen... Inte roligt att ha det på samvetet...
Nu är det bra plåtskador etc på båda fordonen så vi hade tur trots allt.

Tror nog han också fått sig en tankeställare angående en provtur på parkering utan skydd å hög hastighet.
av Annders
Har läst igenom tråden och hade omständigheterna varit som sådana att båda parter agerat utefter gällande regelverk vore ansvarsfrågan rätt enkel att avgöra, då åker timebandit på det.

Men nu är ju emellertid det inte så. Motorcyklisten (MC) har troligtvis haft en på tok för hög hastighet. Därigenom brister vederbörande mot en av trafikförordningens mest grundläggande regler: att man skall köra sitt fordon på ett sådant sätt att man kan stanna det inom det siktområde man har (vilket han uppenbarligen inte lyckades med). Han är därigenom medvållande till olyckan, d.v.s ni har ett delat ansvar.

Om det dessutom finns möjlighet att visa på en särskilt hög hastighet kan det bli frågan om vårdlöshet från MC:ns sida och då är det inte omöjligt att timebandit mer eller mindre kommer att frias helt - trots att han brutit mot högerregeln/utfartsregeln. För att en lag skall vara meningsfull måste det ju vara möjligt att följa den. Har det då gått så fort att timebandit inte hade en rimlig möjlighet att bedöma eller ens upptäcka MC:n kan han faktiskt slippa ansvaret helt.

Så ett grundtips i dialogen med försäkringsbolaget är att timebandit understryker att han inte hann se honom och att han förstås kollade både en och två gånger innan han svängde ut från p-området. Det gäller alltså att påvisa att MC:n körde synnerligen fort. Åberopa vittnen, studera krockvåld på bilen och MC:n samt eventuella bromsspår etc. Poängtera den höga hastigheten alltså.

Lycka till!

//Anders L
av timebandit
Angående att kunna påvisa hastigheten är det endast skadorna som kan tala om detta vilket är ganska självklart.

Dock finns det 1st vittne till hastigheten och det är tyvärr MC förarens son, så direkt opartiskt blir det ju inte så det blir inte lätt.
Det enda jag jag känner att jag kan göra är att prata med försäkringsbolaget och försöka påvisa att hastigheten varit väldigt hög och se vad dem tycker å rekommenderar.
Jag har varit på platsen efter olyckan och det finns inga bromsspår efter MC'n?? Han kan verkligen inte ha sett mig alls förrens vid ögonblicket, så jag tycker han hade änglavakt med tanke på avsaknad av skydd.

Vet faktiskt inte hur det fungerar i verkligheten men vi båda har ju brytit mot reglerna. Jag genom högerregeln/väjningsplikt och han genom hastighet.
Alltså, man krossar inte sidan så på en bil om man kör i 20-30km/h med en MC, känns helt omöjligt. Kan tänka mig att jag blir vållande för olyckan i vilket fall som helst och han kanske får böter eller dyligt för hastigheten? Inte en aning hur sånt här fungerar.

Jag kommer ju självklart inte bara att acceptera bli vållande utan att ens försöka påvisa det här med hastigheten och att det också är allvarligt som att missa väjningsplikt. Ringer dem på Måndag och jag lovar att återkomma i tråden hurvida det blir.

Är det någon av er som VET hur det blir med försäkringspremien? Typ hur mycket högre den blir osv osv? Då menar jag om jag döms som vållande till 100%. Har ingen erfarenhet och kan inte prata med Volvia förrens på Måndag.
Tack för era synpunkter och tips oavsett om dem är mot eller med mig, alla aspekter är tänkvärda!
Användarvisningsbild
av SvenB
timebandit skrev:Angående att kunna påvisa hastigheten är det endast skadorna som kan tala om detta vilket är ganska självklart.

.. och han kanske får böter eller dyligt för hastigheten?
Är olyckan polisanmäld? Annars kan han ju inte få några böter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]