...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Provocative skrev:Det visste nog inte polisen. Även om det varit en 50åring så hade det inte gjort skillnad
Precis, därav det meningslösa med att påpeka att det minsann var en 16-åring bakom styret.
Provocative skrev:Men om vi nu ska dra saken till sin spets. Låt oss leka med tanken att en 16åring hade snott den och sedan lånat ut den till någon som trodde att han körde lagligt. Men var ute o buskörde. Hade då varit rätt att köra honom av vägen?`
För att hårddra det ännu längre: Låt säga att Mabuses mc blivit snodd och polisen hade invalidiserat föraren när det visade sig att föraren var hans egna 16åriga son. Hade Mabuse fortsatt ha samma inställning?
Frågan är fortfarande: NÄR ska polisen ha rätt att preja folk av vägen och riskera deras liv o hälsa. Försök att skita i bakgrunden jag skrev när jag kom på frågan om ni nu inte kan hålla er till frågan, tack.
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Precis som du sa i ditt första inlägg bör polisen ha rätten att preja någon av vägen, oavsett färdmedel, om denna utgör ett hot för liv och hälsa, eller om den är misstänkt för ett allvarligt brott. Att trycka någon på en MC för att denne är ute och buskör lite är nog sällan aktuellt, utan i de fallen väljer man snarare att följa efter (se exemplet i Sthlm senast, fallet där mc-föraren körde in i en vägbom och avled). Problemet är att vi, som redan konstaterat, inte har en aning om varför man prejade 16-åringen av vägen.

Dvs, svaret på din fråga är tämligen självklart och du besvarade frågan själv redan i första inlägget. Vad sedan fallet du tar upp med MC:n som prejades av vägen har med det att göra har jag inte en aning om.
Användarvisningsbild
av Guligan
Linqid skrev: det är du och jag som får betala för skadorna
Yes, det har du helt rätt i. Tror jag aldrig varit hos en Volvohandlare utan att det stått en plåtskadad polisbil på bakgården. Många poliser kör vårdslöst, bara att konstatera, och vi betalar för det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja de släpps ju ut innan de har gått fullständig utbildning så de får använda blåljus. Så många kan ju med andra ord inte påkalla fri väg under utryckning.
av Linqid
Det stämmer, som KKR säger, att många inte har gått ryckar-kursen (dvs utbildade utryckningsförare) när de blir färdiga poliser. Då kan det bli så lustigt som jag bevittnade för ett tag sedan, att en polisbil parkerar mitt i korsningen med blåljusen på samtidigt som båda hoppar ut och byter plats. Såg lite udda ut... :wink:

(För den intresserade får man fortfarande köra brådskande, dvs så fort som möjligt men ej mot rött ex, och ej med blåljus på. För att köra trängande, med ljus och ljud, och bryta mot alla trafikregler krävs fullbordad kurs)

Personligen tycker jag inte att det kvaddas särskilt mycket polisbilar, sett till antalet mil man kör per dag inom polisen. Och sättet man kör på. Det är ju trots allt p-skador i de fullproppade garagen och skador efter gupp, kanter och hål (som man inte tar särskilt stor hänsyn till vid utryckning) som står för de stora kostnaderna, och inte de fåtalet totalkvaddade bilarna.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Personligen har jag ingen som helst empati för den/de som väljer att begå grova brott.....det finns så många andra som förtjänar den empatin.

Jag kan ha starka åsikter om hur polisens resurser används & de direktiv Polisen får från politiskt håll & visst finns det individer inom Poliskåren som borde söka sig ett nytt yrke....men, jag kommer alltid att ta dem som riskerar livet för vanliga medborgare i försvar....till skillnad från de som av olika anledningar leker rebell/outlaw & anammar slogans som "hata Polisen" & "ACAB" osv. För, handen på hjärtat.... when the shit hits the fan....vem ringer man då? Jo, Polisen !

Vad det gäller att preja fordon av vägen.... kör på! Statuera exempel ! Packet till kriminella behöver bli medvetna om att det finns konsekvenser. Ignorerar man andra människors rättigheter bör de egna rättigheterna automatiskt upphöra.
Användarvisningsbild
av Funk
Är det någon som titta lite närmare på klippet det länkas till ovan ? Vid ca. 55 sek under så agerar den arresterande polisen så urbota korkat att hela avdelning nästan kissat på sig av skratt.... att försöka krossa en ruta med skarpladdat tjänstevapen är tämligen korkat...men inte alls lika korkat som att tappa in vapnet i bilen med misstänkta i :roll:

/Thomas
av Linqid
Provocative skrev:Tror det framgår vart jag drar gränsen. Materiella skador får inte vara skäl att riskerar en annans hälsa. Men är personen bakom ratten/styret en fara för allmänheten så ska den stoppas enl mig. Däremot så borde inte en enskild polisman få ta det beslutet om han inte kan avgöra att det är omedelbar fara. Exempel att någon kör i hög hastighet på en tom landsväg är inte skäl för en enskild polis att knuffas.
Det lustiga i detta är ju att även polisen följer de gränserna som du vill dra (även om det givetvis kan vara befogat att riskera någons hälsa om fara föreligger för egendomer av stort värde). Väljer man att preja en MC av vägen med bil så finns det sannolikt andra bakomliggande orsaker än en i sammanhanget simpel fortkörning.
Givetvis ska poliser få fatta sina egna beslut. Vem är bättre lämpad att fatta ett beslut än någon som är på plats och följer det hela med sina egna ögon? Givetvis ska befäl ha ett finger med i spelet, vilket är så det fungerar idag. Det är det man har radioapparaterna till.
Provocative skrev:Lite som polisen i Norge. De kommer inte åt sina vapen utan att det getts tillåtelse från högre ort.
Vilket jag för allt i världen inte hoppas man inför i Sverige, då det är rent ut sagt korkat. I princip alla skjutningar som görs av poliser, åtminstone i västvärlden, är i nödvärn. Det är ytterst sällan man planerar att använda sitt vapen, och när man väl tvingas göra det är det oftast något som beslutas på bråkdelen av en sekund. Att då ha sitt tjänstevapen inlåst i bilen framstår för mig som lekman som oerhört meningslöst.
Användarvisningsbild
av uno83
Funk skrev:Är det någon som titta lite närmare på klippet det länkas till ovan ? Vid ca. 55 sek under så agerar den arresterande polisen så urbota korkat att hela avdelning nästan kissat på sig av skratt.... att försöka krossa en ruta med skarpladdat tjänstevapen är tämligen korkat...men inte alls lika korkat som att tappa in vapnet i bilen med misstänkta i :roll:

/Thomas
Haha, helt sjukt. Han har väl en batong som är gjord för att slå på saker med. Även om han inte har mantlat så är det ju rätt korkat att tappa in pistolen till buset.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]