anp skrev:Jo ibland undrar man över folks inställning och kunskap om en så viktig fråga som trafik och olyckor.
Enligt VV´s egna siffror beräknas kamerorna rädda 15-20 liv om året, ser man till satsade kronor tycker jag det är uselt låga siffror. Och helt bortkastade pengar sett till vägstandard mm i övrigt.
Det beror väl på vad man tycker ett sparat liv är värt i trafiken, eller rättare sagt olycksfall eftersom kamerorna gör att 60 personer slipper bli svårt skadade också.
Vad jag förstår har Vägverket beräkningsmodell där olycksfallen delas in i fyra kategorier; dödsfall, svårt skadade, lindrigt skadade och egendomsskador.
Kostnadsbesparingarna delas in i en objektiv del och subjektiv del. Den objektiva delen är materiella kostnader som sjukvård och produktionsbortfall. Den subjektiva delen är riskvärdering, dvs vad folk är beredda att betala för minskade risker i trafiken.
Jag har hittat en tabell som ser ut såhär, värderingar i miljoner kr:
Materialkostnader Riskvärdering Totalt
Dödad 1,3 17,1 18,4
Svårt skadad 0,65 2,6 3,28
Lätt skadad 0,065 0,12 0,18
Egendomsskada 0,014 - 0,014
(källa
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... varden.zip, tabell 87)
Så besparingarna som kamerorna ger rent materiellt sett blir 63 miljoner kr (17,5 liv x 1,3 milj plus 60 svårt skadade á 0,65 milj kr per skalle).
Sedan vad det är värt rent subjektivt utöver det att 77,5 personer slipper dö eller bli svårt skadade i trafiken är väl upp till var och en att bedöma, Vägverket har sin värdering. Men om ett olycksfall mindre är värt mer än 0,6 miljoner kr kan man nog motivera kamerorna ekonomiskt (kostnad kameror 110 miljoner (?) minus materiella besparingar 63 miljoner = 47 miljoner kr dividerat med 77,5 st olycksfall).