Det Cornelia tar upp är onekligen någonting som angår de flesta av oss bilister.
En lag som innebär att fotgängare & cyklister måste ha reflexer ? Kanske, det jag tycker är viktigast är att flytta över stor del av ansvaret på just fotgängare & cyklister. I dagsläget så är de i princip omyndigförklarade & ALLT ansvar ligger i praktiken på bilisten....vilket är helt fel. Speciellt här i Göteborg så märks det väldigt tydligt då vi ( vissa stads delar mer än andra) har gott om de som verkligen hatar allt vad bilar & bilister innebär & de använder sig av sin "omyndigförklaring" genom att demonstrativt plötsligt utan förvarning korsa vägbanor, skjuta ut barnvagnen i körbanan då de mycket väl vet att vi bilister inte vill köra på vare sig människa eller barn. De som inte tror mig kan ju ta en tur till Göteborg & köra runt i Haga, Linné & Majorna så förstår ni snart vad jag menar.... speciellt om ni kör XC90 eller annan SUV

.
Ansvars biten måste med andra ord vara jämbördig OCH stiftar man en "reflex" lag så
måste det oxå åtföljas av straff påföljd (varför inte lika jävla höga böter som vid fortkörning :)

) om man väljer att strunta i reflex (detta gäller ju alla lagar annars blir de verkningslösa).