...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
JSVARD skrev:
grammse skrev: Höj priset på flyget.
Njae, det håller jag inte heller med om.

Kommunikationer är det som skapar förutsättningar för jobb, och en förutsättning som kan skapa framgång för Sverige. Vi ligger illa till som det är i Europa, och ska man (som vi) ha nå't alls att göra med USA eller Sydeuropa måste flyget fortsätta vara ett alternativ.

Infrastruktur får gärna vara billig och enkel. Visst ska man göra den "grön", men på rätt sätt. Priserna mot oss konsumenter har ingenting med miljö att göra, utan är sätt att driva in skatter.

.
Vad jag menade är att planen spyr ut mycket avgaser. Politikerna som åker på våran bekostnad lär knappast drabbas av en ev höjning. De kan ta tåget istället för glida runt i privat flyg och dricka champagne.
Man kan ha direktlänk via dator så sparar vi in på en massa middagar oxå och efterfester på vuxen klubbar. :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Addekarlsson skrev:Om dom la ner energin på att åtgärda problem i mindre nogaräknade länder, så slapp vi sånt här.
Det lilla sverige kan åstadkomma är inte ens en droppe i havet, då grannländer spyr ut så enormt mycket mer.
Ryssland är ett sånt land, som skiter i allt, och bara spyr ut vad som helst i luften.

Mvh/ Adde
kan bara hålla med. och värst är nog kina, dom färdigställer ett nytt kolkraftverk I VECKAN i snitt. de ni!
av Addekarlsson
perjak skrev:Den dagen den sorgen. OM och när det skulle bli så har vi:
-ett betydligt högre löneläge
-en bilpark som drar betydligt mindre bränsle.
Det är nog dessvärre inte så enkelt, för detta förslag förväntas gå i bruk redan senast 2008. På så kort tid lär det inte hända så jättemycket med lönerna eller förbrukningen på alla bilar som rullar på svenska vägar redan.

Mvh/ Adde
av JSVARD
grammse skrev: Man kan ha direktlänk via dator så sparar vi in på en massa middagar oxå och efterfester på vuxen klubbar. :wink: :wink:
Svårt att åka (via direktlänk) till Boeing och fota deras nya flygplan för att göra animationer på det sedan. :???:

Dessutom gillar jag bjudsprit! :oops: :twisted: :wink:
av varri
om ja säger så här: "I huvudet på Fredrik Reinfeldt" skulle bli världens kortaste film.

Inte bara i hans huvud, utan de flesta politiker. Tur man fick ut 1000 kr extra på lönen typ, så de kan plocka av mig 2-3k bara för att ha en kärra så man tar sig till jobbet. Min lilla stad mitt i skogen är inte berikad med tunnelbanor åt alla håll å kanter.
av Addekarlsson
Min lilla håla är inte ens berikad med buss.... Eller jo, det är den, men jag möter den enda turen som går på morgonen, och jag möter den enda turen som går på eftermiddan....
Kul läge om det skulle bli en skattehöjning...
Byt bil kommer vissa säga, men nej, det är inget alternativ. Ren-/älgbowling vintertid, då vill jag ha en tung säker bil, så jag vet att jag har en chans att klara mig om det smäller.

Min gissning är att antalet arbetslösa kommer öka avsevärt om detta går igenom, då många kommer "tjäna" på att gå hemma och slippa ta sig till jobbet med bil.
OBS! Denna gissning är helt utan grund, utan bara just en vild gissning sett ur egen situation...

Räkneexempel:
Bilen drar 1,27 per mil i snitt (baserat på uträkningar sen jag köpte bilen).
Jag har 5 mil till och från jobbet.
Jag jobbar i snitt 21,63 dagar i månaden, utslaget på ett år.
Det blir följande:
1,27 x 5 = 6,35 liter per dag.
6,35 x 21,63 = 137,35 liter i månaden.
137,35 x 12 = 1648,2 liter om året.
1648,2 liter x 20 kr per liter soppa (räknar på 20 kr, då ingen vet vart nivån kommer hamna, bara passera 20 kr per liter) = 32964 kr om året.
32964 / 12 = 2747 kr i månaden, bara för soppan....

Jämfört med nuvarande:
1648,2 liter om året x 11,99 kr per liter (dagens pris på Statoil) = 19761,92
19761,92 / 12 = 1646,83 kr i månaden på soppa

Skillnad: 2747 - 1646,83 = 1100,17 kr i månaden.

Då kör jag knappt nånting utanför arbetet, för jag anser mig inte ha råd som det är. Så ytterliggare skatt på bensin är helt vansinningt, då detta kommer innebära att mitt hushåll får lida enormt.
Jag kör som sagt 5 mil om dan. Min sambo kör 10 mil om dan, den komemr svida än mer....
Jag har ej heller tagit hänsyn till mina 25 dagars semester, eftersom jag sällan har mer än en eller två veckor semester på ett år (avigsidan med att vara chef...) Sambon har det bättre, för hon är lärarinna, så hon är ganska mycket ledig i alla fall. Det lindrar för plånboken.

Min sambo kan åka buss på morgonen, men det är värre på eftermiddan. Antingen får hon sluta tidigare varje dag, eller gå och vänta i 2 timmar på en buss varje dag, för att komma hem.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av camaro69
Va f-n.

Ni har ju valt att bosätta Er i en "håla".

Det kostar lika dj---la mycket att bo nära stan. Ska man in till stan så är det trängselskatter och en satans massa pålagor (ex.vis dyrare försäkring m m).

Alla inskränkta tycks tro att tunnelbanan går överallt bara för att man bor i närheten av stan. Tvärförbindelserna är synnerligen urusla i vår stad.

Skulle gärna byta med Er, så man slapp köer och satans he----tes bostadspriser.

Fanns det arbete skulle jag dra från stan på stört.

:evil:
av Addekarlsson
Ja visst har jag valt att bosätta mig här själv. Men, jag bosatte mig där det fanns jobb för mig. Likaså med min sambo.

Och jag vet precis hur det går till i storstäder, då jag bott i stockholm/uppsala hela mitt liv fram till oktober 2000. Det var i alla fall 28 år jag bodde i storstad.
Så nog vet jag att det inte är en dans på rosor jämt.

Jag var mycket nöjd när jag fick flytta från storsstadseländet. Men det var ju inget snack om såna här skattehöjningar på bensin då....
Med facit i hand idag, så vet jag inte om jag hade flyttat från storstan till glesbygden ärligt talat.
För i/utanför uppsala gick det bussar i alla fall....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Driver64
Men får man inte redan nu göra reseavdrag i deklarationen för resekostnader till/från arbetet om man bor där det inte finns bra kollektivtrafik? Det pratas ju nu om att reseavdraget ska höjas för att "kompensera" för dyrare drivmedel och då är det väl ingen större fara på taket om man bor lite avsides?
av Addekarlsson
Jo, man får göra det. Men, systemet för reseavdrag är lite snett....
Det reseavdrag man gör, läggs ju som inkomst, och större delen av avdraget ät då upp av totalen i deklarationen.
Räknades reseavdraget separat, så vore det nån vits med det.

Men vi får se vad som blir av det hela när det är klart. För det är ju trots allt inte säkert att det blir nån skattehöjning ännu. Jag hoppas vi slipper. För det är ju trots allt oerhört många i hela landet som kommer bli lidande.

Mvh/ Adde

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]