...

Moderator: Moderatorer

av anp
ER skrev:Det "nya" sätter är betyligt sämre samt mindre tyligt och man måste fått hjänsläpp för det enda som är tydligt nog är det gammla sättet där man skall hantera/anse rondell/cirkulationsplats som 4-vägskorsning och använda blikers därefter för att blinka när man ändå bara skall rakt igenom en rondell är ju till ingen nytta alls.
På vilket sätt, och för vilka var det tydligare med det gamla sättet att blinka i cirkulationsplats?

Dagens regler är väldigt enkla och tydliga, och ger inga möjligheter till feltolkning sålänge man faktiskt blinkar inför utfart ur cirkulationen.

Att betrakta en cirkulationsplats som 4-vägskorsning ur blinkerssynpunkt, är att verkligen försvåra möjligheten att tolka vart en bilist i cirkulationen avser att köra.

Och för vem/vilka, blinkar man Vänster ( enligt de gamla reglerna ) vid vänstersväng?

Bakomvarande, svarade någon i en annan tråd. De bakomvarande i en cirkulationsplats, är väl de som har absolut minst nytta av att veta vart framförvarande avser köra.
Vore det i en riktig 4-vägskorsning/avfart/anslutande väg..., kan jag köpa förklaringen. men inte i en cirkulationsplats.
Användarvisningsbild
av ER
Det är ju solklart varför dem gammla är bättre, tydligare och smidigare på alla vis, skall du svänga 270 grader så ser ju den som kommer därifrån redan innan du ens kört 180 grader att du skall in där han kommer ifrån och kan med lite smidighet hinna ut tidigare än med dom nya och mindre tydliga reglerna som tvingar en att avvakta längre än nödvändigt och orsakar enbart mer proppar och mindre flyt i trafiken.
Samma med den som kommer från 180 grader och du skall 180 grader, inget tecken= du skall ut där han kommer från och kan ut innan du ens kört 90 grader. Jag köper på inget sätt att dom nya är smidigare, köper bara att dom är mer förvillande för det finns ingen som helst anledning att ge högertecken om du skall rakt fram efter rondellen, det är bara när du skall höger direkt eller ut 270 grader som det är logiskt. Är du trotts dessa tydliga signaler osäker på var bilen kommer från pga att du själv inte hängt med så är det bara att avvakta och se vad den gör innan du själv agerar.
Sen att man numer får hålla högerfil och göra vänstersväng är ytterligare en av alla hjärnsläpp dom fått för det är ju logiskt att hålla vänsterfil om man skall vänster eller skall ut 270 grader om man så vill. Skall man då rakt fram men senare vänster i korsningen efter rondellen så håller man logiskt vänsterfil om så är tillåtet och då blir man påkörd av den som skall vänster fast håller högerfil och tack vare urbota dumma regler att den som helt korrekt håller vänsterfilen får se upp för felseglaren som klarar sig undan fast det är han som gör fel som håller höger fast skall till vänster i rondellen och i grund och botten är ev. orsak till sammanstötning pga körsättet att välja fel fil, därmed inte sagt att den som skall rakt fram är helt ansvarslös men ansvaret borde helt och hållet ligga på den som skall vänster fast håller fel fil just pga detta.
Användarvisningsbild
av jihed
Det som är lite galet med det "nya" är ju som nån skrev att man kan ta ytterfilen hela vägen runt. Tar men innerfilen, och tex ska svänga vänster så ska man ju först "bya fil". Vid filbyte ska du lämna företräde för dom i ytterfilen. Så kommer det nån i ytterfilen och kör in i dej, när du "byer fil" (vid utfart i vänstersvängen) så är det ditt fel.. Antar jag. Så vill man undvika det kan man helt enkelt vara irriterande och alltid ta ytterfilen vart man än ska. :???:
av anp
ER skrev:Det är ju solklart varför dem gammla är bättre, tydligare och smidigare på alla vis, skall du svänga 270 grader så ser ju den som kommer därifrån redan innan du ens kört 180 grader att du skall in där han kommer ifrån och kan med lite smidighet hinna ut tidigare än med dom nya och mindre tydliga reglerna som tvingar en att avvakta längre än nödvändigt och orsakar enbart mer proppar och mindre flyt i trafiken.
Om jag är i färd med att köra in i cirkulationen, så är inte mitt fokus på vart den som är på andra sidan rondellen, är på väg.
Jag vill veta vart den som är intill min infart är på väg.
Och med ditt resonemang om tecken vid färd rakt fram/vänstersväng, kan jag aldrig vara säker på vart denne avser köra då.

Om denne däremot blinkar Höger före den utfart denne tänker köra ut ur cirkulationen i, så kan jag i vart fall vara ganska säker på vart denna skall. Och kanske slippa stanna helt innan infart i cirkulationen.
ER skrev:Samma med den som kommer från 180 grader och du skall 180 grader, inget tecken= du skall ut där han kommer från och kan ut innan du ens kört 90 grader.
Hur vet föraren rakt fram, att jag som kör i cirkulationen, utan att ge tecken, verkligen skall rakt fram?
Jag kanske bara låter bli att ge tecken då jag skall Vänster...
ER skrev:Jag köper på inget sätt att dom nya är smidigare, köper bara att dom är mer förvillande för det finns ingen som helst anledning att ge högertecken om du skall rakt fram efter rondellen, det är bara när du skall höger direkt eller ut 270 grader som det är logiskt.
Varför ge tecken vid färd direkt till Höger, eller vid färd till Vänster. Men inte rakt fram? Varför göra skillnad på trafikanter och deras rätt till information om vart du skall köra?
De rakt fram har väl samma rätt till information om vart du ska, som de till Höger/Vänster.

Jag medger att det kan kännas fel att i en "rak" färdväg genom en liten cirkulationsplats, ge högertecken. Men jag förstår och stödjer till fullo tanken bakom regelverket.
ER skrev:Är du trotts dessa tydliga signaler osäker på var bilen kommer från pga att du själv inte hängt med så är det bara att avvakta och se vad den gör innan du själv agerar.
Tydliga signaler!? I ena fallet skall man ge signal, och i nästa inte alls.
Och det kallar du tydligt!?

De nya reglerna är mycket tydliga på den punkten. Du ger tecken, alltid, vid utfart ur cirkulationen. Om inget tecken ges så avser man att fortsätta genom cirkulationen.
Det är inte helt ovanligt att man kör "flera" varv genom cirkulationen ifall man missat en utfart eller är osäker på vart man skall köra.
ER skrev:Sen att man numer får hålla högerfil och göra vänstersväng är ytterligare en av alla hjärnsläpp dom fått för det är ju logiskt att hålla vänsterfil om man skall vänster eller skall ut 270 grader om man så vill.

Skall man då rakt fram men senare vänster i korsningen efter rondellen så håller man logiskt vänsterfil om så är tillåtet och då blir man påkörd av den som skall vänster fast håller högerfil och tack vare urbota dumma regler att den som helt korrekt håller vänsterfilen får se upp för felseglaren som klarar sig undan fast det är han som gör fel som håller höger fast skall till vänster i rondellen och i grund och botten är ev. orsak till sammanstötning pga körsättet att välja fel fil, därmed inte sagt att den som skall rakt fram är helt ansvarslös men ansvaret borde helt och hållet ligga på den som skall vänster fast håller fel fil just pga detta.
Och om den som ligger i högerfil, nyss körde in i cirkulationen, och skall rakt fram. Vems är felet då?
Just dessa situationer har jag inte tänkt på så mycket, men jag kan svårligen tänka mig att den som byter fil utan att se sig för. Kan vara "oskyldig" till en ev, krock.
Användarvisningsbild
av ER
anp skrev: Hur vet föraren rakt fram, att jag som kör i cirkulationen, utan att ge tecken, verkligen skall rakt fram?
Jag kanske bara låter bli att ge tecken då jag skall Vänster..
Det är dom nya sämre reglerna som förvillar på den punkten i kombination med lättja att inte ge tecken som många dras med öven vid omkörning.
anp skrev:Varför ge tecken vid färd direkt till Höger, eller vid färd till Vänster. Men inte rakt fram? Varför göra skillnad på trafikanter och deras rätt till information om vart du skall köra?
De rakt fram har väl samma rätt till information om vart du ska, som de till Höger/Vänster.
Det har dom ju, rakt fram =inget tecken för det finns ingen anledning att normalt ge tecken vid färd rakt fram även om det svänger lite, men kan kanske skulle använda varningsblinkers 24/7 för att gör det ännu tydligare. Höger ger man ju signal att jag skall höger, vänster likaså.
anp skrev:Tydliga signaler!? I ena fallet skall man ge signal, och i nästa inte alls.
Och det kallar du tydligt!?

De nya reglerna är mycket tydliga på den punkten. Du ger tecken, alltid, vid utfart ur cirkulationen. Om inget tecken ges så avser man att fortsätta genom cirkulationen.
Det är inte helt ovanligt att man kör "flera" varv genom cirkulationen ifall man missat en utfart eller är osäker på vart man skall köra.
Kan det bli mycket tydligare än rakt fram=inget tecken, vänster man ger vänster tecken, höger man ger högertecken.

Finns ingen som helst anledning att ge tecken vid färd rakt fram eller betrakta en korsning som är rund(rondell) som egen väg.
Bara gjort för att ytterligare bara ett exempel på saker man kommit på för att förvirra och försvåra framfarten.
anp skrev:Och om den som ligger i högerfil, nyss körde in i cirkulationen, och skall rakt fram. Vems är felet då?
Just dessa situationer har jag inte tänkt på så mycket, men jag kan svårligen tänka mig att den som byter fil utan att se sig för. Kan vara "oskyldig" till en ev, krock.
Båda är skyldiga att hjälpa varrandra/ha uppsikt vad den andra befinner sig och anpassa sig efter detta men den som håller höger vid färd vänster är mest skyldig pga fel val av körfält och den som är på väg in har väjningsplikt mot den som redan i ditt exempel är på väg över till höger körfält för vidare förd rakt fram men får en bil i sidan.
Användarvisningsbild
av Driver64
Många cirkulationsplatser har buskage eller annan "dekoration" inuti rondellen som gör det omöjligt eller svårt att se från vilken anslutning en bil har kört in i cirkulationsplatsen.

Antag nu följande med det "gamla" sättet att ge tecken (med en rund urtavla som symboliserar cirkulationsplatsen):
Bil A kör in i cirkulationsplatsen vid kl 6 och avser att lämna den vid kl 9 och blinkar då vänster.
Bil B kör in i cirkulationsplatsen vid kl 3 och avser att lämna den vid kl 9 och blinkar då inte alls eftersom denne ska "rakt fram".
Bil C kör in i cirkulationsplatsen vid kl 3 och avser att lämna den vid kl 6 och blinkar då vänster.

Jag närmar mig cirkulationsplatsen vid kl 9 och vill köra in i cirkulationsplatsen.

Bil A dyker upp bakom buskaget utan blinkers och lämnar cirkulationsplatsen vid kl 9. Surt, då hade jag ju inte behövt stanna...
Bil B dyker upp bakom buskaget med vänsterblinkers och lämnar cirkulationsplatsen vid kl 9. Äsch, jag hade ju kunnat köra in i cirkulationsplatsen lite tidigare då...
Bil C dyker upp bakom buskaget med vänsterblinkers och passerar framför nosen på mig och lämnar sedan cirkulationsplatsen vid kl 6. Vilken tur att jag inte körde in i cirkulationsplatsen för då hade vi krockat...

Bil A och B ska till samma ställe men ger olika tecken till mig.

Bil B och C ger samma tecken till mig men de ska till olika ställen.

Jag tycker det "nya" sättet att enbart blinka höger då man tänker lämna cirkulationsplatsen är tydligare.

Under en övergångsperiod (60 år eller så) kommer det dock att råda förvirring ända tills alla som kör efter det gamla systemet har fasats ut... :wink: Ta det försiktigt tills dess! 8)
av anp
Då Driver dödade diskussionen med sitt fina inlägg, lyfter jag debatten med ett nytt.

Körde genom en större 2 filig cirkulation idag, med 2 filiga utfartsvägar.
Jag avser köra rakt fram, och precis då jag kör in i cirkulationen kommer det en Röd minivan från mitt Vänster, i innerfil.
Vi ligger således bredvid varandra förbi min första utfart, och minivanens andra utfart. Anade att föraren avsåg svänga ut vid samma utfart som mig, och höll igen lite på gasen för att se vart och hur han tänkte köra.
Blinkar Höger och påbörjar min utfart rakt fram ur högerfil, och får slå på en tvärnit då minivanen helt plötsligt också börjar köra ut ur cirkulationen i min högerfil.

Föraren av minivanen har tydligen helt missat att han inte är ensam i cirkulationen, och har också svårt att hålla sig i sin fil. Utfarten består av 2 filer precis som cirkulationen, varför då tränga sig in i högerfilen samtidigt som annan trafik kör där?

Blinkade gjorde han faktiskt, men först efter att han påbörjat filbytet.

Cirkulationen har faktiskt tillåten vänstersväng genom högerfilen, vilket jag brukar utnyttja vid mycket trafik, just p.g.a risken för ovanstående ( med undantag för filbytet vid utfart ).
Men försöker bättra mig genom att nyttja Vänster körfält vid vänstersväng.
Oftast i onödan då alla anslutande ändå stannar trots ledig högerfil, vilket i.o.f.s underlättar min utfart...

Hade varit intressant att fråga föraren av minivanen varför han nyttjade vänsterfil hela vägen runt, och sedan helt oväntat bytte till högerfil precis under utfarten trots att där redan fanns ett fordon. Vänsterfilen var ju ledig, och ledde till samma ställe som högerfilen.

En annan lustig detalj som jag sett flera gånger den här sommaren, men ej tidigare i någon större omfattning, konstigt nog.
Är att förare som väntar vid rött ljus rakt fram, kör genom korsningen då grönt ljus slår om i vänsterfilen.
Ingen olycka har skett än, men det är väl bara en tidsfråga.
av GrandDanoise
Driver64 skrev: Jag tycker det "nya" sättet att enbart blinka höger då man tänker lämna cirkulationsplatsen är tydligare.
_"Jag kör ska köra in kl:6, en bil kommer ifrån kl:12 utan blinker... Vart ska han? Jag stannar... Han blinkar till höger och kör ut kl:6...
Skit.. Jag stannade helt i onödan och får börja om på 1:an! :cry:

Brukar INTE diskutera rondeller i vanliga fall (är trafiklärare), för alla kör ändå runt som mongos! 8)

/D
av anp
En trafiklärare i tråden, spännande.

Så med de gamla reglerna hade hans färdväg varit tydligare?
Användarvisningsbild
av camaro69
GrandDanoise skrev:
Driver64 skrev: Jag tycker det "nya" sättet att enbart blinka höger då man tänker lämna cirkulationsplatsen är tydligare.
_"Jag kör ska köra in kl:6, en bil kommer ifrån kl:12 utan blinker... Vart ska han? Jag stannar... Han blinkar till höger och kör ut kl:6...
Skit.. Jag stannade helt i onödan och får börja om på 1:an! :cry:

Brukar INTE diskutera rondeller i vanliga fall (är trafiklärare), för alla kör ändå runt som mongos! 8)

/D
Det var pedagogiskt.
En stilla undran är: Hur kör ett mongo? :wink:

Jag har inte sett några sådana köra bil. Men du kanske har dom som kunder? I så fall ett mindre taktfullt sätt att uttrycka sig om kunderna och dess sjukdom :shock:

Jag äger en Volvo V60 av årsmodell 2020[…]

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]