...

Moderator: Moderatorer

av rid54
PaNi skrev:
joel80 skrev:Räcker det med att släppa gasen, vilket det oftast gör om avståndet är rimligt, blir jag inte lika butter, även om mina staplar tar skada av att behöva accelerera upp igen. :D
Precis vad jag tänkte skriva men såg att jag inte var ensam om åsikten. Självklar anpassar jag mig till andra trafikanter, men om någon går ut i vänsterfilen och missbedömer min fart så grovt att jag tvingas bromsa blir jag sur och visar mitt missnöje med ljud, ljus och ett provocerande kort avstånd i ett förmodligen meningslöst försök att uppfostra egoisten i den andra bilen. Släppa gasen tillfälligt må va hänt, men att bromsa, då är gränsen passerad.
Troligen är det sådana fall som regleras i trafikförordningen eller vad den heter nuförtiden. Man får inte påbörja omkörningar hursomhelst, inte onödigt störa och andra saker. Om den "ikappkommande" har typ 300+meter på sig att släppa gasen så känns det inte som man "stör i onödan" när man påbörjar en omkörning. Vissa av dessa ikappkommande har andra åsikter och tror att de kan förånga störningsmomentet med sina strålkastare. För att undvika att bli missförstådd vill jag poängtera att jag är posititivt inställd till att inte hindra andras framfart (oavsett hur fort de kör), men alla måste få chansen att utnyttja vägens körfält när behov finns.
av NilsO
Om hastighetsbegränsningen är 110, jag kör 110 och jag t ex behöver köra om en eller ett par lastbilar och det inte är några bilar i närheten bakom så gör jag det. Skulle då någon som kör avsevärt fortare än 110 komma ikapp mig så har jag inga problem med att de får sakta ner lite, snarare än att jag t ex saktar ner och tränger mig in mellan två lastbilar för att släppa förbi.

Det är ingen rättighet att köra mycket fortare än hastighetsbegränsningen. De som har den rätten har också blåljus, och för dem flyttar man sig såklart.
Användarvisningsbild
av joel80
NilsO: Allt beror ju på hur långt det är mellan lastbilarna.

Något som hänt mig flera gånger är att jag kör in den första, ser att det kommer kanske 3-4 bilar bakom mig som kör fortare, går in mellan lastbilarna då det finns plats att hinna släppa förbi ett par stycken, sen måste jag bli utsläppt igen för att inte själv behöva bromsa in från 110km/h till typ 85/90km/h. Då blir jag jävligt sur om jag inte blir insläppt mellan bilarna. I de lägena kan jag pressa mig ut trots att bilen bakom försöker stänga luckan när jag börjar blinka.

Är det bättre att jag i de lägena inte flyttar mig alls kan jag fråga mig? Ligger jag kvar i vänster körfält mellan lastbilarna slipper jag ju problemet.. jag tror att många resonerar så när de har flera bilar bakom. Jag vill inte vara den stoppklossen och släpper förbi de som hinner förbi under tiden jag närmar mig andra lastbilen. Men där vill jag gärna att min hänsyn blir besvarad.. de bakom ser ju att jag har flyttat mig tidigare, och bör förstå att jag gör detsamma så fort jag kommer om lastbilen jag har framför. Med lite förståelse i de här lägena skulle trafiken flyta bättre, och fler skulle "våga" gå in i högerkörfältet för att släppa förbi mellan sina egna omkörningar om de visste att de kan bli utsläppta när de ska köra om nästa.

Tänk på det när ni ligger i en liten kö av bilar som vill om, och en bil framför har flyttat sig åt sidan mellan två som kör saktare än honom/henne. Visa hänsyn om den kommer ikapp fordonet framför sig när du är på väg att komma ikapp.. ge en liten lucka så den kan få komma om. Visar du hänsyn kommer du troligen bli belönad med visad hänsyn från den föraren.
av rid54
Hänsyn är det avgörande. Samt att alla håller vettiga avstånd, vilket tyvärr tycks bli glömt i vissa sammanhang. Just omkörande i kanske 110+ tycker jag chansar hej vilt med korta avstånd. Punka, motorkrångel, minsta tvekan hos en förare och smällen är ett faktum.
av Droopy
Mwi skrev:Ett lika stort irritationsmoment är den gruppen av bilister som inte använder sin blinkers vid filbyte. Känns som hälften av bilisterna bara går ut i vänsterfilen på motorvägen, utan att använda backspegel eller blinkers. Och då erkänner jag att jag använder helljuset, men aldrig vid den typen av omkörning du beskriver. Där är det ju bara att släppa gasen :D om man kommer fortare.
Det beror ju mycket på avståndet till bakomvarande, har jag 100m till en bakomvarande bil struntar jag fullständigt i blinkersen.
Användarvisningsbild
av joel80
Ett problem i t.ex Stockholmstrafiken är att ofta när man drar igång blinkers för att byta fil blir plötsligt luckan man tänkt sig byta till väldigt mycket mindre!
Jag förstår att vissa blinkar sent eller skippar blinkersen efter ett par sånna.. det är sjukt irriterande.
av rid54
Ja det är ju lustigt hur vissa tycks må dåligt av att ett fordon hamnar framför dem... Runt Stockholm finns det rätt mycket avarter, tyvärr. Vill man få upp blodtrycket kan man iaktta hur många använder just blinkers... Min favorithatobjekt är bilister som kör i normal fart mot en korsning där det finns en "svängfil". Strax innnan den filen börjar, så bromsar de och saktar in utan att blinka och sedan så slår de på blinkers när de väl kommit in i svängfilen och stannar för att invänta mötande.... Förstår inte hur de tänker måste jag erkänna.
Användarvisningsbild
av Perc
Helt normalt här också. Blinkers är nåt man slår igång när man redan grupperat in i svängande fil och inte längre har någon annanstans att ta vägen. Jag brukar stänga av blinkersen ungefär där, för den är ju onödig vid det laget.

Hur många här har annars råkat ut för att få en bil bredvid sig preciiis när man kommer ikapp en långtradare/husvagn/etc på motorvägen och det börjar bli dags att byta fil? Det är ett i-landsproblem jag vet, men det är tröttsamt att behöva ta ur farthållaren. En enda gång hände det otänkbara - föraren i grannfilen såg vad som höll på att hända och pinnade på lite så det blev en lucka. Sånt tackar vi för. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske var jag.. ;) Jag brukar kunna öka lite om jag ser att det kommer tajmas dåligt. Ser man det i tid och har lite känsla för tajming behövs det inte speciellt stor fartändring för att man ska slippa situationen.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]