...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Mabuse skrev:70km/h genom tätbebyggt bostadsområde, bara för att barnen som ska släppas av vid dagis inte ska missa frukosten? Det kallar jag inte liv och död.
Hur ofta händer det tror du?

Det finns rötägg inom alla arbetsområden.

Tänk på att en Polis riskerar sitt liv vid varje utryckning bara på själva framkörningen (speciellt trängande fall). Det gäller alla blåljusenheter. Det är ju ingen lek att "tränga" sig fram genom trafiken och köra genom trafikkorsningar (på rött) och sen kanske behöva köra 160-200+ på t.ex motorvägen. Jag tycker att folk borde vara mer tacksamma istället!
Användarvisningsbild
av Mabuse
XC90_Executive skrev:
Mabuse skrev:70km/h genom tätbebyggt bostadsområde, bara för att barnen som ska släppas av vid dagis inte ska missa frukosten? Det kallar jag inte liv och död.
Hur ofta händer det tror du?
Det har jag ingen uppfattning om. Jag har bara sett att det hänt, jag kan inte uttala mig om frekvensen.

Det finns rötägg inom alla arbetsområden.
Det är lustigt, för jag trodde att poliser är utvalda för att de har en högre moral än medelsvenson. Om det är så att det inte finns något sådant urvalskriterie för att bli polis, vad är det som hindrar polisen att infiltreras av oärliga personer? Jag menar... titta bara hur gott om pedofiler det verkar finnas inom den katolska kyrkan.
Förresten, jag har hört om en del poliser som sitter och ljuger sig blåa i tingsrätten. Så tydligen har du rätt. Rötäggen finns inom alla arbetsområden.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja men köra bil under utryckning är det tydligen bara ett fåtal som kan enligt min uppfattning i allafall :-O)
av llesrof
Det har jag ingen uppfattning om. Jag har bara sett att det hänt, jag kan inte uttala mig om frekvensen.
Det finns rätt många privatpersoner som också kör för fort. Två fel ger inte ett rätt.
Det är lustigt, för jag trodde att poliser är utvalda för att de har en högre moral än medelsvenson. Om det är så att det inte finns något sådant urvalskriterie för att bli polis, vad är det som hindrar polisen att infiltreras av oärliga personer?
Det finns nog inget sådant urvalskriterie, möjligen att de psykologiska testerna avslöjar en del om aspirantens moral. Och medelsvensson..? Polisenkåren skall väl ändå avspegla ett snitt av samhället? Ohederliga personer finns överallt, kolla bara på alla fortkörare utanför skolor och i tätbebyggt område!
Jag menar... titta bara hur gott om pedofiler det verkar finnas inom den katolska kyrkan.
Det kan ju också vara så att en viss kultur ger ett visst beteende. Med tanke på att katolska präster skall leva i celibat så frodas nog en sexuell frustration som tar sig de mest märkliga uttryck.
Förresten, jag har hört om en del poliser som sitter och ljuger sig blåa i tingsrätten. Så tydligen har du rätt. Rötäggen finns inom alla arbetsområden.
Jag har hört talas om andra som också ljuger sig blåa i rätten för att slippa stå för vad de gjort. De är många fler än poliserna. Men visst kan man förvänta sig mer av poliser än andra. De skall trots allt se till att vi andra följer lag och ordning. Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att den genomsnittliga polisen håller sig mer till lagen än andra. I värsta fall kan jag tro att de är precis lika lydiga som resten av befolkningen. Om 99 vanliga personer och en polsi kör för fort eller något annat dumt så kan man ge sig fan på att det bara är polisen som uppmärksammas. Jag tror helt enkelt inte att poliser är värre än andra, de bara uppmärksammas mer. Det är alltid tacksamt att hacka på en polis så att man själv kan känna sig duktig.
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev:
Det finns rätt många privatpersoner som också kör för fort. Två fel ger inte ett rätt.
Nej, inte år något håll. Men som representantar för lag och ordning, tycker åtminståne jag att poliser ska föregå med gott expempel. Speciellt när de är i tjänst.
Det är lustigt, för jag trodde att poliser är utvalda för att de har en högre moral än medelsvenson. Om det är så att det inte finns något sådant urvalskriterie för att bli polis, vad är det som hindrar polisen att infiltreras av oärliga personer?
Det finns nog inget sådant urvalskriterie, möjligen att de psykologiska testerna avslöjar en del om aspirantens moral. Och medelsvensson..? Polisenkåren skall väl ändå avspegla ett snitt av samhället?
Det hoppas jag verkligen inte. Jag vill kunna känna mer förtoende för en polis än en medelsvenson jag möter på gatan. Är det för mycket begärt?

Ohederliga personer finns överallt, kolla bara på alla fortkörare utanför skolor och i tätbebyggt område!
Där mer än någon annanstans är det befogat att sätta upp fartkameror som är aktiva dygnet runt, 24/7. Inte fartkameror ute i obygden som ändå bara är aktiv 1 timme per dygn. Statistikt sett borde jag fastnat på kamera med MC:n vid det här laget, men enda gången jag sett den blixtra var när jag blev omkörd av en hetsporre i en turbo-Passat när jag var ute med bilen (i laglig hastighet som oftast när jag kör bil).
Jag menar... titta bara hur gott om pedofiler det verkar finnas inom den katolska kyrkan.
Det kan ju också vara så att en viss kultur ger ett visst beteende. Med tanke på att katolska präster skall leva i celibat så frodas nog en sexuell frustration som tar sig de mest märkliga uttryck.
Visst, men i hela organisationen bakom dem ända upp till nuvarande Påven finns det direktiv att eventuella oegentligheter ska sopas under mattan och mörkas upp. Lyckligtvis finns inte dessa hos polisen. Så vitt jag vet i alla fall.
Jag har hört talas om andra som också ljuger sig blåa i rätten för att slippa stå för vad de gjort.
Det är rätt så stor skillnad faktiskt. En åtalad person som ljuger i rätten begår inte mened. Han kan blå-ljuga hur mycket han vill, och det är inte straffbart, för det är rättens uppgift att avgöra hans skuld i det han är åtalad för.
Däremot måste rätten kunna lita på att vittnesmål är korrekta. Därför avlämnar vittnen en vittnesed, och är därefter skyldig att inte ljuga. Det är därför som mened är belagt med fängelsestraff.

De är många fler än poliserna.
Det är sällan som poliser är åtalade, speciellt för saker de gjort under tjänsteutövning. Däremot är poliser ofta vittnen, speciellt i trafikärenden, där det är deras förbannade skyldighet att tala sanning. En enda polis som ljuger i rätten är orsak till rättsröta och saboterar allmänhetens tilltro till rättsväsendet.
av llesrof
Mabuse... du har helt rätt i att man borde kunna förvänta sig mer av de som har i uppgift att tillse att lag och förordningar följs, än av pöbeln som i många fall bara bryr sig om sina egna intressen. På så sätt är det värre när en polis begår ett brott än om du eller jag skulle göra det. I praktiken faller detta då, i alla fall jag, tycker att alla skall vara lika inför lagen. Dessvärre verkar polisens "kåranda" innebära att de håller varandra om ryggen och mycket elände tystas ned. Detta kan jag dock ha en viss förståelse för då jag tror att det växer fram en väldigt speciell kamratskap inom denna yrkesgrupp. Men det är ingen ursäkt för att bära sig illa åt. Kollar man på polisväsendet idag så verkar fokus ligga mer på jämnställdhet än att man får in vettigt folk. Jag menar inte att Ida, Marie, Muhammed och Karim kommer att göra ett sämre jobb än de kortklippta ariska praktexemplaren (ja, jag var ironisk) man oftast ser i polisuniform, men fokus borde ligga på annat än vad man har mellan benen och vilken hudfärg man har. Det är ett stort problem att förtroendet för polisen är lågt och ett ännu större problem att polisen inte verkar göra så mycket åt det.
av *pettson*
Utan att ta ställning för eller emot på nåt sätt i diskussionen..

En skön bild tagen i motala när polisen hade *ryckt ut*.. :wink:
Det visar att en del förare har extremt mycket kvar att lära innan dom är experter på utryckning.
Tur att allmänheten stannade sina bilar och puttade på så biljakten kunde fortsätta..

Bild

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]