- mån 07 jan 2013, 13:44
Hej, min Volvo ska tydligen dra 7,0L/100km blandad körning, men enligt mätaren på instrumentpanelen så drar min bil bara ca 0,7 på Essingeleden när man kör 70Km/h på femmans växel. Är dessa blandad körning bara fantasisiffror från Volvo, eller innebär blandad motorväg ;)
I övrigt när jag blandar dvs när jag kör runt i söderort på 30/50 vägarna så drar den nog bara under 10L/100km i nerförsbackarna annars ligger den konstant runt det dubbla, är det normalt?
Som det är nu har jag inte riktigt koll på hur mycket bensin jag brukar, jag tankar ofta när det är billigt och har inte 100% koll på vad bilen verkligen drar, hur exakt är mätningen som görs?
Jag snittar 18Km/dag (jobbet tur&retur) fem dagar/vecka
80% 70Km/h 15% 30Km/h 5% 50Km/h .
I övrigt kör jag inget alls på helger eller fritid.
Enligt Volvos blandade tanke så borde mina 18Km/dag (90Km/vecka)
6,3L/Vecka.
Det känns mer som 10L tycker jag när jag tittar på tankmätaren (pilen).
Hur mycket soppa tycker ni att jag bör kunna klara mig på varje vecka?
/Joakim
I övrigt när jag blandar dvs när jag kör runt i söderort på 30/50 vägarna så drar den nog bara under 10L/100km i nerförsbackarna annars ligger den konstant runt det dubbla, är det normalt?
Som det är nu har jag inte riktigt koll på hur mycket bensin jag brukar, jag tankar ofta när det är billigt och har inte 100% koll på vad bilen verkligen drar, hur exakt är mätningen som görs?
Jag snittar 18Km/dag (jobbet tur&retur) fem dagar/vecka
80% 70Km/h 15% 30Km/h 5% 50Km/h .
I övrigt kör jag inget alls på helger eller fritid.
Enligt Volvos blandade tanke så borde mina 18Km/dag (90Km/vecka)
6,3L/Vecka.
Det känns mer som 10L tycker jag när jag tittar på tankmätaren (pilen).
Hur mycket soppa tycker ni att jag bör kunna klara mig på varje vecka?
/Joakim