Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Köpte en garderob i förrgår som passar perfekt för oss i hallen. Nackdelen med den är att hängaren bara tål 10kg.
Detta kunde man snabbt lista ut varför.
Baksidan på garderoben är en sådan dära tunn skiva som man spikar fast. Sådana som mer eller mindre finns på alla IKEAS skåp, byråer osv. Detta gör även konstruktionen lite halvkass.

Tänkte få plats med rätt mycket saker i den trots allt. Så nu SKALL jag modifiera den lite.
Skall sätta en spånskiva som bakstycke istället så det blir mycket stabilare. Det är nu mina frågor kommer...

Jag har inte så långa tvingar att jag bara kan limma fast skivan baktill utan måste ta hjälp av skruvar.

Skall jag använda vinkeljärn på insidan att staga upp med direkt eller skall jag försöka sätta reglar på insidan som man även skruvar fast skivan i? Behöver dessa reglar gå från botten till toppen eller räcker det att bara sätta ca 1dm regel (ca 30x30) nertill och en upptill på varje sida och limma å skruva fast bakstycket?
Vad är det för material i sidorna och är dom massiva eller ihåliga (kan vara det ibland) Jag skulle nog satsa på en stående bräda typ 100x25 hela vägen nerifrån och upp och som du limskruvar fast, tänk bara på att rugga upp ytan som du ska limma mot i garderoben i den kan du ju sen fästa hängaren på ett stabilt sätt, tycker nog att det borde räcka.
Tänker du ha garderoben stå löst eller fästa den i väggen? Om den fästes i väggen så kommer det ju också att bidra till stabilitet.
Du ska också vara försiktig med att gå in i den eftersom man hört vad som har hänt en del "Som kommit ut ur garderoben" :lol:
Den är inte massiv utan den är i typ spån. Går sönder lätt om man våldar på den. Limytorna är faktiskt omålade där den stora skivan(bakstycket) skall sitta =)
Nej, den skall inte fästas mot väggen eller dyligt utan den skall klara allt som den är typ.

Var nere på Coop Bygg och förhoppningsvis kanske jag kan hitta trekantiga lister som är runt 30x30 och då kommer jag att staga upp med det också för det verkar inte som att "taket" på garderoben klarar så mycket vikt. Dock så är hängstången fäst på sidorna så det är där det mesta kommer belastas.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]