Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det är slående hur olika dessa två tidningar är.
I TV är det seriösa gubbar, de gillar Volvo och Merca.
AMS kör med keps och snus, stora bilder på sig själva, älskar Audi och BMW.

Men slående i senaste numret när båda testar A7, CLS och Panamera V6. Kanske t o m samma bilar. I TV får Audi 6 för komfort pga vägljud, CLS 9. I AMS får CLS se sig slagen av Audi när det gäller komfort. Och så vidare...

Mest anmärkningsvärt är nästan ändå att svenska ams är mycket mer negativ till Volvo och Saab än tyska ams, där Volvo har vunnit flera tester över Audi och Volvo får i nästan varje test beröm för god byggkvalitet - men det håller inte svenska ams med om.
PH
av Willis
Personligen läser jag båda tidningarna för att det är väl lite små roligt att läsa nyheter om modeller och diverse tester. Men dem kan aldrig ändra eller stå för min egen åsikt kring ett märke eller en modell. Det är bara ni själva, visst kan man läsa sig fram till vad som kanske känns roligt att testa om man ska köpa nytt, men det är en själv som ska äga bilen och tycka om den oavsett om det är Kia eller en Bentley.

Sen har nog Saab fått köpa mycket reklam utrymme hos AMS senaste månaderna, har varit så otroligt många, hemskt positiva till allt i artiklarna. Inget emot Saab som märke, men tidningen får det att låta alldeles för bra så att det nästan blir genomskinligt för ett märke som ännu inte når egna försäljningsmål. Men samtidigt är det den svenskaandan som spelar in om varför dem är negativa till Volvo och möjligen Saab till skillnad från andra länder. I Sverige finns ingen sådan patriotism till egna produkter som t.ex. Tyskland om ska jämföra hur dem ser till sina märken som MB, BMW och Audi. Klart att dem kan utveckla bilar som är väldigt tipp topp före många andra på vissa områden, men det är för att tyskarna är stolta över sina egn märken och köper hellre dem än något annat och då drar företagen in bra mycket mer pengar som kan läggas på utvecklingen och därefter kan göra bättre bilar, det är inte svårare än så.

Men annars tycker jag att både parter skriver bra och underhållande artiklar. Särskilt AMS som har ett snyggt upplägg på sina artiklar på webben där bilder och sammanfattningar gör läsningen lite roligare och snyggare. :)
Jag håller med föregående talare; AMS har mycket stiligare upplägg. Och, tycker jag, mer djuplodade tester av vagnarna. Troligen blir testerna mer djuplodade eftersom AMS finns i stort sett i hela västra europa; det är lätt att kopiera en del material och bara lägga till för det som är typiskt svenskt, t.ex. den osannolikt bullriga asfalten...

Men TV är ju ingen dålig tidning för det! Bara ett mer opersonligt, tycker jag, sätt att presentera sin journalistik på. Som med det mesta är det en smaksak vilken tidning man väljer att läsa! Huvudsaken att det berör på något sätt.
Och så länge Robert Collin inte skriver för någon av tidningarna är jag glad åt att läsa båda, för det mesta! Det är kul att båda tidningarna har en positiv grundsyn till bilarna och brukarna men ändå inte hymlar med skavankerna eller negligerar miljödebatten! Framförallt AMS har stenkoll på politiken kring bilar och bilägandet och förmedlar detta ur flera olika vinklar för läsaren.

M V H
---> Matz
Många av "journalisterna" på AMS har sin bakgrund på TV. Mig veterligen har ingen gått åt andra hållet.
Läste förr alla nummer av TV och AMS, och tyckte då AMS, men tycker nu faktsikt att TV är bättre, i AMS provkör man ju bara en massa sportbilar som ändå merparten inte har råd att köpa, så Nä den går oftast bort nu för tiden.
Gurra82 skrev:Läste förr alla nummer av TV och AMS, och tyckte då AMS, men tycker nu faktsikt att TV är bättre, i AMS provkör man ju bara en massa sportbilar som ändå merparten inte har råd att köpa, så Nä den går oftast bort nu för tiden.
Knappast... Men AMS har med ett par sportigare bilar i varje nummer plus någon/några sidor aktuellt från F1-cirkusen. De vanliga biltesterna och duellerna är oftast fler än i TV, upplever jag. Det har väl att göra med att det är fler (reportage)sidor i AMS tidning än i TV. /Matz
Jag sa upp min prenumeration på Teknikens Värld efter 19 år. Auto Motor och Sport har jag bläddrat i då och då och finner den skittråkig eftersom det är mer motorsport i den än Teknikens Värld. Anledningen till att jag sa upp prenumerationenv ar att jag helt enkelt tröttnat på bilar och bilbranschens ständiga koka soppa på en spik. Samma skit - bara olika tillverkare. Samma snålversioner av småbilar, samma fula cupéversioner av mellanklassare, samma hybridteknik i samma storleksklasser och samma framhjulsdrivna mini-SUV:ar av standardmodeller. Skittråkigt.
llesrof skrev:Jag sa upp min prenumeration på Teknikens Värld efter 19 år. Auto Motor och Sport har jag bläddrat i då och då och finner den skittråkig eftersom det är mer motorsport i den än Teknikens Värld. Anledningen till att jag sa upp prenumerationenv ar att jag helt enkelt tröttnat på bilar och bilbranschens ständiga koka soppa på en spik. Samma skit - bara olika tillverkare. Samma snålversioner av småbilar, samma fula cupéversioner av mellanklassare, samma hybridteknik i samma storleksklasser och samma framhjulsdrivna mini-SUV:ar av standardmodeller. Skittråkigt.
true! det ligger mycket sanning i det du säger.
av PTV
Det som är roande med bla Teknikens Värld är att de ska försöka täcka in allt från små pluttiga miljöbilar som enda framtiden för att i nästa stund glömma det hela och vräker loss med rena vansinnesbilar med V10 motorer mm som de enda riktiga bilarna !?.Mest komiskt var ju när de ville att tung trafik skulle ha en uppsättning vinterdäck till var lastbil.Det hade inneburit 60 vinterdäck till min brors tre latsbilar med släp.Räkna ut kostnaden på det du.Det här ville Teknikens Värld inte för att de orsakade fler dödsolyckor utan för att lastbilarna ibland vintertid fastnade i en del glashala backar och orsakade köer !?.Vad de inte heller nämnde var att de som fastnar i dessa backar vintertid är de utländska trailrarna med minimalt däckmönster.Samma gossar som slänger sina böter så fort de passerat gränsen.Detta verkade inte Teknikens Värld ha den minsta aning om.Nä, Teknikens Värld är inte vad den en gång varit ... Dessutom har det ju visat sig att de testande chaufförerna i Teknikens Värld kör omkring i tät trafik och samtidigt äter sin lunch i bilen.RENA IDIOTIN. :(
De lastbilar jag ser sänker Stockholmstrafiken på vintern har inte varit utländska speciellt, utan Svenska idioter som ger sig ut i trafiken med sommarrustade fordon. Det enda sättet att bli av med dylika bilar är att lagstifta tyvärr.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]