Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Ja, som topic; vilken inställning i routern gör man om man vill dela ut mappar/filer inom nätverket?

Från den bärbara (klient)datorn skulle jag vilja komma åt dokument på huvuddatorns HD.
Har tittat i den engelska online-manualen men hittar inte rätt. Dels är det utrikiska och sedan är det fackspråk.. :oops: .

Både "serverdatorn" och "klientdatorn" har XP.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av opA
Högerklicka på mappen du vill dela, tryck på egenskaper sedan ska de finnas en flik som heter något med "Dela", "Dela ut" eller liknande.. där ska de finnas mer information om hur du gör och där du faktiskt gör det ! ;)
Datorerna måste också tillhöra samma arbetsgrupp och ligga på samma subnät. Jag kladdade med detta för en massa år sedan och det är inget jag rekommenderar då det finns enklare och bättre lösningar idag, till exempel en nätverksdisk. Så jag säger: lägg ned och köp en enkel nätverksdisk istället :D
Användarvisningsbild
av opA
Går även att köpa ett USB minne på xx antal GB för bara någon hundralapp på valfri varuhuskedja..
Soms agt, routern har inget med det att göra.

Högerklicka på den mapp du vill dela ut, klicka på Delning och SÄkerhet, där väljer du att dela ut mappen på nätverket, vill du även kunna lägga till filer i mappen eller ändra dokument där så bockar du i den undre bocken också.

Sen måste Dom tillhöra samma nätverk (högerklicka på Den här datorn och ta Egenskaper, fliken Datornamn, Döp datorerna till nåt logiskt och skapa en arbetsgrupp, bägge datorerna ska tillhöra den arbetsgruppen).

Starta sedan om och du ska kunna komma åt det. Har du inloggning med lösenord på "server"datorn kan du få problem, enklast då är att ha samma inloggning på den andra datorn så slipper man bry sig.
Severin skrev:Inget du rekommenderar :shock:

Är väldigt enkelt och smidigt och att köpa en ny disk känns ju rätt onödigt om man bara vill komma åt nåt dokument eller nån fil
Exakt. Visst kan man dela ut mappar men det är en del klabbande med det och dessutom måste ju datorn vara igång för att man skall komma åt mappen. Sedan skall man mappa upp sig mot "servern" och då bör man inte gå på IP-adress om man gör DHCP, men det säger sig självt. Då kan man sätta en fast IP-adress. Så visst kan man dela ut mappar och komma åt dem, men det känns faktiskt som att man får mer funktionalitet om man köper en NAS-disk. De är inte så dyra, man behöver ju inte köpa en med dubbla RAID-konfigurerade diskar. Man köper disken, ger den en (fast) IP-adress och jackar in den på nätverket. Sedan finns den alltid där redo att serva en. Helt klart en bättre lösning än att klabba med utdelningar i ett operativsystem avsett för hemmabruk. Hade det vart en domän och ett AD så hade saken kommit i ett annat läge.
Nja mats, håller inte med om att det är en del "klabbande", har själv 4 stationära,2 bärbara och 3 smartphones som delar mappar med varann och det funkar hur bra som helst och datorerna är igång för det mesta förutom nätterna då så tillgången på det jag vill åt är inga problem.

In i mina nätverksplatser så ser man alla utdelande mappar/filer
Allt handlar väl om hur man vill ha det och vad man anser vara "klabbande". Vill man ha en datamaskin som står på hela tiden och agerar server så kan det ju funka om man dessutom ser till att datorerna tillhör samma arbetsgrupp. Själva utdelningen av mapparna är den enkla biten, det jobbiga är att hålla det snyggt. Jag ser enbart fördelar med en enda central lagringsyta i form av en NAS-disk jämfört med utdelade mappar på en eller flera datorer. Nu kan varenda dator brinna upp och jag har ändå kvar min data eftersom den ligger på min NAS. Jag behöver aldrig fundera på vilken av mina datorer den och den filen ligger på. Jag behöver aldrig fundera på utdelade mappar om jag kopplar in ännu en dator, skrotar en dator eller bara måste ändra konfiguration eller installera om en dator. All data ligger på min NAS. Men det är jag det. Jag har inget intresse av att klabba med nätverk och datorer hemma. Där skall sakerna bara fungera och göra det med minsta möjliga krångel och dessutom fungera inför framtida behov.

Matzen10... en annan lösning för dig kan vara programmed Dropbox. Är det inte mer än 2 GB data du har så är det gratis. Installera det på de datorer du vill komma åt filerna på och dra sedan in filerna i Dropbox-mappen. Då synkas de till de andra enheterna, inklusive mobiltelefoner om du har programmet på dessa.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]