Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ja...Är det någon som har erfarenhet om hur man kopplar TV:n till det trådlösa nätverket? I det här fallet en Samsung LE40B657. Rätt dongel till Samsungen har jag.

Är ny på nätverkande. Har en router D-link DIR-635 som funkar bra för internetsurfande.
Det är dock lögn i f*n att få in Samsung-tv:n..! Förmodligen någon inställning nånstans som jag inte kan klura ut via den ytterst knapphändiga manualen till routern.

Förresten får jag inte in den bärbara datorn heller.
Och telefonen (HTC) hittar D-linken via WIFI men den går inte att surfa med..

Routern har högsta tänkbara skydd aktiverat och +25 tecken långt lösenord med massa olika tecken.

Har sökt på google men inte lyckats få klart för mig vad jag ska koncentrera mej på..Förmodligen kan det ha att göra med den stigande adrenalinnivån och de numera trädgårdsslang-stora venerna i pannan...

Så har du något generellt tips på vad jag missar/behöver göra för inställningar i routern, så tar jag gärna emot dem.
Tacksam för hjälp!

M V H
--_> M10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
En idé kan vara att du har aktiverat MAC adress filtrering i routern, och inte lagt in MAC adresserna för de prylar du vill koppla upp. Prova att stänga av denna.

Själv hade jag börjat med att stänga av all säkerhet i routern och försökt få kontakt mellan prylarna och routern, och på så sätt försökt reda ut om problemet är kopplat till säkerhet eller något annat. När det väl fungerar så hade jag slagit på säkerheten igen, och sett vilka prylar som "slocknar". Vissa prylar klarar inte av den mest avancerade säkerheten som din router kanske har. Då får man nöja sig med "lägre" säkerhet.
Lägg in en krypteringsnyckel i routern och den nyckeln måste du sen skriva in på varje enhet som skall gå via routern, detta för att ingen annan skall använda sig av ditt nätverk.
Telefonen tex. när du försöker ansluta så frågar den efter nyckel
Nu så hoppar det igång... Bytte helt enkelt till ett "svagare" lösenord; kortade ner antalet tecken samt tog bort en drös med specialtecken). Så nu går det med laptopen och telefonerna!
Tack för alla tips!!
Upptäckte oxå att telefonens WiFi måste kopplas ur och sedan in igen, om den går i viloläge mellan tillfällena man surfar.

Samsung-tv:n vill dock inte connecta. Hmm... Får klura på den ett tag och se om jag kommer på en lösning. Men det verkar hur som helst annorlunda eftersom tv:n ger ut en PIN-kod som ska skrivas in i routern. Dock hittar jag inte var i routern det ska skrivas in.

En annan fråga:
Hur skapar man ett tillfälligt gästkonto? Grannen skulle behöva koppla in sig på mitt internet (bara internet!) och använda det på fredagar mellan 15-17. Är det möjligt att skapa ett sånt tillfälligt konto med tidsbestämd regel samt vara hyfsat säker på att inte grannen kommer vidare in i mina hårddiskar?

M V H
---> matz
matzen10 skrev: En annan fråga:
Hur skapar man ett tillfälligt gästkonto? Grannen skulle behöva koppla in sig på mitt internet (bara internet!) och använda det på fredagar mellan 15-17. Är det möjligt att skapa ett sånt tillfälligt konto med tidsbestämd regel samt vara hyfsat säker på att inte grannen kommer vidare in i mina hårddiskar?
Det gör du inte. Inte på ett smidigt sätt i alla fall med en vanlig router från Elgiganten. Jag tror inte ens att det är möjligt eftersom det inte är några användarkonton det handlar om. Då får du investera i en Nomadix-lösning eller motsvarande och det kommer du inte att göra :mrgreen: Ett WLAN, alltså trådlöst nätverk, fungerar som en vanlig nätverksswitch. Antingen är du inkopplade eller så är du inte det. Det är som att jacka in kabeln i switchen men på switchen måste man koppla in sig fysiskt och då kan man låsa in den så att inga obehöriga kan koppla in sig. Det är svårare med ett WLAN så det är därför man krypterar ett sånt. Kan man koden så är det ungefär samma sak ha fysisk tillgång till switchen och därmed kunna utnyttja nätverket och eventuella resurser som finns där.

Även om grannen kan koppla in sig på ditt trådlösa nät behöver han inte nödvändigtvis komma åt dina hårddiskar eller datorer. Har du inget utdelat så skall inte din granne komma åt något om han/hon inte sätter igång att hacka sig in. Har du en nätverkshårddisk med utdelade mappar så har du förmodligen lösenordskydd på dessa och då behöver du ju inte tala om lösenordet för grannen. Nu vet jag inte exakt hur det är med UPnP-nätverk och det aldrig kräver autentisering eller om det är något man ställer in från enhet till enhet, men jag har aldrig behövt autentisering mellan mina UPnP-enheter. De presenterar sig så snällt för varandra så om du inte vill att din granne skall komma åt dina mediafiler så kanske du inte skall använda UPnP-protokollet.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]