Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Tjo. var ute o rastade bilen en stund idag. och har körförbud på bettan. och blev stannad..
dom gav mig 1000 kr i böter för körförbud. och dom sa att dom tänker beslag ta mina skyltar så jag inte skulle köra.
men skruvarna var fastrostade så dom fick inte loss skyltarna. så sa ena polisen att dom rycker loss dom då. men jag sa att gör du sönder dom så får ni stå för kostnaden för nya. för då kan jag inte lösa ut dom!
och då sa dom att vi återkommer och tar dom senare i veckan!
Kan dom göra så. och ifall dom gör sönder skyltarna så måste dom väl bli ersättnings skyldiga?
av *pettson*
Dom får ta dina skyltar om du har skatteskuld på bilen. Alltså obetald fordonsskatt eller obetalda trängselskatter som räknas likadant, detta för att förhindra att du brukar bilen. Dom får också ta skyltarna med den typ av metod som det krävs för att få loss dom, annars skulle man enkelt kunna undgå hämtning genom att bara lägga en klick ordentligt gänglås (svart gänglås) när man drar åt skruvarna. Du är den som brutit mot lagen och det är då du som får stå för kostnaden för både förverkandet (ev skador av dessa) och införskaffandet av nya om dom gamla blir förstörda. När dom hämtats brukar man ha en vecka på sej att få tillbaka dom innan dom förstörs permanent och man måste vända sej till transportstyrelsen för att få nya.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av Hånkie
Blev själv stoppad (detta är tidigt 90 tal) av polisen som berättade att bilen jag hade köpt 2 dagar tidigare inte var skattad. När de skulle ta skyltarna satt de som berget. Förvånad var jag när de tar fram stora verktygs lådan och efter ca 20-25 min jobb fått loss skyltarna utan märke på varken de eller bilen. Får en liten pratstund med polisen, (ett befäl, mycket glitter på axlarna) som skriver ett papper där det står att jag har 25 min på mig att köra hem och ställa bilen( att köra hem tar ca 20 min). Helt ok tyckte jag så jag börjar resan hemåt. Efter 1000 meter blir jag stoppad av en polisman som står mitt i gatan, dags för bil kontroll. När jag berättar för polisen vad som hänt 1000 meter tidigare och att jag har en tid när jag ska ställa bilen bryr han sig inte om, det var bara och stå i kön och vänta tills det blev min tur tyckte han. Nu hade befälet som stoppat mig anslutit, satan vilket liv han förde mot övriga poliser och jag kunde lämna direkt. Smått skrattande körde jag hem, betalade skatten dagen efter och hämtade ut skyltarna. Korkad miss med skatten men ett minne för livet.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hånkie, skönt minne.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]