Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Precis som rubriken - Har du en fobi? Vad tycker du är riktigt otäckt?

Har du gjort något för att bli av med fobin?

Detta kan bli rätt intressant - Dela med er!

/Ticken
Användarvisningsbild
av crumpets
Spindlar! Fy för helvete.
Gick i terapi för det när jag var liten, lärde mig kontrollera rädslan rätt bra.
Vägrar dock gå i högt gräs och hatar när sly dras mot mig efter att de små satarna fastnat på mina kläder några gånger. Uäh.
Användarvisningsbild
av ketto
Ormar och spindlar! Får gåshud och blir typ stel av förskräckelse, låter larvigt men sån är ja! :lol:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
SA4AQS skrev: Jag blir grymt närvös av att ringa till folk jag inte känner.

Håller med där, riktig fobi för det :roll:
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Jag fattar inte hur folk kan vara rädd för spindlar de är ju nyttiga tänk på alla skade insekter de äter upp i våra hus om man säger så här alla spindlar är giftiga men bara några är dödliga samma sak med ormar det är inte betet man dör av utan det är giftet och oftast så är ormen mer rädd för dig och försjöker fly.

Så jag säger akta er för andra människor ni inte känner de är farliga de kan vara smittade eller sjuka i huvudet, gå på droger eller vad som hälst.
av llesrof
SA4AQS skrev:Jag fattar inte hur folk kan vara rädd för spindlar de är ju nyttiga tänk på alla skade insekter de äter upp i våra hus om man säger så här alla spindlar är giftiga men bara några är dödliga samma sak med ormar det är inte betet man dör av utan det är giftet och oftast så är ormen mer rädd för dig och försjöker fly.

Så jag säger akta er för andra människor ni inte känner de är farliga de kan vara smittade eller sjuka i huvudet, gå på droger eller vad som hälst.
Fobier handlar om annat än rationellt tänkande så dina argument m hur nyttiga och ofarliga spindlar och ormar är, fungerar inte när det handlar om fobier, även om du ar rätt i sak. En fobi är ofta en orationell rädsla för något som är ofarligt. Att vissa människor är rädda för spindlar och andra saker som faktiskt kan vara farliga är dock logisk. Genom årtusendena har vi helt enkelt lärt oss att vara rädda för sånt som kan skada oss, till exempel farliga djur. Sedan finns det folk som är livrädda för gurkor, men som jag skrev, fobier handlar inte om en rationell rädsla. Det är mer än så. Att man inte dör av "betet" utan av giftet är bara löjligt att diskutera sammanhanget eftersom ett bett mer eller mindre är en förutsättning för att man skall bli utsatt för giftet. Man kan även tillämpa ditt resonemang på människor - de flesta människor är riktigt hyggliga och är varken smittade med farliga sjukdomar, går på droger eller är sjuka i huvudet. Även om de skulle vara något av detta så är det troligt att de är helt ofarliga.

Så att om du inte fattar att folk kan vara rädda för vissa saker visar nog mest på att du är en oförstånde person :mrgreen:
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]